زرنگار:

استقبال از چاپ قرآن به خط اساتید ایرانی رشد داشته/ لزوم ترویج خط مرحوم نیریزی

کدخبر: 2122291

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن با اشاره به اینکه نوع کتابت مرحوم استاد نیریزی از تمام زوایا در جایگاه رفیعی قرار دارد، گفت: ما برای فرهنگ‌سازی تلاوت قرآن باید به خط خوشنویسان کشورمان همچون استاد نیریزی توجه ویژه کنیم.

به گزارش خبرنگار فعالیت های قرآنی خبرگزاری فارس، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و جلوگیری از چاپ قرآن های مغلوط در مصوبات چهارم اسفندماه 1362 شورای عالی تبلیغات اسلامی و چهارم مردادماه 1364 وزارت ارشاد به سازمان تبلیغات اسلامی و به تبع آن به سازمان دارالقرآن واگذار شد.

این معاونت شامل دو بخش امور تصحیح قرآن و نظارت و ارزیابی است که هر کدام از آن ها وظایف خاصی بر عهده دارند.

در سال های اخیر معاونت نظارت و نشر قرآن کریم به منظور تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر عمومی کردن قرآن کریم اقدام به چاپ قرآن به خط خوشنویسان کشورمان کرده است، چرا که مسئولان معتقدند خط عثمان طه در کنار زیبایی هایی که دارد توانایی خواندن قرآن برای آحاد جامعه را کاهش می دهد.

یکی از خطوطی که در سال های گذشته نیز مورد توجه قرار داشته است، خط مرحوم نیریزی است؛ استاد خوشنویسی که بیش از 90 بار قرآن را کتابت کرده است و مقام معظم رهبری نیز سال 1372 درباره خط این خوشنویسی کشورمان فرمودند: «نسخه مورد نظر من احمد نیریزی است، آن را می پسندم، اما باید تصحیح هایی در آن صورت گیرد، الان در دنیا خیلی جاها یک رسم الخط و ترتیب نگارشی معمول شده است، لکن چه اشکالی دارد که یک رسم الخط مخصوص قرآن چاپ ایران باشد؛ الان ببینید قرآن چاپ هند و پاکستان به شیوه خاصی است، جا هم افتاده است، چه لزومی دارد که با رسم الخط عثمان طه حتماً باشد؟ اما ما آن رسم الخط را نوعاً معتبر نمی دانیم...».

پس از این مطالبه رهبر معظم انقلاب فعالیت شایسته ای به منظور ترویج خط استاد نیریزی صورت نگرفت تا اینکه با رأی مثبت نمایندگان مجلس در هشتم شهریورماه سال جاری، دولت و دیگر نهادهای متولی مجاز شدند به منظور ترویج فرهنگ قرآنی، برای چاپ و اهدای قرآن کریم از اعتبارات قرآنی و کتابت های برجسته مفاخر ملی از خوشنویسان کشورمان همچون مرحوم میرزا احمد نیریزی استفاده کنند.

احمد زرنگار معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن در گفت وگو با خبرنگار فعالیت های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به لزوم ترویج خطوط ایرانی در چاپ قرآن کریم اظهار داشت: در چند سال اخیر با توجه به توسعه خطوط ایرانی و اهمیت سهل القرائه شدن قرآن کریم سعی در ترویج خط ایرانی در چاپ قرآن کریم داشتیم.

وی به جایگاه خط استاد نیریزی اشاره کرد و افزود: نوع کتابت مرحوم استاد نیریزی از تمام زوایا همچون ضبط، رسم و خوشنویسی در جایگاه رفیعی قرار دارد بر همین اساس امسال طبق مصوبه مجلس دولت مجاز به ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی همچون مرحوم نیریزی شد.

زرنگار با بیان اینکه برای فرهنگ سازی تلاوت قرآن در جامعه باید به خط افرادی همچون مرحوم استاد نیریزی توجه ویژه کنیم، خاطر نشان کرد: خط استاد نیریزی اشکالات جزئی در کتابت دارد که باید با تشکیل کمیته های کارشناسی آن ها را برطرف کرده و به صورت سهل القرائه به جامعه عرضه کنیم.

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن با اشاره به لزوم به کارگیری خط اساتید ایرانی همچون استاد نیریزی به جای خط استاد عثمان طه، افزود: ما برای توسعه خطوط ایرانی از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم که البته در سال اخیر با توجه به اقدامات حمایتی سازمان دارالقرآن بر اساس آمارهای موجود چاپ قرآن به خط اساتید ایرانی همچون احمد نیریزی، طاهر خوشنویس، صفا مهدوی، ارسنجانی، فضائلی، یزدی، کیخایی رشد قابل توجهی داشته است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: