هشدار یک فیلم به جامعه / «اِو» بزودی می‌آید

کدخبر: 2121116

کارگردان فیلم سینمایی اِو (خانه) که فیلمش بزودی در گروه هنر و تجربه به نمایش عمومی درخواهد آمد،گفت: این فیلم هشداری است به جامعه!

اصغر یوسفی‌نژاد در آستانه اکران فیلمش در گروه هنر و تجربه در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به موضوع فیلم اِو (ئِو) با بیان اینکه خشونت خانوادگی در جامعه همه‌گیر نیست، گفت: عده‌ای بر این باورند که باید فیلمساز در انتظار این باشد تا در جامعه یک بحران فراگیر شود و بعد درباره‌ی آن معضل فیلم بسازد اما به عقیده من این نوع فیلم ساختن دیگر ارزش و تأثیری ندارد. عده‌ی دیگری نیز بر این باور هستند که باید فیلمساز یک قدم جلوتر از جامعه‌ی خود حرکت کند به گونه‌ای که اگر جامعه به مسیر بحرانی متمایل می‌شود با ساخت یک فیلم به جامعه‌ی خود هشدار دهد.

«اِو» اساسا یک هشدار به جامعه محسوب می‌شود

او با بیان اینکه فیلم اِو (خانه) اساساً یک هشدار به جامعه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: به عنوان یک فیلمساز اعتقاد ندارم زمانی که جامعه دچار معضلی می‌شود به فیلمسازی درباره‌ی آن موضوع روی بیاورم زیرا انتظار این است که یک فیلمساز قدمی از دیگران جلوتر باشد و باید بتواند به عنوان یک هشداردهنده در جامعه عمل کند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه در این فیلم افرادی تصویر شده‌اند که از شخصیت واقعی خود فاصله گرفته‌اند و در مراودات خود با دیگران نقاب‌های مختلف به چهره‌شان می‌زنند اظهار کرد: بازگشت انسان‌ها به هویت واقعی و اصیل خود باعث می‌شود تا بسیاری از معضلات اجتماعی برطرف شود.

چرا «اِو» در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود؟

یوسفی‌نژاد درباره‌ی علت اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه اظهار کرد: دو فیلم در جشنواره‌ی سی‌وپنجم فیلم فجر به‌عنوان نماینده‌ی گروه سینمایی هنر و تجربه به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کردند و از طریق گروه هنر و تجربه شناخته و حمایت شدند. طبیعی‌ترین گزینه برای اکران این فیلم‌ها نیز همین گروه است و از همان ابتدا به‌نوعی مهر سینمای هنر و تجربه بر پیشانی این فیلم‌ها نشسته است. البته خود فیلم اِو (خانه) هم مختصات هنری و تجربی برای اکران در این گروه ارزشمند را داراست.

او درباره‌ی مکانیزم راه‌یابی فیلم خود به جشنواره فجر توضیحاتی داد و گفت: طبق آیین‌نامه‌ی جشنواره فیلم فجر، همه‌ی فیلم‌ها در ابتدا به دفتر جشنواره فرستاده می‌شوند و سپس بر اساس نوع پروانه‌ی ساخت و ساختار فیلم و حتی متریال به کار رفته در آن‌ها، در بخش‌های مختلف جای می‌گیرند. به هر حال از میان ۸۶ فیلم ارائه شده به گروه هنر و تجربه نهایتاً دو فیلم «کوپال» و «اِو/ خانه» از طریق کمیته‌ی انتخاب جشنواره پذیرفته و به بخش سودای سیمرغ راه یافتند و این اتفاقات چیزهایی نیست که فیلمساز در آن دخیل باشد و تصمیم‌های لازم در این زمینه توسط مراجع دارای صلاحیت گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه شاید همه‌ی مختصات سینمای تجاری که بدنه‌ی اصلی سینما را تشکیل می‌دهند در آثار سینمای هنر و تجربه و به اصطلاح نوجو وجود نداشته باشد، گفت: به هرحال این‌گونه فیلم‌ها به دنبال شیوه‌های بیانی جدید و متفاوت‌تری هستند که هنوز تماشاگران سینمای بدنه به‌طور کامل با آن‌ها اُنس نگرفته‌اند. گرایش مخاطبان به سینمای فرهنگی هرچند مستلزم صرف زمان است، اما در صورت استمرار تولید فیلم‌های هنری و فرهنگی و تقویت گروه‌هایی مانند سینمای هنر و تجربه به طور حتم به‌وقوع خواهد پیوست.

این کارگردان سینما با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین ویژگی‌های سینمای تجاری استفاده از چهره‌های شناخته شده‌ی سینما است که این ویژگی در فیلم اِو (خانه) لحاظ نشده است، خاطرنشان کرد: در برخی آثار سینمای هنر و تجربه، بازیگران شاخص هم با توجه به علاقه‌ی‌ خود به نوآوری و تجربه‌گرایی حضور پیدا می‌کنند و غالباً از کار کردن با فیلم‌سازان صاحب اندیشه رضایت دارند.

یوسفی‌نژاد تاکید کرد: البته فیلمسازانی هم هستند که نوع کار آن‌ها ایجاب می‌کند که به سراغ بازیگران مطرح نروند و دوست دارند بازیگرانی را جلوی دوربین بیاورند که بکر و تازه باشند و از پیش ذهنیتی نسبت به آنان نزد تماشاگر شکل نگرفته باشد. من هم به‌عنوان یک فیلمساز معتقد هستم که بایستی شناساندن و تربیت نیروی انسانی جدید در هر فیلم برای فیلمساز مهم باشد تا نسل جوان هم به مرور زمان بتواند به طور مستقل وارد چرخه‌ی حرفه‌ای سینما شود که یکی از اهداف جنبی من از ساخت فیلم نیز همین مسئله است.

ضرورتی برای تغییر نام فیلم احساس نکردم کارگردان فیلم درباره‌ی اینکه گفته می‌شد نام فیلم پس از جشنواره‌ی فجر تغییر خواهد کرد، گفت: تصور می‌کردم که تلفظ نام ترکی فیلم اِو (خانه) برای هم‌وطنان فارسی زبان سخت باشد اما برخلاف تصور خود بعد از جشنواره فیلم به همین نام به خوبی میان مردم شناخته شد ، به همین دلیل ضرورتی برای تغییر نام آن احساس نکردم.

کارگردان فیلم سینمایی اِو (خانه) در بخشی از سخنان خود گفت: این فیلم از فیلم‌های بحث‌برانگیزی بود که قبل از اکران توجه بسیاری را به خود جلب کرد و امیدوارم که هنگام اکران و در حضورهای بین‌المللی‌اش نیز مورد توجه و بحث‌برانگیز باشد.

او در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه حضور یک فیلم آذری زبان را در جشنواره بین‌المللی فجر چطور دیدید؟ بیان کرد: باتوجه به اینکه در شهرهای مختلف ایران پتانسیل‌های ناشناخته‌ی زیادی وجود دارد، یا ما باید در شهرهای‌مان منتظر بمانیم تا نیروهای متخصص فعال در مرکز کشور این پتانسیل‌ها را شناسایی و تصویر کنند و یا افراد فعال در خود شهرها برای معرفی و استفاده از پتانسیل‌های خود (نیروی انسانی، سوژه‌ها و مکان‌های متنوع و شیوه‌ی فیلمسازی) گامی بردارند که من نوع دوم را ترجیح می‌دهم و دوست دارم تا از گنجینه‌ی تمام‌نشدنی موجود در شهر و استان خود بهره‌گیری کنم.

یوسفی نژاد در پایان سخنان خود گفت: به نظر من اکنون شرایط برای افراد فعال در شهرستان‌ها که پتانسیل‌های خود را به جامعه بشناسانند مهیا است، یکی از این پتانسیل‌ها زبان آذری است که کارآیی دراماتیک بسیاری دارد که نمونه‌ی کوچک آن همین فیلم «اِو» است.

اکران فیلم اِو (خانه) به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر یوسفی‌نژاد از ۲۳ام مهرماه در سینماهای گروه هنر و تجربه در سراسر کشور آغاز خواهد شد. اِو (خانه) به عنوان یکی از آثار برتر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر و در یازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان به عنوان خلاقیت و استعداد درخشان برگزیده شده است. این فیلم به زبان ترکی و با زیرنویس فارسی اکران می‌شود و همه صحنه‌های آن در شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی فیلمبرداری شده است. اِو (خانه) زندگی دختری به نام سایه را روایت می‌کند که به‌خاطر ازدواج، از شش سال پیش ارتباطش را با خانواده‌ خود قطع کرده است و زمانی به خانه برمی‌گردد که طبق وصیت پدرش مأموران جسد او را به اتاق تشریح منتقل می‌کنند. اما «سایه» نمی‌تواند با این وصیت نامتعارف کنار بیاید. از بازیگران این فیلم می‌توان به محدثه حیرت، رامین ریاضی، غلامرضا باقری، صدیقه دریانی، نرجس دل‌آرام، پریناز پاشازاده، سیروس مصطفی، اکبر شریعت، میثم ولی‌خانی، فریبا سهرابی، وحیده نویدی، رضا محمودی، حامد غفارپور و حسام کاظمی اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: