بیوبانک سلول‌های عصبی در کشور راه‌اندازی می‌شود

کدخبر: 2127022

بیوبانک سلول‌های عصبی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به منظور ارتقای سطح کیفی تحقیقات از طریق بررسی نمونه‌های انسانی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا ، علی گرجی، دارنده کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی درباره اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار کرد: با استفاده از این کرسی پژوهشی طرح‌های پژوهشی و علمی مشترک با گروه‌های تحقیقاتی از کشورهایی همچون آلمان، امریکا، انگلستان و کانادا در زمینه علوم اعصاب انجام شد که دستاورد آنها چاپ مقالات متعدد در مجلات معتبر بین المللی بوده است.

گرجی ادامه داد: البته با استفاده از امکانات کرسی به تسریع روند انجام طرح‌ها در برخی مراکز همچون مرکز علوم اعصاب شفا و دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمک شد. انجام طرح های اجتماعی مرتبط با علوم اعصاب نظیر اضطراب زدایی و پیشگیری از ضربات سر و نخاع در حوادث ترافیکی از دیگر اقداماتی بود که مورد حمایت قرار گرفت. دارنده کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: مدیریت استعدادها یکی دیگر از مباحثی است که این کرسی از آن حمایت میکند و تاکنون دو کنگره در این زمینه در کشور برگزار شده است و سومین کنگره نیز دی ماه سال جاری برگزار می شود. در این راستا با همکاری مراکز بین المللی مدیریت استعدادها نظیر مرکز استعدادیابی اروپا در حال تدوین طرح جامعی در زمینه جنبه های گوناگون مدیریت استعدادها در کشورمان هستیم. وی با اشاره به راه اندازی بانک سلول های عصبی در صندوق حمایت از پژوهشگران گفت: وجود یک بیوبانک جامع سلول های عصبی از طرح های استراتژیک علوم اعصاب با هدف ارتقا سطح تحقیقات و زمینه سازی جهت استفاده از سلول درمانی در بیماری های عصبی است. در بسیاری از کشورها شکل های متفاوتی از این بیوبانک وجود دارد. با تاسیس این مرکز نمونه هایی از مغز، نخاع و اعصاب محیطی انسان در اختیار گروه های تحقیقاتی قرار می گیرد تا به تدریج تحقیقات از روی نمونه های حیوانی به سمت نمونه های انسانی پیش رود. بعلاوه این بیوبانک به جمع آوری نمونه های عصبی از بیماران وکشت و تکثیر آنها اقدام خواهد کرد. این مجموعه در آینده قابلیت استفاده از این سلول ها را در درمان این بیماران فراهم خواهد کرد. گرجی راه اندازی این بیو بانک را در کاهش هزینه ها و ارتقای سطح کیفی تحقیقات و مقالات تاثیرگذار دانست و ابراز کرد: راه اندازی بیو بانک جایگاه ایران در حوزه علوم اعصاب در جهان را برجسته‌تر می‌کند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: