سفرای تروئیکای اروپایی در واشنگتن مخالفت خود را با تغییر برجام اعلام کردند

کدخبر: 2122404

سفیران انگلیس، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا در واشنگتن در نشستی مخالفت خود را با طرح دولت آمریکا برای مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران اعلام کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سفیران تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا در واشنگتن، در نشستی که روز دوشنبه برگزار شد مخالفت خود را با طرح دولت آمریکا برای اِعمال تغییرات یکجانبه در توافق هسته ای با ایران اعلام کردند.

«ژرارد آرو»، «کیم داروش»، «پیتر ویتیگ» و «دیوید اُ سالیوان»، به ترتیب سفیران فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا در واشنگتن روز دوشنبه در نشست اندیشکده شورای آتلانتیک با موضوع «نگاه اروپا به آینده برجام» شرکت کردند.

این نشست در شرایطی برگزار شد که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، توافق هسته ای ایران را «مایه شرمساری» واشنگتن توصیف کرده و خواستار مذاکره مجدد بر سر آن و تغییر برخی مفاد آن شده است.

«دیوید سالیوان» گفت: «درباره این موضوع اتفاق نظر داریم که مرگ این توافق (برجام)، شکستی عظیم خواهد بود».

«ویتیگ»، درباره برنامه های آمریکا برای خروج از توافق هسته ای گفت: «هر کسی که طرفدار خارج شدن از آن است بایستی مسائلی گسترده تر از جمله شروع دوباره غنی سازی ایران و خطر به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در یک منطقه ناپایدار و تأثیرات آن بر تلاش های منع اشاعه در دنیا را در نظر بگیرد».

دیپلمات آلمانی پرسید: «چنین اقدامی، چه پیامی به کشورهایی مانند کره شمالی خواهد فرستاد؟ این پیام که نمی توان به دیپلماسی اتکا کرد و توافق های دیپلماتیک قابل اعتماد نیستند و به اعتقاد من وقتی که ما به توافقی که ایران آن را نقض نکرده پایبند نباشیم، اعتبارمان در غرب را زیر سؤال برده ایم».

«کیم داروش»، سفیر انگلیس هم تصریح کرد که ترزا می، نخست وزیر این کشور نیمی از وقت دیدارش با ترامپ در نیویورک در هفته گذشته را به رایزنی درباره ایران اختصاص داده است.

او گفت که ترزا می بار دیگر دلایل حمایت انگلیس از این توافق هسته ای را برای ترامپ توضیح داده و تصریح کرده که لندن برجام را برای امنیت ملی این کشور حائز اهمیت می داند.

«داروش» تصریح کرد: «تا زمانی که ایرانی ها بر حسب نظر آژانس به این توافق پایبند باشند ما به حمایت از آن ادامه خواهیم داد».

«ژرارد آرو»، سفیر فرانسه هم گفت که اگر قرار به مذاکره مجدد بر سر برجام باشد، ایران، چین و روسیه از آن حمایت نخواهند کرد. وی گفت که آمریکا نباید برای مذاکره مجدد درباره این توافق روی اروپا حساب باز کند.

سفیر فرانسه، همچنین تصریح کرد که کشورهای اروپایی با آمریکا درباره فعالیت های منطقه ای و موشکی ایران اتفاق نظر دارند و حاضر به همکاری با واشنگتن برای مقابله با آنها هستند.

«آرو» همچنین تصریح کرد که بار تحریم های ایران به روی دوش اروپا بوده، زیرا در زمانی که تحریم ها علیه ایران آغاز شده اند بین واشنگتن و تهران مبادلات تجاری در جریان نبوده است.

سفیر آلمان با تأیید اظهارات دیپلمات فرانسوی گفت که شرکت های آلمانی میلیاردها دلار از تحریم های ایران ضرر کرده اند و برجام اکنون فرصتی برای تغییر این وضعیت ایجاد کرده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: