سرلشکر حسنی سعدی:

امام (ره) ارتش را به خوبی می‌شناخت

کدخبر: 2120050

یکی از فرماندهان پیشکسوت ارتشی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضدانقلاب و برخی از دشمنان شعار انحلال ارتش و ایجاد یک ارتش بی‌طبقه توحیدی را سر دادند اما امام (ره) به خوبی ارتش را می‌شناخت و اجازه انحلال ارتش را نداد.

به گزارش ایسنا، امیر سرلشکر حسن حسنی سعدی در همایش ملی نکوداشت پیشکسوتان جهان و مقاومت در رابطه با شرایط پیش از آغاز جنگ تحمیلی در کشور گفت: ارتش عراق روز سی‌ و یکم شهریورماه ۱۰ الی ۱۲ فرودگاه و منطقه نظامی ما را با ۱۹۲ فروند هواپیما مورد هجوم قرار داد. بلافاصله فردای آن روز خلبانان نیروی هوایی ایران با ۱۴۰ فروند هواپیما پاسخ قاطعی به این تجاوز دادند اما اکنون باید به تحلیل شرایط وضعیت ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا روز سی و یکم شهریورماه سال ۵۹ پرداخت.

وی توضیح داد: ۲۰ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی جنگ آغاز شد در آن زمان به دلیل برخی از تصمیم‌های اشتباه ارتش شرایط مطلوبی نداشت. از طرف دیگر برخی‌ها پادگان‌ها را تخلیه کرده بودند و یک عده افراد فرصت طلب اقلام را به غنیمت بردند اما تعدادی از عناصر دلسوز در ارتش شب و روز از ورود افراد غیرمجاز به پادگان‌ها جلوگیری کردند. از طرف دیگر ۱۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی قائله کردستان توسط نیروهای ضدانقلاب آغاز شد. آنها توانستند پادگان مهاباد را خلع سلاح کنند و پس از آن به سمت سنندج رفتند. در قائله کردستان ۳۳۴ نفر از افسران و درجه‌داران شهید شدند. ۶۸۰ نفر جانباز شدند. ۲۷۸ نیروی وظیفه به شهادت رسیدند و ۲۸ خلبان شهید شدند. همچنین نیروی هوایی ۳۸ جانباز تقدیم کشور کرد.

حسنی سعدی افزود: در چنین موقعیتی یعنی روز ۱۵ اسفندماه امام دستور بازگشت ارتشیان به پادگان‌ها را داد. عده‌ای با لباس شخصی به پادگان آمدند و چون نزدیک عید بود برخی‌ها حتی بدون مرخصی به تعطیلات رفته بودند. برای همین ضدانقلاب از این فرصت استفاده کرد ولی سرلشکر فلاحی درخواست کمک کرد و دو گردان از ارتش روز ۲۹ اسفندماه سال ۵۸ به سنندج رفتند. خوشبختانه توانستند از سقوط پادگان سنندج جلوگیری کنند. پس از آن قائله‌های دیگری همچون خلق عرب در خوزستان، گنبد و سیستان و بلوچستان ایجاد شد.

این فرمانده ارتشی با اشاره به اینکه برخی‌ها شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند گفت: آنها معتقد بودند که باید ارتش بی طبقه توحیدی ایجاد شود. این افراد چون می‌دانستند ارتش از انقلاب دفاع می‌کند در پی انحلالش برآمدند اما سرلشکر سلیمی و چند ارتشی دیگر در قم با امام (ره) دیدار کردند. امام در آن جلسه صحبتی نکردند و همان شب روز ۲۹ فرودین را روز ارتش نامیدند.

سرلشکر حسنی سعدی گفت: کاهش مدت خدمت سربازی به یک سال و لغو قراردادهای تسلیحاتی و خدمت در موطن افراد از دیگر مواردی بود که ارتش را درگیر کرده بود. همچنین کودتای نقاب را رقم زدند اما این کودتا توسط خود ارتش کشف و خنثی شد. به این واسطه می‌خواستند جامعه را نسبت به ارتش بدبین و بی اعتماد کنند اما امام ارتش را خوب شناخته بود. از سوی دیگر بیان کردند که لشکر ۹۲ زرهی تصمیم به کودتا دارد. این در حالی است که ۹۰ درصد کادر این لشکر غیرعرب بودند و آن ۱۰ درصد نیز مردم خوزستانی و لر بودند.

وی گفت: حالا باید وضعیت حاکم در زمان آغاز جنگ را بیان کنند. در آن زمان یگان‌های نیروی زمینی ارتش در غرب و شمال غرب کشور حضور داشتند. همچنین سایر لشکرها نیز در مناطق خودشان مستقر بودند. تعدادی از فرماندهان ارتشی را اعدام یا زندانی کرده بودند اما سرلشکر ظهیرنژاد توانست پس از مدتی ارتش را نظم ببخشد. در مقابل عراق نیز ۱۲ لشکر و ۲۰ تیپ را سازماندهی کرد و ۵۰۰ هواپیما نیز در اختیارش بود. از آنجایی که می‌دانستیم عراق تصمیم به حمله به ایران دارد یگان‌های لشکر ۹۲ آمادگی خود را داشتند و توانستیم به واسطه گردان‌هایی از لشکر ۹۲ دشمن را شش روز در منطقه دزفول و اندیمشک نگه داریم. این در حالی است که صدام در نظر داشت سه‌روزه خوزستان را جدا کند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: