اقدامات جدید ترکیه با هدف افزایش فشار بر همه پرسی کردستان عراق

کدخبر: 2121424

پارلمان ترکیه با تمدید یکساله ماموریت نیروهای نظامی این کشور در عراق و سوریه موافقت کرده تا فشار بر همه پرسی کردستان عراق را افزایش دهد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پارلمان ترکیه روز شنبه با طرحی موافقت کرد که مجوز استقرار نظامیان این کشور در خاک عراق و سوریه را به مدت یک سال دیگر تمدید می کند.

تصمیم پارلمان ترکیه با هدف افزایش فشار علیه همه پرسی استقلال کردستان عراق اتخاذ شده است.

بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه تاکید کرده است که آنکارا تدابیر سیاسی، اقتصادی و امنیتی را در واکنش به همه پرسی استقلال کردستان اتخاذ خواهد کرد.

ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه نیز برگزاری همه پرسی استقلال کردستان را یک اشتباه وحشتناک ارزیابی کرده که می تواند موجب وقوع بحران های جدید منطقه ای شود.

آمریکا و سایر قدرت های غربی از مقام های اقلیم کردستان عراق خواسته اند تا همه پرسی روز دوشنبه را لغو کنند. کشورهای غربی و همین طور سازمان ملل بر این باورند که برگزاری این همه پرسی موجب تضعیف جنگ با تروریست های داعش خواهد شد.

روز شنبه هیاتی از کردستان عراق برای مذاکره با مقام های دولت مرکزی وارد بغداد شده است.

هشیار زیباری مشاور ارشد مسعود بارزانی رهبر کردستان عراق در سخنانی گفت: این هیات درباره همه پرسی گفتگو خواهد کرد ولی همه پرسی در حال اتفاق افتادن و وقوع است. ما قبلا نیز گفته بودیم که قبل، در حین برگزاری و بعد از همه پرسی حاضر به گفتگو با بغداد هستیم.

اقلیم کردستان اعلام کرده است که همه پرسی به معنای آن است که به اقلیم خودمختار کردستان یک مجوز مشروع برای دستیابی به استقلال از عراق از طریق گفتگو با بغداد و کشورهای همسایه یعنی ایران و ترکیه می دهد.

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به این سئوال که آیا عملیات در طول مرزها از جمله گزینه های ترکیه خواهد بود، گفت: طبیعتا؛ این مساله مربوط به زمان است، یعنی چه زمانی گزینه های امنیتی، اقتصادی و امنیتی اجرا شود. تحول شرایط این مساله را روشن خواهد کرد.

پارلمان ترکیه نخستین بار در سال 2014 میلادی با استقرار نظامیان این کشور در عراق و سوریه موافقت کرده بود تا با تهدیدات ناشی از مرزهای این دو کشور مقابله شود.مجوز استقرار نظامیان ترکیه در عراق و سوریه در ماه اکتبر به پایان می رسید.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: