پزشکی عامه در خطر فراموشی است

فواید دانش بومی - پزشکیِ پایتخت مذهبی ایران

کدخبر: 2119360

رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: طرح تحقیقاتی بررسی انسان شناسی دانش بومی- پزشکی ِمردمی در جنوب خراسان رضوی (گناباد) در راستای تکمیل بخش طب عامه، پروژه جامع اطلس مردم نگاری ایران قابل استفاده خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، طرح تحقیقاتی بررسی انسان شناسی دانش بومی- پزشکی ِمردمی در جنوب خراسان رضوی (گناباد)، از سلسله طرح های پژوهشکده مردم شناسی به پایان رسید.

این طرح می تواند به عنوان مطالعه ای بنیادی و بخشی از سند برنامه استراتژیک و طرح جامع توسعه پایدار در مطالعات انسان شناسی و بخشی از برنامه های تخصصی و کاربردی مربوط به مطالعات انسان شناسی دانش بومی- پزشکیِ مردمی و مردم شناختی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی مطرح شود.

پزشکی عامه در خطر فراموشی است

در این رابطه محمد مکاری - مدیر گروه مردم شناسی زیست محیطی و مجری این طرح گفت: دانش بومی بخشی از سرمایه ملی هر قوم است که باورها، ارزش ها، روش ها، ابزار و آگاهی های محلی آنان را در بر می گیرد.

به گفته مکاری، این دانش شفاهی که از نسلی به نسل بعد سینه به سینه تا به امروز انتقال یافته، در زمان حاضر به سرعت رو به نابودی است.

وی از پزشکی مردمی یا پزشکی عامه به عنوان یکی از دانش های بومی نام برد که هزاره های پی در پی متضمن سلامت مردم منطقه بوده و تا حال حفظ شده و به خصوص در میان عشایر و مناطق محروم از توسعه، مورد استفاده قرار می گیرد.

مکاری افزود: این در حالی است که این دانش با توسعه روز افزون شهرنشینی، رواج استفاده از داروهای شیمیایی و کهنسال شدن درمانگران بومی در خطر فراموشی مطلق قرار گرفته و حفظ این دانش و درمانگران بسیار لازم است.

مطالعات در حوزه پزشکی مردمی

همچنین علیرضا حسن زاده - رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز درباره با این طرح پژوهشی گفت: پیشتر پژوهشکده مردم شناسی مطالعات فراوانی در حوزه پزشکی مردمی انجام داده و برخی از این پژوهش ها در همکاری با نشریات علمی، پژوهشی و یا در قالب کتاب منتشر شده و در اختیار عموم قرار گرفته است.

به گفته رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این طرح در راستای تکمیل بخش طب عامه، پروژه جامع اطلس مردم نگاری ایران قابل استفاده خواهد بود.

ثبت در خدمت میراث معنوی

هما حاجی علی محمدی - کارشناس مردم شناسی زیست محیطی نیز گفت: نتایج این پژوهش کاربردی علاوه بر ثبت این دانش به عنوان میراث معنوی، دانشی کاربردی برای توسعه پایدار بومی در بخش سلامت است که در حوزه سیاست گذاریهای بهداشت و سلامت نقش موثری در تضمین سلامت جامعه بومی، خواهد داشت.

کارشناس مردم شناسی زیست محیطی تصریح کرد: در حال حاضر نیز حتی دانشکده های طب سنتی از دانش بومی سود بسیاری برده اند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: