رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

درس های عاشورا را در دفاع مقدس به نمایش گذاشتیم

کدخبر: 2122296

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: با گذشت ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای بسیار ارزشمندی هستیم که پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای، حضور جوانان در عرصه‌های بین‌المللی علمی و پیشرفت‌های موشکی همه و همه جلوه‌هایی از این دستاوردهای ارزشمند هستند.

به‌گزارش ایسنا، به‌ نقل از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان در ویژه‌برنامه گرامی‌داشت هفته دفاع‌مقدس و تجلیل از شهدای مدافع حرم که با حضور کارکنان بخش‌های مختلف و اعضای پایگاه مقاومت بسیج این سازمان در سالن آمفی‌تئاتر سازمان برگزار شد، با گرامی‌داشت ماه محرم و ادای احترام به همه شهدای اسلام و شهدای انقلاب اسلامی بیان کرد: شهدای ما ادامه‌دهنده راه شهدای کربلا بودند و امسال شاهد تقارن هفته دفاع‌مقدس و ماه محرم هستیم که این تقارن موضوعیت زیبایی دارد.

وی افزود: بدون شک انقلاب اسلامی و هشت دفاع مقدس چیزی نبود جز ادامه راه کربلا و در دوران هشت ساله دفاع مقدس درس‌هایی را که از عاشورا گرفتیم به نمایش گذاشتیم.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط سال‌های اول انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال 1357 زمانی که انقلاب پیروز شد وضعیت ارتش به‌هم‌ریخته بود، سپاه هنوز شکل نگرفته بود و وضعیت نظامی ما در شرایط مطلوبی نبود و در همین زمان دشمن این شرایط را بهترین فرصت برای توقف انقلاب اسلامی دانست و برای از بین بردن نظام اسلامی برنامه‌ریزی کرد و با تحمیل جنگی نابرابر سعی در توقف انقلاب اسلامی داشت اما خوشبختانه با یک فرمان امام (ره)، ارتش سروسامان گرفت و بعد از آن با تشکیل بسیج و فعالیت سپاه و حضور نیروهای مردمی جلوی این نقشه دشمن گرفته شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اول انقلاب از نظر تسلیحاتی و تجهیزات نظامی وضعیت مناسبی نداشتیم افزود: با این حال ایمان والای مردم و سلحشوری‌های آنان باعث شد تا با وجود مظلومیت در جنگ، در برابر دشمن بعثی ایستادگی کنیم و پیروزهایی که به‌دست آمد جز سلحشوری‌های مردم و حضور مفهومی به نام بسیج در دوران دفاع مقدس علتی نداشت.

معاون رییس‌جمهور اظهار کرد: بسیج تنها یک شخص یا یک سازمان نیست بلکه یک مفهوم است و به تعبیر مقام معظم رهبری بسیج یک فرهنگ است و معظم‌له در بیانات خود بر توسعه فرهنگ بسیجی تأکید دارند.

مونسان ادامه داد: اگرچه از نظر سازمانی بسیج دارای تشکیلات شده است اما آنچه که در بسیج ذی‌قیمت است فرهنگ بسیجی است و این فرهنگ باید گسترش یابد.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه به شرایط جنگ هشت‌ساله و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: ما تنها با یک کشور به‌نام عراق در جنگ نبودیم بلکه قدرت‌های مختلف از عراق حمایت می‌کردند و در سال‌های اول دفاع مقدس، جنگ را با مظلومیت ادامه دادیم اما خوشبختانه اکنون از این مظلومیت خارج شدیم و شاهد پیشرفت‌های ایران در تولید سلاح‌های مهم و تقویت قدرت تسلیحاتی کشور هستیم و بخشی از تجهیزات نظامی ما در رزمایش‌ها و مانورها به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور جوانان مؤمن ایرانی در سوریه و عراق و دفاع از حریم اهل بیت اشاره کرد و گفت: برخی فکر می‌کنند نسبت به اوایل انقلاب، معنویات در جامعه کمرنگ‌تر شده است در حالی که این‌طور نیست و حضور جوانان ایرانی در سوریه و عراق نشان‌دهنده معنویت در جامعه است. جوانانی که از رزمندگان دفاع‌مقدس شجاع‌تر هستند چراکه در دوران دفاع‌مقدس به‌خاطر فرهنگی که برای رفتن به جبهه شکل گرفته بود افراد بسیاری به جبهه می‌رفتند اما امروزه جوانانی عزیز و برخوردار از روحیه معنوی بدون توجه به مسائل اقتصادی و شرایط زندگی عازم سوریه می‌شوند و جوانانی مانند شهیدحججی‌ها در سوریه حضور می‌یابند.

مونسان اضافه کرد: امروز دستاوردهای بسیار ارزشمندی در صنعت موشکی و صنعت هسته‌ای به‌دست آوردیم که نشان‌دهنده اوج گرفتن ایران در علوم مهندسی و فیزیک است و اگر امروز دیپلمات‌های ما در میز مذاکره، با شش قدرت جهان مذاکره می‌کنند و محکم حرف می‌زنند به‌خاطر دستاوردهای دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی است.

وی افزود: پیشرفت‌های علمی ایران و حضور جوانان در عرصه‌های بین‌المللی علمی نیز یکی دیگر از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی است که در تولید علم پیشرفت کرده است.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: ایران در حال حاضر به یک قدرت برتر در منطقه تبدیل شده و امیدواریم شاهد ایرانی عزتمندتر باشیم به گونه‌ای که ایران در سطح جهان به یک قدرت برتر برای دفاع از مظلوم تبدیل شود.

وی سپس به برخی از مشکلات نیز اشاره کرد و گفت: مسائل اقتصادی یکی از مشکلات پیش رو است که امید می‌رود جمهوری اسلامی ایران که توانسته است به هر آنچه اراده کرده دست یابد، مشکلات را برطرف کند و در حل مسائل و مشکلات اقتصادی نیز به موفقیت‌هایی دست یابد و این مشکلات رفع شود.

مونسان افزود: تا زمانی که نظام متکی به ولایت‌فقیه در کشور وجود دارد با حمایت‌های مردم و مسئولانی که پشت سر ولایت ایستاده‌اند شاهد پیشرفت ایران در حوزه‌های مختلف هستیم.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد نعیمی -مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه محمد رسول‌الله - طی سخنانی اظهار کرد: ایستادگی در دوران دفاع‌مقدس باعث شده تا ایران اسلامی امروزه در دنیا نقش و جایگاه مهمی داشته باشد و انقلاب اسلامی ایران به یک الگو در کشورهای منطقه تبدیل شود.

وی به شباهت‌های انقلاب اسلامی و حادثه عاشورا شاره کرد و افزود: درس‌هایی از عاشورا به یادگار ماند و رزمندگان ما در دوران دفاع‌مقدس این درس‌ها را که از سیدالشهدا(ع) به یادگار داشتند به منصه ظهور رساندند.

نعیمی سپس به ویژگی‌های حکومت اسلامی و حکومت عدل اشاره کرد و با ذکر نمونه‌هایی از ویژگی‌های امیرالمؤمنین و رفتار آن حضرت در دوران حکومت علوی، دوران حکومت این امام همام را نمونه کاملی از حکومت عدل اسلامی دانست.

در ادامه مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه محمد رسول‌الله در سخنانی به ویژگی‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس بر گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی تأکید کرد.

سرهنگ حسن اکبری _ فرمانده مرکز مقاومت سیج سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری _نیز در این مراسم، انقلاب اسلامی را جریانی ذکر کرد که از عاشورا تأسی گرفته و افزود: انقلاب اسلامی ما جلوه‌ای از عاشورای حسینی بود.

وی افزود: حضور داوطلبانه و فعال مردم در جبهه‌های حق علیه باطل و ایثارگری‌های آن‌ها باعث شد تا امروز در وضعیت بسیار مطلوبی از نظر دفاعی و امنیتی باشیم و امروز ایران پرچم‌دار مقاومت در منطقه است و حتی به یک الگو برای کشورهای مختلف جهان خصوصا کشورهای منطقه تبدیل شده است.

سرهنگ اکبری خاطرنشان کرد: اگر امروز رییس جمهوری آمریکا آنچه را که لایق خودش و ملتش هست برای ایران به زبان می‌آورد نشان‌دهنده ضعف کامل آمریکا است.

در این مراسم همچنین از دو بسیجی مدافع حرم شاغل در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تجلیل شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: