جشن‌نامه محمد دبیرمقدم کتاب شد

کدخبر: 2121905

«جشن‌نامه دکتر محمد دبیرمقدم: مجموعه‌مقالات زبان شناختی» از سوی انتشارات کتاب بهار منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گردآورندگان جشن‌نامه دکتر محمد دبیرمقدم در تدوین این مجموعه بر آن بوده‌اند که نگارندگانِ مقالات را از میان دانشجویان مستقیم وی، به‌ویژه دانشجویان دوره دکتری، برگزینند. تمامی این دانشجویان نیز کوشیده‌اند که نکته‌ای در خور توجه را، در قالب مقالات علمی ـ پژوهشی طرح کنند. نتیجه اینکه برای این مجموعه مقالات دست‌اول و گوناگونی در موضوعات زبان‌شناختی گرد آمده که در حوزه‌هایی چون دستور و صرف و نحو و معنی‌شناسی، و در قلمروهای متنوعی مانند زبان‌شناسی شناختی و نقش‌گرا و صورت‌گرا و رده‌شناسی و گویش‌شناسی و آسیب‌شناسی زبان نگارش یافته است.

جشن‌نامه دکتر محمد دبیرمقدم، عضو پیوسته و معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، هم‌زمان با برگزاری دومین همایش ملی زبان‌شناسی نقش‌گرا در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان، رونمایی شده است؛ این مجموعه حاوی یک مقدمه، شامل مقدمه گردآورندگان و کارنامک فعالیت‌های علمی و پژوهشی و آموزشی دکتر دبیرمقدم، و سه بخش است. بخش اول به مصاحبه با دکتر دبیرمقدم و بخش دوم به مقالات و بخش سوم نیز به تصاویر اختصاص یافته است.

فهرست مقالات مندرج در بخش دوم هم به شرح زیر است: «تأثیر فعل‌های نگرش گزاره‌ای مثبت و منفی بر ساختار بند وابسته در فارسی امروز»، فریار اخلاقی؛ «شواهد زبانی در تمایز واژه‌بست‌ها از وندهای تصریفی در زبان فارسی»، محرم اسلامی؛ «دستور ساختاری: اصول و مبانی نظری»، طه پیام؛ «شواهدی از ساخت مجهول در زبان فارسی»، فریده حق‌بین؛ «آیا زبان فارسی در حال تغییر رده است؟»، محمد راسخ‌مهند؛ «گذرایی معنایی»، محمدرضا رضوی؛ «زبان علم در فارسی از منظر نقش‌گرایی هالیدی»، مرضیه صناعتی؛ «پیشنهاد نوعی ساختِ اعمالگر در زبان فارسی»، امید طبیب‌زاده؛ «جایگاه 'که'ی تأکید فارسی در نمودار درختی بر اساس برنامه کمینه‌گرا»، مهبد غفاری؛ «نگاهی به نشانگرهای تصریفی و اشتقاقی در زبان فارسی»، فریبا قطره؛ «توانایی‌های نحوی بیماران پارکینسون فارسی‌زبان»، ژیلا محمدی؛ «زبان خوانساری: توصیف و تحلیل رده‌شناختی ترتیب واژه‌ها»، پونه مصطفوی؛ «تمایز لازم ـ متعدی در فعل‌های ساده فارسی از منظر ساخت رویداد»، روح‌الله مفیدی؛ «برخی ساخت‌های فعلی نادر در گویش بیرجندی»، محمدامین ناصح؛ «تراوندگذاری در اسامی فارسی»، مهرداد نغزگوی کهن؛ "When Wh-Movment Isn't Wh-movment", Arsalan Kahnemuyipour.

کتاب «جشن‌نامه دکتر محمد دبیرمقدم: مجموعه‌مقالات زبان شناختی»، به کوشش دکتر محمدرضا رضوی، عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و دکتر مرضیه صناعتی گردآوری شده و انتشارات کتاب بهار آن را در ۴۴۶ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، به بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: