وزیر آموزش و پرورش خبر داد

پرداخت پاداش بازنشستگان، به‌زودی/ تصویب و اعلام دستورالعمل جدید «اردو»ها طی روزهای آتی

کدخبر: 2121183

وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام اجرای آزمایشی «نظام تضمین کیفیت مدارس» در بخشی از کشور به‌منظور مقایسه کیفی مدارس با هم و اعلام نتایج آن به مردم؛ از پرداخت پاداش بازنشستگان خبر داد و گفت: پاداش‌ها به زودی و به تدریج پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بطحایی با اشاره به آماری از تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی جاری گفت: بیش از 13 میلیون دانش آموز روز گذشته راهی مدرسه شدند. از سال 92-91 تعداد دانش آموزان رو به افزایش است که امسال نیز 2درصد افزایش دانش آموز داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌ها، گرایش به سمت مدارس بزرگتر است لذا تعداد مدارس کاهش داشته اما تعداد کلاس‌ها افزایش داشته است گفت: تعدادی از مدارس کوچک در حال جمع آوری است. بر اساس سند تحول باید به سمت مدارس بزرگتر و اجتماعی برویم که هر سه دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را داشته باشیم. وزیر آموزش و پرورش افزود: مهمترین برنامه در سال تحصیلی پیش رو این است که گام‌های جدی تری برای تحقق تحول سند بنیادین برخواهیم داشت. تحول در محتوا و متن درس‌ها یکی از اولویت هاست که در دستور کار است. روز گذشته و همزمان با آغاز سال تحصیلی نیز رئیس جمهور به این امر اشاره کردند. در سال جاری تحصیلی سعی خواهیم کرد بیشتر به مهارت ها بپردازیم و محیط مدرسه به محل تمرین زندگی تبدیل شود.

درصد ثبت‌نام دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان به بالای 70 درصد رسید

وی افزود: اگر بخواهیم ضریب پوشش دانش آموزان در مدارس را به 100 نزدیک کنیم و تمام دانش آموزان واجد شرایط به تحصیل مشغول شوند کار سخت‌تر می‌شود. در دوره ابتدایی بیش از 97 درصد دانش آموزان واجد شرایط ثبت نام کرده‌اند. در دوره متوسطه اول 80 درصد و دوره متوسطه دوم به بالای 70 درصد رسیده ایم. بطحایی در ادامه درباره افراد بازمانده از تحصیل نیز گفت: اولویت اول این است که تمام کودکان لازم التحصیل در دوره ابتدایی پوشش داده شوند. در سال تحصیلی گذشته حتی در برخی استان هایی که افراد بازمانده از تحصیل بیشتری داشتند مثل زاهدان از طریق خانه به خانه اطلاعاتشان را به دست آوردیم. تلاش هم بر این است که به عدد 100 برسیم.

وجود حدود 3000 کلاس درس خشتی، گلی و کانکسی/ قول وزیر برای جمع‌آوری این کلاسها تا پایان سال 97

وی درباره مدارس کپری نیز گفت: در حال حاضر نزدیک به 1000 کلاس خشتی و گلی داریم. همچنین حدود 2000 کلاس کانکسی داریم که سعی بر این است، طی یک برنامه کوتاه مدت این کلاس ها جمع آوری شود. قول می دهم تا پایان سال 97 این کلاس ها به کلاس های استاندارد تبدیل شود. وزیر اموزش و پرورش افزود: در برخی نقاط کشور، به دلیل گرما امکان استفاده از کلاس آجری نیست و به دلیل نبود امکانات سرمایشی و خنک کننده‌ها از کلاس های حصیری استفاده می شود.

وسایل گرمایشی 40 درصد کلاسها، هنوز استاندارد نیست

او افزود: 40 تا 42 درصد کلاس‌های ما هنوز وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، البته بخاری های قطره‌ای در سراسر کشور قطع شده است اما بخاری‌های غیر استاندارد هنوز در کلاس‌ها استفاده می شود که با اعتبارات لازم پیش بینی شده در برنامه ششم سعی داریم به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شوند. وی تصریح کرد: آموزش نیروی انسانی در مواقع مواجهه با خطر نیز در دستور کار است. بطحایی در ادامه درباره مقایسه خلاقیت ها بین دانش آموزان کشور ما با دیگر کشورها و حل این نقص گفت: متاسفانه ما در این مورد در آموزش و پرورش ضعیف عمل کرده ایم. دانش آموزان ما محفوظات علمی خوبی دارند، اما مهارت های لازم در زندگی را فرانگرفته‌اند.

آموزش احترام‌گذاشتن و مهارتهای زندگی به دانش‌آموزان

وی افزود: سعی داریم دانش آموزان در پایان سال تحصیلی جاری علاوه بر کارنامه نمره‌ای، با یک مهارت نیز آشنا شده باشند. تاکید بر این است این کار در سال تحصیلی جاری انجام شود. بچه ها گفتگوکردن، تفکر کردن، احترام گذاشتن و مهارت های زندگی را لازم دارند که امیدواریم در پایان سال تحصیلی بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را با عدد و رقم در این زمینه در اختیار مردم قرار دهیم. وی در ادامه افزود: در این طرح سعی داریم مهارت‌ها به گونه‌ای آموزش داده شوند که مطلوب یک نظام آموزشی است. در آموزش و پرورش عمومی در کنار مهارت پایه برای اشتغال، باید سایر مهارت ها نیز تمرین شود که با آموزش یک مهارت جرقه لازم برای ورود به مرحله کارآفرینی و اشتغال ایجاد خواهد شد.

بطحایی درباره ضعف‌های موجود در آموزش و پرورش، اظهار کرد: یکی از مهمترین نقایص این است که مدرسه باید مثل سایر مناطق دنیا کانون آموزش دیده شود. برنامه تغییر سیستم مدیریتی باید طوری باشد که اختیارات تفویض شود.

مقررات 700 صفحه‌ای برای اداره مدارس

او ادامه داد: ما امروز چیزی حدود 700 صفحه مقررات داریم که مدرسه باید از روی مقررات اداره شود و خلاقیت ها جایی در اداره مدرسه ندارد. باید مدارس از حیث شایستگی ها تقویت شود.

اجرای آزمایشی نظام تضمین «کیفیت مدارس» و اطلاع رتبه مدارس به مردم

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مردم این حق را دارند که از وضعیت کیفی مدرسه آگاه شوند و باید این حق به مردم برگردد. نظام تضمین کیفیت امسال به طور آزمایشی در بخشی از کشور ایجاد خواهد شد تا مردم رتبه کیفیت مدرسه را در مقایسه با دیگر مدارس بدانند. وی در ادامه درباره سند تحول بنیادین گفت: گام های اولیه این سند برداشته شده، اما پیشرفت های لازم را نداشته و این پیشرفت متوازن در همه زیرنظام ها نبوده است. سند تحول در هر 6 نظام که پیش بینی شده، متناسب با امکانات و مقدورات اجرا خواهد شد. وی افزود: مدرسه‌ای که در سند تحول به عنوان تراز جمهوری اسلامی لحاظ شده، مدرسه‌ای است که استاندارد های لازم برای آموزش را داشته باشد. وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: از سیاست‌های کلی نظام این است که مشارکت های بخش غیردولتی باید افزایش پیدا کند و فقط شامل آموزش و پرورش نمی شود. توسعه مدارس غیردولتی نباید موجب بی کیفیت شدن مدارس دولتی شود. تفاوت و تبعیض نیز نباید با گسترش این مدارس افزایش یابد. بطحایی گفت: متاسفانه تخلفات در آموزش وپرورش فقط در زمینه اخذ پول نیست؛ اگر فرد یا مدرسه غیر دولتی متخلف به تذکرات در هر زمینه ای توجه نکند برخورد جدی صورت خواهد گرفت. وی افزود: نحوه برخورد با تخلفات در آیین نامه ها مشخص شده است. واحدهایی داریم که بازرسی ها را انجام می دهند و پرونده تخلف را به جریان می اندازند. از مردم خواهش می شود که تخلف گزارش داده شود و حتما گزارش تخلف داده شده را پیگیری کنند.

تصویب و اعلام «دستورالعمل اردوها» پس از اصلاح؛ به‌زودی پرداخت تدریجی پاداش بازنشستگان، به‌زودی

بطحائی در ادامه درباره اردوها و مشکلات و حوادث برای دانش آموزان گفت: دستور العمل اردوها را مورد بازنگری قرار داده ایم و ظرف روزهای آینده به تصویب خواهد رسید و اعلام خواهد شد. برای کاهش تصادفات استفاده از پلیس و یک آمبولانس در کنار سفرها و اردوهای دانش آموزی در نظر گرفته شده است. همچنین تاکید شده که سفرهای طولانی حذف و بیشتر از سفرهای کوتاه استفاده شود. وی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی همزمان با آغاز سال تحصیلی ، درباره نظام هماهنگ پرداخت حقوق نیز گفت: از هفته آینده پیش نویس‌ها به مجلس ارائه و نتایج اعلام خواهد شد. همچنین پاداش بازنشستگان نیز به زودی و به تدریج پرداخت خواهد شد. بطحایی در پایان گفت: مدارس نمونه دولتی فوق برنامه‌هایی بیش از مدارس دیگر دارند که بخشی از هزینه‌ها از والدین دریافت می شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: