برنده جایزه جلال مطرح کرد:

ادبیات دفاع مقدس در مرحله واقع‌بینی/ بی‌هراس از رکود تنها بنویسیم

کدخبر: 2122272

شهریار عباسی می‌گوید که ما در ابتدای چهارمین مرحله از خلق ادبیات جنگ قرار داریم و باید از آن عبور کنیم.

شهریار عباسی نویسنده و برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی درباره رکود در بازار تالیف و انتشار آثار مرتبط با ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد: رکود در همه بخش‌های بازر کتاب در ایران وجود دارد و به تبع آن در بخش ادبیات دفاع مقدس که مخاطب خاص‌تری هم دارد نیز دیده می‌شود. در این حوزه به طور مشخص هم تولید کار نیاز به عمق بیشتری دارد و هم بازار پیدا کردن سخت‌تر است و طبیعی است که رکود بر آن در شرایط فعلی شمارگان ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه ‌ای کتاب حاکم شود.

عباسی ادامه داد: من چهار مرحله برای ادبیات جنگ قائلم. نخست مرحله سلحشورانه که در آن نویسندگان به هنگام جنگ درباره آن می‌نویسند و هدف از نوشتن داستان در آن تشویق و ترغیب برای حضور در میدان و ایثارگری است. مرحله دوم ادبیات دردمندانه است که پس از جنگ شروع می‌شود و در آن از زخم و درد و اندوه جنگ نوشته می‌شود که هنوز تازه است. در مرحله سوم که به آن ادبیات منتقدانه می‌گویم صحبت از چرایی جنگیدن و علت حضور در آن است و در مرحله چهارم که به آن ادبیات واقع‌بینانه می‌گویم نگاهی حقیقی و مبتنی‌بر تمامی المان‌های اجتماعی و سیاسی به جنگ انداخته می‌شود.

وی ادامه داد: به باور من در ایران ما در ابتدای مرحله چهارم قرار داریم و باید تلاش کنیم تا از این مرحله هم عبور کنیم. البته وقتی این اتفاق رخ دهد به دلیلی سختی فعالیت در این عرصه تعداد کمتری نویسنده فعال در آن باقی خواهند ماند.

عباسی تاکید کرد: با وجو اینکه رکود انکارپذیر نیست اما ادبیات جنگ در ایران امروز تنها به این نیاز دارد که بی‌توجه به حواشی تنها و تنها در آن نوشته شود و کار بیرون بیاید. فعالیت زیاد و عبور از دوران چهارم این ادبیات بدون شک باعث باقی‌ماندن تنها نویسندگان حرفه‌ای و صاحب قلم و دغدغه در آن خواهد شد. من به نوبه خودم این کاهش نویسنده و کاهش تولید را خوش یمن می‌دانم و فکر می‌کنم به سمت پرمغزتر شدن این ادبیات هدایتمان می‌کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: