در یک پایان نامه مورد بررسی قرار گرفت؛
اخلاق حرفه ای ذیحسابان دستگاههای اجرایی زیر ذره بین تحقیق
نتایج یک تحقیق نشان میدهد میزان اخلاق حرفهای برای ارتقاء پاسخگوییهای اخلاقی و قانونی، مطلوب، برای پاسخگویی عملکردی متوسط و برای پاسخگوییهای مالی، سیاسی و اجتماعی نامطلوب ارزیابی میشود.
به گزارش ایسنا، رسول صریحی اسفستانی دانشجو دکتری تخصصی رشته مدیریت دولتی در رساله خود به بررسی "ارائه الگوی اخلاق حرفهای جهت ارتقاء پاسخگویی عمومی در سازمانهای دولتی ایران (مطالعه موردی: ذیحسابان دستگاههای اجرایی ملی)"پرداخت.
مطابق این تحقیق دادهها به روش ترکیبی کیفی و کمی (روش آمیخته اکتشافی) جمع آوری شد. دادههای کیفی از طریق مطالعه و تحلیل محتوای متون و تکنیک دلفی به دست آمد. در ابتدا ادبیات موضوع و پژوهشهای مرتبط با اخلاق حرفهای ارتقا دهنده پاسخگویی عمومی بررسی و با تحلیل محتوای متون، چهارچوبی اولیه فراهم شد.
سپس با استفاده از روش دلفی و نمونه گیری زنجیرهای (20 نفر خبره علمی و 12 نفر خبره سازمانی)، به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد و پس از طی سه مرحله دلفی، 136 شاخص اخلاق حرفهای در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی برای ارتقاء ابعاد پاسخگویی عمومی (اخلاقی، قانونی، مالی، سیاسی، عملکردی و اجتماعی) مورد تأیید خبرگان قرار گرفت.
علاوه بر این در بخش کمی نیز جامعه آماری پژوهش شامل تمام ذیحسابان و معاونین ذیربط دستگاههای اجرایی ملی190 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 124 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد.
روایی پرسشنامه از طریق روش نظرخواهی از خبرگان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0.98تأیید شد. سپس سازه الگو در سازمان مورد مطالعه با استفاده از پرسشنامه به وسیله آمار توصیفی و استنباطی و با کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس، از طریق تحلیل عاملی تأییدی (CFA)، مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) بررسی و سازه الگو طبق تجزیه و تحلیل های به عمل آمده تأیید شد.
جهت الگوی آزمون شده شاخص برازش مطلق GOF، 0.638 حاصل شد که مقدار به دست آمده برای این شاخص نشانگر برازش مناسب الگوی آزمون بوده است و میزان اخلاق حرفهای برای ارتقاء پاسخگویی عمومی از طریق نرم افزار اس پی اس اس و با استفاده از آزمونهای تی تک نمونهای و رتبه بندی فریدمن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی اخلاق حرفهای برای ارتقاء پاسخگویی عمومی و شناسایی سطوح، ابعاد و شاخصهای آن در سازمانهای دولتی ایران و به طور خاص در ذیحسابیهای دستگاههای اجرایی ملی بود.
نتایج این پژوهش نشان داد میزان اخلاق حرفهای برای ارتقاء پاسخگوییهای اخلاقی و قانونی، مطلوب و همچنین برای پاسخگویی عملکردی متوسط و برای پاسخگوییهای مالی، سیاسی و اجتماعی نامطلوب ارزیابی شد .
در مجموع، این تحقیق یک روش جدید برای تجزیه و تحلیل و اندازهگیری اخلاق حرفهای برای ارتقاء پاسخگویی عمومی در سازمانهای دولتی ایران معرفی میکند.
به گزارش ایسنا؛ این رساله با راهنمایی مهربان هادی پیکانی در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان دفاع شد.
منبع: ایسنا
مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاعرسانی خود را در این رابطه انجام میدهد.