تراز دریاچه ارومیه ۲۲ سانتی متر کاهش یافته است

کدخبر: 2127018

تراز سطح آب دریاچه در روز ۱۳۹۶/۷/۱۸ به ۱۲۷۰/۲۵ سانتی متر از سطح دریا رسید و این تراز نسبت به روز مشابه در سال قبل ۲۳ سانتی متر و نسبت به میانگین دراز مدت ۴/۵ متر کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در این گزارش وضعیت دریاچه ارومیه در روز هجدهم مهرماه ۱۳۹۶ بر اساس سه شاخص «تراز سطح آب»، «وسعت دریاچه» و «حجم آب موجود» مورد بررسی قرار گرفت.

تراز سطح آب:

تراز سطح آب دریاچه در روز ۱۳۹۶/۷/۱۸ به ۱۲۷۰/۲۵ سانتی متر از سطح دریا رسید. این تراز نسبت به روز مشابه در سال قبل ۲۳ سانتی متر و نسبت به میانگین دراز مدت ۴/۵ متر کاهش نشان می دهد.

وسعت دریاچه:

همچنین در این گزارش «وسعت دریاچه» که شاخصی بسیار مهم و شاید مهم تر از شاخص «تراز سطح آب» است نیز بررسی شد.

وسعت دریاچه ارومیه در تاریخ ۱۸ مهرماه سال جاری ۱۶۹۸/۶۴ کیلومتر مربع بوده است که این شاخص نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۲۷۸/۷۴ کیلومتر مربع و نسبت به میانگین دراز مدت ۲۸۲۸/۰۹ کیلومتر مربع کمتر شده است.

حجم آب موجود:

حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در تاریخ ۱۸ مهرماه سال جاری، ۱/۰۱ میلیارد متر مکعب بوده است که این شاخص نسبت به روز مشابه در سال گذشته، ۰/۴۳ میلیارد متر مکعب و نسبت به میانگین دراز مدت ۱۵/۲۶ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهم ترین و ارزشمندترین زیست بوم های ایران به شمار می رود. این دریاچه بزرگ ترین دریاچه داخلی کشور است و به دلیل برخورداری از ارزش های بی نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی، سایت رامسر و ذخیره گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

در یک دهه گذشته، علاوه بر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی های پیاپی، افزایش طرح های توسعه و بهره برداری از آب جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و غیره منجر به کاهش جریانات ورودی آب به دریاچه شده است. همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری از میان دریاچه نیز شرایط هیدرودینامیک آن را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: