«شیرخشک‌های یارانه‌ای» در بساط دستفروشان

کدخبر: 2121764

فروش «شیرخشک‌های یارانه‌ای» توسط دستفروشان در حاشیه خیابان شهرداری رشت و مقابل بازار بزرگ، دستمایه گزارشی می‌شود تا علت نشت قوطی‌ها به بازار آزاد که دولت آنها را رایگان در مراکز بهداشت، شیرخوارگاه‌ها، مراکز نگهداری از معلولان و ... توزیع می‌کند، را از مسوولان جویا شویم.

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، در حالی که از کم بودن میزان سهمیه شیرخشک‌ سازمان متبوعش برای توزیع بین کودکان نگهداری شده در شیرخوارگاه‌ها و معلولان شدید گلایه دارد، می‌گوید: هم اکنون سالانه 500 هزار قوطی شیرخشک توسط وزارت بهداشت در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد، این در حالیست که نیاز واقعی سازمان برای پوشش خانوارهای دارای چندقلو نیازمند و سایر مددجویان حدودا 700 هزار قوطی است که این نیاز را به وزارت بهداشت نیز اعلام کرده‌ایم، بنابراین نشت شیرخشک‌های یارانه‌ای توسط عوامل سازمان در جایی که خودمان نیز کمبود داریم، غیرمنطقی است؛ چرا که در این صورت باید شیرخشک مورد نیاز را با پرداخت پول تهیه کنیم.

وی ادامه داد: غیرمنطقی است که شیرخشک یارانه‌ای و رایگان را در بازار آزاد بفروشیم و سپس برویم و دوباره با پرداخت پول بیشتر، شیرخشک بخریم.

فرید در ادامه تاکید کرد: میزان شیرخشک تخصیص یافته به بهزیستی در حدی نیست که امکان نشت آن به بازار آزاد وجود داشته باشد و همه استان‌ها همواره تقاضای افزایش سهمیه شیرخشک دارند، به این ترتیب نشت آن از طریق بهزیستی محال است.

معاون بهزیستی در پاسخ به اینکه یکی از احتمالات این است که خانواده‌ دارای چند قلو ممکن است شیرخشک دریافتی را در بازار آزاد بفروشد؟ گفت: ممکن است شیرخشک ارائه شده با کودکی سازگار نباشد و خانواده اقدام به چنین عملی کند اما احتمال آن باز هم کم است.

به گزارش ایسنا، این در حالیست که مشاهدات خبرنگار ایسنا در بازار رشت حاکی از وجود تعدادی دست فروش است که این شیرخشک‌ها را جعبه‌ای در خیابان برای فروش در معرض دید گذاشته‌اند.

محمدرضا پارسی، مدیرکل بهزیستی استان گیلان نیز در این خصوص به ایسنا گفت: تعداد شیرخشک‌های سهمیه‌ای بهزیستی گیلان آنقدر کم است که امکان نشت آن به بازار وجود ندارد. شیرخشک‌های راه یافته به بازار آزاد به هیچ وجه مربوط به بهزیستی نمی‌شوند و ما نمی‌دانیم آنها از کجا و چگونه به بازار آزاد راه پیدا کرده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این شیرخشک‌ها دارای برچسب هستند و از طریق وزارت بهداشت می‌توان مشخص کرد شیرخشک‌های راه یافته به بازار آزاد سهمیه تخصیصی به بهزیستی یا مراکز بهداشت این وزارتخانه است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان در ادامه با بیان آنکه سال گذشته 13 هزار قوطی شیرخشک به بهزیستی استان گیلان اختصاص یافت، گفت: در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری نیز 9000 قوطی شیرخشک به بهزیستی استان گیلان تخصیص یافت که تا پایان سال نیز این تعداد افزایش نخواهد یافت.

پارسی همچنین گفت: سازمان بهزیستی سیاست خود را در زمینه توزیع شیرخشک تغییر داده است به طوریکه از این پس خانواده‌های چند قلو برای تامین شیرخشک خود باید به مراکز بهداشت ارجاع داده شوند زیرا تا پیش از این هم بهزیستی و هم مراکز بهداشت به این خانواده‌ها شیرخشک می‌دادند و این نوعی موازی کاری محسوب می‌شد.

به گفته وی، توزیع شیرخشک در شیرخوارگاه‌های استان و همچنین در مراکز توانبخشی معلولان ذهنی شدید که توانایی غذا خوردن ندارند، در اولویت است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان ادامه داد: در سال جاری 3000 قوطی شیرخشک به خانواده‌های چند قلوی استان تخصیص داده شده است که با توجه به آنکه 1400 خانواده چند قلو تحت پوشش بهزیستی استان گیلان هستند، به هر خانواده سه تا چهار جعبه هم نرسیده است؛ به این ترتیب نشت آن به بازار آزاد توسط این خانواده‌ها تقریبا محال است.

پارسی همچنین خاطرنشان کرد: شیرخشک‌ها در اختیار وزارت بهداشت بوده و نحوه توزیع آن هم در اختیار این وزارتخانه است؛ تا جایی که میزان شیرخشک توزیع شده توسط وزارت بهداشت در مراکز بهزیستی و خانه‌های بهداشت اصلا با یکدیگر قابل مقایسه نیستند به طوریکه میزان توزیع شیرخشک در خانه‌های بهداشت حدودا 10 برابر بیشتر از مراکز بهزیستی است.

وی ادامه داد: امسال 9000 قوطی شیرخشک به ما اختصاص داده شده است در حالیکه نیاز واقعی ما بسیار بیشتر از این تعداد است. با وجود آنکه بر اساس استراتژی جدید بهزیستی، شیرخشک خانواده‌های چند قلو از این پس توسط خانه‌های بهداشت تامین خواهد شد، در صورت کمبود، برای تامین شیرخشک شیرخوارگاه‌ها و مراکز توانبخشی مجبور به خرید آن خواهیم شد.

مسعودی فرید، معاون سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت‌وگوی خود با تاکید بر آنکه مردم به هیچ عنوان نباید شیرخشک کودکان خود را از دستفروشان خریداری کنند زیرا سلامت آنان تضمین شده نیست و تنها داروخانه‌ها محل مناسب خرید چنین مواردی هستند، گفت: علت نشت این شیرخشک‌ها به بازار آزاد قابل ارزیابی است زیرا می‌توان با دستگیری این افراد متوجه علت نشت آنها به بازار آزاد و نحوه توزیع‌شان در میان دستفروشان بشویم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: 500 هزار قوطی شیرخشکی که توسط وزارت بهداشت به بهزیستی تعلق می‌گیرد کاملا کفاف مراکز توانبخشی و شیرخوارگاه‌های بهزیستی را می‌دهد اما برای توسعه پوشش خانواده‌های چند قلو، نیازمند افزایش تعداد آنها هستیم.

فرید ادامه داد: البته اولویت اول ما تخصیص شیرخشک به شیرخوارگاه‌ها و مراکز معلولان است، پس از آن توزیع شیرخشک در میان خانواده‌های دارای چندقلوی نیازمند اولویت بعدی بهزیستی است، این در حالیست که اکثر چندقلوها از وزارت بهداشت شیرخشک دریافت می‌کنند.

وی در ادامه با بیان آنکه شیرخشک تخصیص یافته به خانواده‌های چند قلو 100 درصد رایگان است گفت: خانواده‌های دو قلو و چند قلو در صورت نیازمندی توسط بهزیستی حمایت و به آنها شیرخشک تعلق می‌گیرد. این در حالیست که وزارت بهداشت نیز این پروتکل را دارد و حتی وزارت بهداشت به خانواده‌های تک فرزند نیازمند هم شیرخشک می‌دهد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر آنکه شیرخشک‌های بهزیستی عمدتا در مراکز شیرخوارگاه‌ها و مراکز توانبخشی برای معلولان ذهنی شدید توزیع می‌شود، گفت: کماکان حمایت‌های بهزیستی از خانواده‌های چند قلوی نیازمند ادامه دارد، این در حالیست که بر اساس استراتژی جدید بهزیستی از این پس سایر خانواده‌های چند قلو باید شیرخشک خود را تنها از طریق خانه‌های بهداشت تامین کنند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: