رفیق دوست در برنامه ۵۷

با ۲۰۰۰ کلاشینکف اولین گروه سپاه را به جبهه فرستادم/ امام با قاطعیت استفاده از سلاح اتمی را حرام اعلام کردند

کدخبر: 2121903

نادر طالب زاده در دومین قسمت برنامه ۵۷ تدارکات و لجستیک جنگ را با حضور محسن رفیق دوست بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، دومین قسمت برنامه 57،نادرطالب زاده میزبان محسن رفیق دوست بود. در این برنامه موضوع تدارکات و لجستیک جنگ مورد بحث قرار گرفت. محسن رفیق دوست با اشاره به اینکه جنگ ناخواسته آغاز شد و در قانون چیزی برای جنگ این ارگان پیش بینی نشده بود گفت: سپاه برای جنگ ایجاد نشده بود؛ بلکه برای حراست از انقلاب و دستاوردهای انقلاب ایجاد شده بود. جنگ که آغاز شد این احساس به وجود آمد که این جنگ صرفاً بر علیه مرزهای ما نیست. پس سپاه وارد جنگ شد و تا مدتها با بدیهی ترین امکانات حضور داشتیم.برای مثال برای اعزام صد نیرو به جبهه به کمیته ها می رفتم و اسلحه های ژ3 مصادره ای را از کمیته ها می گرفتم و به نیروهایمان می دادم و یا از ارتش می گرفتیم

وی افزود:اولین اسلحه ای که من تهیه کردم، دو هزار کلاشینکف بود که از یاسرعرفات خریداری کردم و با آن اولین گروه را به جبهه فرستادم.اما پدیده ای که بوجود آمد،مردم عزیز و نیروهایمان بودند که برای دفاع از انقلاب به میدان آمدند. وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: تا وقتی که بنی صدر جانشین فرمانده کل قوا بود، اجازه حضور سپاه و نیروهای مردمی را به جبهه نمی داد ولی ما به اعتبار مقام معظم رهبری در جبهه می ماندیم.از هرجا قصد داشتیم سلاح و مهمات تهیه کنیم، می گفتند چون تحریم هستید نمی دهیم ویا می گفتند عراق کامل خریداری کرده است.کار سختی بود، اما می شد.

رفیق دوست تصریح کرد: برای تهیه سلاح های ابتدایی با افسرهای لیبیایی یا سوری به کشورهای بلوک شرقی می رفتیم و از آنجا می خریدیم.اما به این فکر افتادیم که باید خودمان به فکر تولید باشیم. ما اگر می خواستیم لباس غواصی با همان روش بخریم امکان پذیر بود، ولی دشمن به عملیات ما پی می برد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در داخل تولید کنیم و در داخل دوختیم؛ ولی تنفس غواصان با نی بود نه کپسول.

وزیر سپاه دوران دفاع مقدس گفت: من قبل از اینکه وزیر بشوم، به سه کشور کره شمالی، لیبی و سوریه مرتباً سفر می کردم.بعد از اینکه وزیر شدم به دلیل مشغله حدود 9 ماه به این سه کشور نرفتم.بعد از این مدت سوریه و لیبی به صورت رسمی بنده را دعوت کردند.

وی افزود:خدمت آقای هاشمی رفتم و بحث دعوت را مطرح کردم، ایشان گفتند ببینید می توانید از حافظ اسد و قذافی موشک تهیه کنید.من گفتم تلاشم را می کنم.از صحبت آقای هاشمی، من متوجه نیاز صد در صدیمان به موشک شدم. خدمت مقام معظم رهبری که رئیس جمهور آن موقع بودند رفتم و از ایشان خواهش کردم دو پیام کتبی برای حافظ اسد و قذافی بدهند.بعد گفتم اقای هاشمی به من گفته اند چنین کاری انجام دهم. ایشان با لبخند و چهره ای متبسمانه گفتند می شود؟ممکن است بدهند؟

رفیق دوست ادامه داد:سپس خدمت امام رسیدم و گفتم دعاکنید بنده در این سفر بتوانم از اینها موشک بگیرم. وی تشریح کرد: با حافظ اسد صحبت کردم و او گفت مخازن ما دست روسیه است ولی شما نیرو بفرستید تا ما تعلیم بدهیم.ما با درنظر گرفتن این صحبت حافظ اسد، به لیبی رفتیم. در جلسه ای که با جلود(نخست وزیر لیبی) داشتیم وی بسیار از ما تعریف کرد و گفت از انقلابتان دفاع می کنیم که من عصبانی شدم و زدم روی میز و گفتم دروغ می گویید زیرا انبارتان پر از موشک است و به ما کمک نمی کنید. جلود نخست وزیر لیبی در پاسخ به من گفت، موشک ها پیش رفیقت است که منظورش از رفیق، قذافی بود.

رفیق دوست افزود: سراغ قذافی رفتم و او گفت به من گفته اند چه بلایی سر جلود در جلسه آورده ای.موشک ها را بردار و ببر. ضمن اینکه یک افسر لیبیایی هم فرستاد و به او گفت از این پس فرمانده ات این آقاست.حدود ده موشک به ما داد که هدیه بود و پولی بابت موشک ها ندادیم. وی ادامه داد:سپس دیدیم که موشکی که قذافی به ما داد را کره شمالی نیز در حال تولیدش هست که از کره شمالی با پرداخت مبلغش خریداری کردیم.

رفیق دوست در ادامه برنامه گفت: من روزی خدمت امام شرفیاب شدم و عرض کردم ما نیز می توانیم سلاح شیمیایی، میکروبی و اتمی بسازیم.که امام با قاطعیت گفتند نخیر،حرام است اینها سلاح جنگ نیست،ما نیامده ایم به دنیا که نسل را از بین ببریم،اینها نسل را از بین می برد و فرموند پدافندش را پیگیری کنید.

وی در پاسخ به سوال طالب زاده در رابطه با کندی در عملیاتی شدن فرمان اقتصاد مقاومتی گفت: اگر دولت تصمیم بگیرد مردم را در تولید آزاد بگذارد و بگذارد ملت تولید بکند و ملت نیاز خودش را براورده کند، قطعاً اقتصاد مقاومتی انجام گرفته است.اگر دولت مردم را باور کند و بداند که توانمندی این مردم بهتر از خارجی هاست،اقتصاد مقاومتی اجرا می شود.

مایکل ماروف،افسر بازنشسته پنتاگون نیز در فواصل برنامه درباره سلاح های شیمیایی و کمکی که امریکا به عراق جهت حمله به ایران کرده است،گفتگویی با نادر طالب زاده به صورت ارتباط اینترنتی-ویدویی انجام داد.

برنامه تلویزیونی«پنجاه و هفت» کاری از گروه برنامه های تلویزیونی مرکز بسیج رسانه ملی است که نادر طالب زاده اجرا و سردبیری و رضا جوهرچی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارند و با همکاری شبکه پنج سیما تولید و پخش می شود. این برنامه گفتگوهای صریح نادر طالب زاده با چهره های شاخص فرهنگی و اجتماعی متناسب با مضمون برنامه است. همچنین بخش هایی از برنامه با حضور و مشارکت جوانان و نوجوانان درباره مسایل اساسی کشور و انقلاب اسلامی همراه است.

«پنجاه و هفت» قرار است در فصول مختلف در هنگامه مناسبت های تاریخ معاصر ایران، تحولات جهان اسلام و مضامین ویژه انقلاب اسلامی مانند نقد نظام سلطه در 13 آبان، نهضت های آزادیبخش در هفته بسیج، مساله نهاد دانشگاه در ایران در 16 آذر، هفته هنر انقلاب در سالگرد شهادت آوینی و مضامینی چون آسیب های اجتماعی، اقتصاد و... تولید شود.

فصل اول برنامه تلویزیونی «پنجاه و هفت» برای هفته دفاع مقدس طراحی شده است و از ساعت 20 روز شنبه 1 شهریور س از شبکه پنج سیما روی آنتن رفت.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: