خودشیرینی جدید منامه برای اربابان غربی خود؛

لفاظی وزیر خارجه بحرین: برنامه‌های موشکی ایران و کره شمالی خطرهایی برای جهان به شمار می‌روند

کدخبر: 2121793

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در اظهاراتی بی‌اساس، برنامه‌های موشکی ایران و کره شمالی را خطرهایی جدی برای جهان دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین ، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سعودی العربیه با اشاره به آزمایش های موشکی ایران و کره شمالی این دو کشور را «خطری برای منطقه و جهان» توصیف کرد.

او مدعی شد کره شمالی و ایران نه تنها خطری برای منطقه بلکه منبع اصلی بروز خطر در سطح جهانی و بین المللی هستند.

وزیر امور خارجه بحرین در اظهاراتی مداخله جویانه افزود: کره شمالی با اجرای آزمایش های موشکی و اقدامات تحریک کننده خود در منطقه و نزدیک سرزمین های وابسته به آمریکا، خطری جهانی به شمار می آید. این یک تهدید است که هیچ کس از آن خشنود نخواهد شد.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در ادامه به موضوع ایران اشاره کرد و در اظهاراتی گزاف مدعی شد: ایران نیز با اجرای برنامه های موشکی و برنامه های هسته ای که تاکنون برای همه آشکار نشده است، هم خطری جهانی به شمار می آید.

او گفت: ما از ایران انتظار داریم که به این توافق (برجام) کاملا پایبند و متعهد باشد و با کشور های ۱+۵ و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در این زمینه کاملا شفاف عمل کند که در غیر اینصورت شکی نخواهد ماند که ایران به توافق هسته ای پایبند نیست.

وزیر امور خارجه بحرین ادعا کرد: ایران چند ماه قبل تاکید کرد که ایران به توافق هسته ای پایبند است؛ اما اکنون بر خلاف آن شاهد اجرای آزمایش موشکی هستیم. این بزرگترین تهدید آشکار است و خطر اجرای آزمایش موشکی بلکه بیشتر از رآکتور ها و غنی سازی هسته ای است.

آل خلیفه در اظهاراتی مضحک مدعی شد: ایران با این اقدام خود به توافق هسته ای ضربه زده است و اگر جهان هر تصمیمی در مقابل آن بگیرد مسئولیت آن به عهده خودشان است.

او در پاسخ به پرسشی درباره تحولات منطقه به خصوص برگزاری همه پرسی جدایی در منطقه کردستان در روز دو شنبه، اقدام ایران در مسدود کردن راه های هوایی کشورش به روی هواپیما هایی که به مقصد اربیل و سلیمانیه در حرکت هستند و پیش بینی اقدامات مشابه ترکیه و عراق در بستن مرز ها پس از اجرای همه پرسی گفت: بحرین دو روز پیش بیانیه ای در این خصوص صادر کرد و در این بیانیه ضمن تاکید بر خردمندی و عقلانیت مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان، اعلام کردیم که اولا این اقدام (برگزاری همه پرسی) در حال حاضر هیچ فایده ای در بر نخواهد داشت و همانگونه که الان یاد آوری کردید برخی از کشور های همسایه عراق اقداماتی در مقابله با اجرای همه پرسی آغاز کرده اند و احتمالا اقدمات دیگری هم اتخاذ خواهند کرد که این اقدامات و موضع گیری ها بر منطقه و مردم آن تاثیر گذار خواهد بود و آنان را تحت فشار قرار می دهد.

وزیر امور خارجه بحرین افزود: ثانیا اینکه مردم کردستان عراق خود را بخشی از عراق و فرزند این کشور می دانند که در طول قرن های متمادی در آن زندگی کرده اند. امیدواریم مقامات منطقه کردستان از این تصمیم خود منصرف شوند و آن را به زمان دیگری موکول کنند؛ چرا که اجرای همه پرسی در این برهه زمانی نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه همه را در معرض خطر قرار می دهد.

آل خلیفه درباره بحران قطر و واکنش سران کشور هایی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با آن ها نشست داشته است گفت: بیشتر مقامات کشور هایی که من با آن ها دیدار کردم خواستار اطلاعات بیشتری درباره موضع چهار کشور مخالف قطر بودند که مطالبات سیزده گانه کشور های چهار گانه از این قبیل بود. او درباره اظهارات اخیر امیر قطر در سازمان ملل گفت: آن ها فقط ادعا می کنند که خواهان حل بحران از طریق مذاکره هستند؛ اما در عین حال از سخن گفتن درباره مطالبات سیزده گانه ما خودداری می کنند. اگر آن ها مطالبات ما را بپذیرند و قبول کنند که درباره آن گفتگو کنند ما هم از آن ها استقبال می کنیم؛ اما در غیر اینصورت ما با شنیدن سخنان بی فایده وقت مان را تلف نمی کنیم.

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به این پرسش که نظر او درباره اینکه ایران نقش مهمی در نزدیک شدن سریع خود به دولت قطر بازی کرد چیست، گفت: «روابط میان قطر با ایران پس از بحران شروع نشده است و پیش از این هم این رابطه برقرار بوده است. امیر قطر ایران را به گفتگو دعوت کرده بود و خواستار بهبود روابط بوده است و اکنون هم این روابط همچون گذشته ادامه دارد. ولی با توجه به اینکه ایران دشمن ما است این روابط به حل بحران کمکی نمی کند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: