انتظارات معلولان از مسئولان به بهانه «روز گردشگری و میراث فرهنگی»

کدخبر: 2122373

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان از عدم امکانات ویژه معلولان در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی انتقاد کرد و گفت: حتی قوانین حامی معلولان در این حوزه نیز به رسمیت شناخته نشده و اجرا نمی‌شوند.

علی همت محمود نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان آنکه پنجم مهر ماه روز میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است گفت: متاسفانه هیچ یک از استانداردهای موجود جهان در حوزه گردشگری معلولان در هتل‌ها، مراکز اقامتی و رفاهی کشور موجود نیست.

وی در ادامه از رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست تا بر خلاف رویه مدیران قبلی این سازمان در مورد حقوق معلولان در حوزه میراث فرهنگی تجدید نظر کنند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان همچنین اظهار کرد: با آنکه از 16 اردیبهشت ماه سال 83 بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بازدید از اماکن میراث فرهنگی برای معلولان نیم بهاء شده است اما این موضوع هیچ گاه به صورت رسمی در کشور اجرایی نشده و پذیرفته نمی‌شود.

محمود نژاد تصریح کرد: زمانی که معلولان برای بازدید از اماکن تاریخی مراجعه می‌کنند به آنها گفته می‌شود که بازدید از این اماکن برای جانبازان نیم بهاست اما در خصوص معلولان دستورالعملی به آنها ابلاغ نشده است. به این ترتیب ما حتما باید نامه نگاری کرده، خواهش و تمنا کنیم تا مسئله حل شود.

وی ادامه داد: حتی در لوکس‌ترین هتل‌های کشور یک اتاق ویژه معلولان وجود ندارد. این در حالیست که اتاق‌هایی هم که تحت عناوین مختلف همچون VIP در هتل‌ها وجود دارند به هیچ عنوان با استانداردهای لازم برای معلولان تطابق ندارند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ادامه داد: مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی کشور نیز فاقد سرویس‌های بهداشتی مناسب معلولان بوده و عملا استفاده از آنها برای معلولان و سالمندان امکان ناپذیر است.

محمود نژاد همچنین از رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست تا نسبت به انتصاب مشاور معلولان در امور میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام لازم را به عمل آورد تا مشکلات عدیده معلولان و سالمندان در این حوزه در بلندمدت برطرف شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود آنکه ناشنوایان دارای مهارت‌های دستی دو تا سه برابر افراد عادی جامعه هستند اما سازمان میراث فرهنگی از این موضوع غافل شده است در حالیکه با نگاه به این مسئله علاوه بر ایجاد اشتغال برای ناشنوایان می توان نسبت به تولید صنایع دستی با کیفیت‌تر و ارز آوری برای کشور نیز اقدام کنیم.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ادامه داد: ایجاد کارگاه‌های زودبازده صنایع دستی برای افراد دارای معلولیت متناسب با وضعیت جسمی آنها می‌تواند منجر به تولید محصولاتی با کیفیت بیشتر و با قابلیت عرضه به بازارهای جهانی شود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: