معاون دانشگاه علمی کاربردی:

مشکل نظام آموزشی، نبود مهارت‌گرایی است

کدخبر: 2126968

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی گفت: در نظام آموزش عالی ایران، آنچه اهمیت دارد مدرک است زیرا جایگاه اجتماعی افراد و همچنین میزان دستمزد بر اساس مدرک و نه تخصص و مهارت تعریف می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر حاتمی با تاکید بر اینکه باید به تمام فعالیت های آموزش عالی کشور نگاه نظام مند داشته باشیم، گفت: باید در روند دانشگاه و نظام آموزش عالی به ورودی ها، فرآیند، برون داد و نهایتا پیامدهای آن در جامعه توجه شود. همه این مسائل اهمیت دارند و جایگاه ویژه ای در تضمین کیفیت نظام آموزش عالی کشور دارند. وی اضافه کرد: در میان تمام مولفه های نظام آموزش، "استاد"، جایگاه و نقش ویژه ای در تربیت نیروی انسانی متخصص دارد زیرا هر نوع برنامه درسی با شیوه های مختلف تدوین شود، تا وقتی که یک استاد ماهر برای اجرای برنامه های درسی حضور نداشته باشد، آن برنامه درسی ابتر خواهد ماند. معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی با بیان اینکه نظام جذب استاد و فرآیند به کار گیری متخصصان و مدرسان در نظام آموزش عالی کشور اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه اقدامات جدی خوبی در سال های اخیر انجام شده است اما این کافی نیست زیرا در همه جای دنیا برای جذب مدرسان و اساتید حساسیت های خاصی وجود دارد. وی به دانشگاه علمی و کاربردی اشاره کرد و گفت: فلسفه وجودی این دانشگاه، تربیت نیروی انسانی ماهر برای بخش های مختلف جامعه است و عمدتا بنا به تقاضای نهادها و سازمان های مربوطه اقدام به تشکیل کلاس درس می کند. در فلسفه وجودی دانشگاه علمی و کاربردی، رشته ها مجوز یک بار پذیرش دارند. وقتی چنین اصولی را بپذیریم، اساسا نمی توانیم هیئت علمی ثابت داشته باشیم. متخصص دکترای برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی با تصریح بر اینکه مشکل نظام آموزشی، نبود مهارت گرایی است، گفت: در نظام آموزش عالی ایران، آنچه اهمیت دارد مدرک است زیرا جایگاه اجتماعی افراد و همچنین میزان دستمزد بر اساس مدرک و نه تخصص و مهارت تعریف می شود در حالی که به عنوان مثال در آلمان افراد بدون اینکه به دانشگاه بروند می توانند مهارت لازم را به دست بیاورند و اتفاقا خیلی راحت در موقعیت کار قرار می گیرند و حقوقی هم که دریافت می کنند با یک استاد دانشگاه تفاوت زیادی ندارد. دکتر حاتمی که در برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع «لزوم نگاه استراتژیک به نظام آموزش عالی» سخن می‌گفت در پایان تصریح کرد: حقیقت این است که در دانشگاه ها مهارت را انتقال نمی دهیم و فعالیت ها کم کیفیت و عبث است. در نگاه سیستمی نیز، هر ارگانی که کار عبث انجام دهد، محکوم به فنا است در حالی که باید با مهارت آموزی به دانشجویان، آنها را آماده ورود به کار کنیم و اساسا آموزش کاملا باید مرتبط با بازار کار باشد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: