رهبران کاتالونیا:

سرکوب اسپانیا، تلاش‌های مربوط به همه پرسی کاتالونیا را تضعیف کرده است

کدخبر: 2120484

رهبران کاتالونیا بر این باورند که اقدامات سرکوب گرایانه اسپانیا موجب تضعیف تلاش‌های مربوط به برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا در روز اول اکتبر (۹ مهر) شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، رهبران کاتالونیا اذعان کردند که بازداشت مقام های ارشد محلی توسط پلیس اسپانیا و توقیف و ضبط بیش از 10 میلیون برگه رای که قرار بود در همه پرسی آتی مورد استفاده قرار گیرد، موجب تضعیف تلاش های مربوط به برگزاری همه پرسی استقلال شده است.

دولت مادرید که با یکی از بزرگترین بحران های سیاسی در دهه های اخیر روبرو شده است، برگزاری این همه پرسی را غیرقانونی دانسته است.

پلیس اسپانیا اقدام به بازداشت 13 مقام دولتی کاتالونیا کرده و این مساله با اعتراض شدید مردم بارسلونا روبرو شده است.

دولت اسپانیا بر این باور است که برگزاری این همه پرسی مغایر با قوانین این کشور بوده و خواستار لغو آن شده است. سازمان های جدایی طلب کاتالونیا هم از مردم خواسته اند تا نسبت به اقدامات سرکوب گرایانه اسپانیا اعتراض کنند.

پلیس اسپانیا همچنین جوزپ ماریا ژوه وزیر اقتصاد منطقه کاتالونیا را بازداشت کرده است.

اوریول جانکوئراس یکی از رهبران ارشد کاتالونیا در این باره گفت: این مساله روشن است که ما نخواهیم توانست آن طور که دوست داریم، همه پرسی را برگزار کنیم.

این نخستین بار است که یکی از رهبران کاتالونیا اذعان کرده است که با وضعیت موجود برگزاری مناسب همه پرسی با شک و تردید جدی روبرو شده است.

هنوز مشخص نیست که اقدامات پلیس اسپانیا آیا می تواند مانع برگزاری همه پرسی شود یا نه، این احتمال نیز وجود دارد که اقدامات پلیس اسپانیا موجب تحریک بیشتر احساسات استقلال طلبانه در کاتالونیا شود.

نظرسنجی انجام شده در ماه جولای توسط دولت کاتالونیا نشان می دهد که 49.4 درصد کاتالان ها مخالف استقلال هستند و 41.1 درصد از استقلال این منطقه از اسپانیا حمایت می کنند. بیش از 70 درصد کاتالان ها نیز خواستار برگزاری همه پرسی قانونی بر سر استقلال شده اند تا این مساله حل و فصل شود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: