اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت اعلام کرد

۵ "گربه وحشی" در لیست جهانی گونه‌های در معرض خطر

کدخبر: 2121113

گربه‌های وحشی‌ در سراسر جهان با فهرست طویلی از چالش‌ها همچون از بین رفتن زیستگاه، تمام شدن ذخایر غذایی و شکار روبرو هستند.

به گزارش ایسنا، همچنین به رغم اقدامات حفاظتی قابل توجه همچنان حیات این گونه جانوری در مسیر پرفراز و نشیبی قرار دارد.

طبق اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) از ۳۸ گونه گربه‌ وحشی در جهان پنج گونه به طور جدی در معرض خطر هستند. سایت مونگابی در این مقاله به تعداد باقی مانده از این پنج گونه‌، تهدیدات پیش روی آنها، اقدامات حفاظتی و نیز سیاست‌های جهانی برای حفظ آنها اشاره کرده که به شرح زیر است:

گربه خلیجیِ بورنئو (Catopuma badia)

این گربه‌ یکی از این گونه‌های در معرض خطر است که جمعیت گونه بالغ آن ۲۲۰۰ قلاده برآورد شده است. زیستگاه این جانور به جنگل وابسته است و بومی جزایر بورنئو در اندونزی به حساب می‌آید. عواملی چون شکار، از بین رفتن زیستگاه و کشت گیاه پالم از عوامل تهدید کننده حیات آنهاست. طبق قانون اندونزی گربه‌های خلیجیِ برونئو به طور کامل تحت حفاظت هستند اما کمتر در مورد این گونه از گربه سانان در جهان مطالعه شده است.

گربه آند (Leopardus jacobita)

جمعیت گونه بالغ این گربه ۱۳۷۸ قلاده است. زیستگاه اصلی این جانور مناطق کوهستانی آند است. گسترش کشاورزی، شکار و انواع دیگری از روش‌های تخریب زیستگاه، تهدیدی برای این گونه از گربه به حساب می‌آید.

وشق ایبری (Lynx pardinus)

جمعیت بالغ این گربه‌سان ۱۵۶ قلاده است. در حالی که شکار اصلی این جانور خرگوش است، گسترش بیماری‌های مهلک به کمک انسان بر حیات خرگوش‌های اروپایی تاثیر می‌گذارد.

ببر (Panthera tigris)

جمعیت بالغ این جانور ۲۱۵۴ تا ۳۱۵۹ قلاده است. زیستگاه اصلی این جانور بیشتر در جنگل‌های استوایی آسیاست. شکارچیان و تجارت غیر قانونی حیات وحش تهدید اصلی برای حیات این گونه جانوری است.

گربه سَرپَخ (Prionailurus planiceps)

جمعیت بالغ این گونه جانوری ۲۴۹۹ قلاده است. مناطق باتلاقی و کم ارتفاع ساحلی در آسیا زیستگاه این جانور است. از بین رفتن جنگل‌های زمین‌های پست و مناطق باتلاقی تهدید اصلی برای آنها به حساب می‌آید. همچنین این گونه جانوری طبق قوانین ملی در اندونزی، مالزی و تایلند در حفاظت کامل قرار دارد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: