درد دل فعالان عرصه عَلم و کُتل‌سازی/ چینی ها در علامت‌سازی هم ورود کردند

کدخبر: 2121784

اگرچه تاریخچه هنر سوزن‌زنی به دوران قاجار برمی‌گردد، اما هنوز در سطح جامعه آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علامت سازی، صنعتی است که از دیرباز نقش بسزایی در برگزاری مراسم های عزاداری ویژه محرم ایفا کرده، فعالان این صنعت با دشواری زیاد پای در مسیری می گذارند که عشق حسینی انگیزه حرکت در آن است. این افراد پای کوره های ذوب فولاد می ایستند و گرمای آتش را به جان می خرند تا نقشی هر چند کوتاه و ناملموس در ترویج فرهنگ عاشورایی داشته باشند. آن ها این کار را با عشق انجام می دهند و کارشان را به نوعی ادای دین به امام سوم شیعیان می دانند.

اگرچه علامت سازان عشق حسینی را سرمایه کار خود می کنند، اما در سال های اخیر با انتقاد هایی مواجه شده اند و این امر از افزایش طرح های حیواناتی، چون طاووس و شیر بر روی علامت ها نشأت می گیرد. طرح این گونه انتقاد ها هر ساله در آستانه فرارسیدن ماه محرم شدت می گیرد.

فاطمه عیدیون، طراح نقوش سنتی و بانوی علامت ساز کشورمان در خصوص شرایط فعلی حاکم بر صنعت غلامت سازی به خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: طراحی نقوش سنتی روی علامت به دلیل شکل قلم آن، با عنوان هنر سوزن زنی شناخته می شود؛ اگرچه تاریخچه این هنر به دوران قاجار برمی گردد، اما هنوز در سطح جامعه آنچنان که باید و شاید شناخته نشده و فقط در میان علامت ساز ها شناخته شده است.

وی افزود:هم اکنون هنر سوزن زنی تعریف خاصی در هیچ پروژه مستقلی ندارد البته من درصدد ارائه چنین تعریفی هستم.

این طراح نقوش سنتی اظهار داشت:درخواست من از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که از هنرمندی که می خواهد هنر ناملموسی را ملموس کند، حمایت کند البته این سازمان در خصوص ملموس کردن هنر سوزن زنی کمک های قابل توجهی کرده است.

عیدیون در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به انتقاد منتقدان از طرح های کار شده روی علامت ها، تصریح کرد: هر کدام از کار های حجمی ساخته و نصب شده روی علامت ها فلسفه ای دارند که به آنچه در تاریخ آمده، برمی گردد. به عنوان مثال در روایت ها چنین مطرح شده که پس از پایان حادثه عاشورا، طاووس ها به اذن خداوند برای جلوگیری از آسیب ناشی از نور خورشید روی جنازه ها، بالهایشان را بر روی جنازه شهدای کربلا باز کرده اند. شیر نیز از جنازه های شهدا در مقابل حیوانات وحشی نگهداری می کرده است.

وی ادامه داد: امروزه ما در طراحی روی علامت ها از نقوش گل و مرغ و صحنه های عاشورایی استفاده می کنیم. برخی از اشعار محتشم کاشانی نیز به همراه آیات قرآنی و زیارت عاشورا روی این علامت ها کار می شوند.

درد دل فعالان عرصه علامت سازی/ هنر سوزن زنی تعریف خاصی در هیچ پروژه مستقلی ندارد

درز مخفی محصولات چینی در علامت سازی

همچنین؛ رضا قادری، علامت ساز در گفت وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ورود محصولات چینی به کارگاه های علامت سازی را از دغدغه های فعالان این عرصه دانست و اظهار داشت:اگرچه محصولات چینی به عنوان لوله های بدون درز به فعالان عرصه علامت سازی واد می شوند، اما در حین کار مشخص می شود درز های مخفی دارند و این درز ها با کمی گرما باز می شوند.

وی افزود:هم اکنون از لحاظ کیفیت کار نمی توانیم ورقه فلزی با آلیاژ مناسب را پیدا کنیم البته این نوع فلز در اهواز تولید می شود، اما به صورت بسته بندی ارائه می شود. این در صورتی است که فعالان عرصه علامت سازی نیازمند چند ورق از این فلز هستند و خرید بسته بندی شده آن به صرفشان نیست.

این علامت ساز در خصوص میزان توجه سازمان میراث فرهنگی به عرصه علامت سازی، گفت:سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روی کار ما عیار می گذارد البته کسانی که برای این کار به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کرده اند می گویند که کارشناسان این سازمان برای تعیین عیار کار از علامت ساز ها می خواهند که وسایل کارشان را به آنجا ببرند و در مقابل چشم آن ها کار کنند و این امر شدنی نیست، زیرا ما نمی توانیم وسایلی، چون کوره را از کارگاه خارج کرده و به جای دیگری ببریم.

قادری در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به انتقادها، گفت:در کار علامت سازی همه چیز به نوع نگرش افراد بستگی دارد. به عنون مثال من طاووس را سمبل امام زمان (عج) می دانم و باور دارم که شیر نماد قدرت و امیرالمؤمنین (ع) است. در باور من کبوتر تنها پرنده است که در خون امام حسین (ع) غلت زده است.

وی خاطرنشان کرد:ما زیارت عاشورا، حدیث کساء، آیات قرآن و اشعار محتشم کاشانی را بر روی تیغه های علامت حک می کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: