مقام حقوق بشر سازمان ملل: موضع‌گیری شورای امنیت در دفاع از مسلمانان روهینگیا بسیار ضعیف بود

کدخبر: 2119807

زید رعد الحسین موضع‌گیری شورای امنیت سازمان ملل در دفاع از مردم روهینگیا را ضعیف‌ترین نوعِ موضعگیری دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه بی بی سی، زید رعد الحسین -- کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل - اعلام کرد: موضع گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در دفاع از مردم روهینگیا ضعیف ترین نوعِ موضعگیری است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: ادعاهای مقامات میانماری مبنی بر این که مردم روهینگیا خودشان خانه هایشان را آتش می زنند، به هیچ وجه باورکردنی نیست. اگر آنان (مقامات میانماری) تصور می کنند که این ادعاهایشان صحیح است، آنگاه باید اجازه ی نظارت به بازرسان سازمان ملل بدهند و راه را برای ورود ما باز کنند. به عنوان مثال، تیمی از دفترِ من هم اکنون در بازار کاکس (در بنگلادش، نزدیک مرز میانمار) مستقر هستند. مقامات میانماری باید به ما اجازه ورود به این کشور را بدهند تا حقایق را در این باره روشن کنیم.

الحسین افزود: بر اساس مصاحبه هایی که با آوارگان روهینگیایی انجام داده ایم و برپایه ی تصاویر ماهواره ای و همچنین تحقیقاتی که خودمان در اواخر سال گذشته انجام دادیم، کاملاً روشن است که ترتیب وقایع به چه نحو بوده است. پس از 55 سال ظلم و ستمِ شدید و محرومیت از حقوق اولیه مسلمانان روهینگیا، اجتناب ناپذیر بود که واکنشی به این مسئله نشان داده شود.

وی گفت مقامات میانماری به انکار حقیقت عادت کرده اند. این نوع اظهارات به هیچ وجه متقاعدکننده نیست، مگر این که آنان به ما اجازه ورود دهند تا پس از بررسی مشخص شود که آیا ادعاهای آنها صحیح است، اما آنان چنین کاری نمی کنند و به ما اجازه ی ورود و تحقیق در این مورد نمی دهند.

رعد الحسین افزود: دبیرکل سازمان ملل نامه ای به شورای امنیت نوشت و خواستار اقدام این شورا شد. البته ما نیز (در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل) از (درخواست) دبیر کل حمایت کردیم، اما شورای امنیت صرفاً بیانیه ای مطبوعاتی منتشر کرد، که ضعیف ترین نوع موضعگیری (از سوی شورای امنیت) بود. آنچه ما واقعاً نیاز داریم، یک «قطعنامه» است، که فهرستی از اقداماتِ لازم را مشخص می کند که قطعاً یکی از آن ها لزوم توقف کشتار مسلمانان روهینگیا است. سازمان ملل می تواند ساز و کارهای گوناگونی را برای کمک به انجام این کار پیشنهاد دهد. به عنوان مثال، تمام کسانی که از استان راخین اخراج شده اند، باید به روستاهای خود بازگردانده شوند. آنگاه، اگر هیچیک از مفاد مندرج در آن قطعنامه (فرضی) به اجرا در نیامد، شورای امنیت باید به فکر اقدامات عملی دیگر از جمله تحریم باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: