جنبش النجباء از العبادی خواست در کرکوک حالت فوق‌العاده اعلام کند

کدخبر: 2121726

جنبش النجباء عراق در بیانیه‌ای از نخست وزیر عراق خواست در استان کرکوک حالت فوق العاده کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنبش النجباء عراق از نخست وزیر این کشور خواست در کرکوک حالت فوق‌العاده اعلام کند.

به گزارش شبکه سومریه، هاشم الموسوی، سخنگوی رسمی این جنبش در بیانیه‌ای از حیدرالعبادی خواست در واکنش به همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان و استان کرکوک، در این استان حالت فوق‌العاده اعلام کرده و فرمانده نظامی برای اداره آن تعیین کند.

جنبش النجباء همچنین طرح اخیر فؤاد معصوم در خصوص همه‌پرسی جدایی را تلاش برای «قانونی کردن این همه‌پرسی» خواند.

در بیانیه‌ای النجباء آمده است: »دولت مرکزی عراق باید حافظ هیأت دولت بوده و اقدامات لازم و بازدارنده در ارتباط با بارزانی و افراد نزدیک به وی کند».

سخنگوی النجباء گفت: طرح رئیس جمهور عراق قانونی کردن همه‌پرسی است و از وی می‌خواهیم موضع رسمی خود را قبل از آنکه دیر شود، مشخص کند.

وی تأکید کرد: «هر کسی که قانون اساسی عراق را به رسمیت نشناسد و آن را غیر قانونی بداند باید منصب خود را ترک کند چرا که ماندن چنین فردی در منصبش خیانت نابخشودنی به ملت عراق است».

گفتنی است منطقه کردستان به دنبال برگزاری همه‌پرسی در استان کرکوک بوده و مدعی است که این استان متعلق به کردهاست.

موسوی تأکید کرد که «کرکوک قابل معامله و فروش نیست و حضور ما در آنجا مسئله مرگ و زندگی است».

معصوم 16 سپتامبر طرحی را ارائه داد که خواستار گفت‌وگو بین رؤسای منطقه کردستان و عراق در مورد همه پرسی بود. برخی از احزاب و مقامات عراقی با این طرح مخالفت کردند.

برخی طرح رئیس جمهور عراق را مقدمه‌ای برای دخالت بین‌المللی در عراق دانستند چرا که برهه زمانی برای این گفت‌وگو مشخص کرده بود. ائتلاف دولت قانون در واکنش به این طرح گفت که اگر فؤاد معصوم در موافق همه‌پرسی باشد، از منصبش برکنار شده و نوری المالکی، معاون اول رئیس جمهور جانشین آن خواهد شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: