قوانین تامین اجتماعی بیشتر بدانیم؛

تکلیف بیمه‌ای کارفرما در قبال کارگر

کدخبر: 2122245

مطابق قانون تامین اجتماعی یکی از مسئولیتهای کارفرما، بیمه کردن کارگران و پرداخت حق بیمه مقرر به سازمان تأمین اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارفرما شخص حقیقی یا حقوقی است که بیمه شدگان به دستور یا به حساب او در محلی که تعیین می کند در قبال انجام کار و دریافت مزد یا حقوق مشغول بکار می‌شوند.

بر این اساس، رابطه کارگر و کارفرمایی شکل گرفته و مسئولیتهایی براساس قوانین کار و تأمین اجتماعی متوجه وی خواهد بود.

طبق ماده ٣٦ قانون تامین اجتماعی، کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی است و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه شده را کسر کرده و سهم خود را بر آن افزوده به این سازمان تادیه کند.

در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خودداری کند شخصاً مسئول پرداخت آن خواهد بود. تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن رافع مسئولیت و تعهدات سازمان تامین اجتماعی در مقابل بیمه شده نخواهد بود.

طبق ماده ٣٩ قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان می بایست حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند.

چنانچه کارفرما مطابق مقررات جاری از ارائه لیست و پرداخت حق بیمه کارگران یا کارمندان خود امتناع کند ، بیمه شدگان می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی و ارائه مدارک و مستندات دال بر اشتغال در کارگاه موردنظر ادعای سابقه کنند.

مدارک اخذ شده از متقاضی در کمیته های احتساب سوابق سازمان تامین اجتماعی ارزیابی شده و درصورت اثبات ادعا، سازمان تامین اجتماعی حق بیمه مقرر را مطابق ضوابط رأساً محاسبه و از کارفرما مطالبه و وصول می کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: