در واکنش به اعتراضات تعرفه‌ای پزشکان مطرح شد

"کتاب کالیفرنیا" مبنای تعرفه‌گذاری شود/کاهش ارایه خدمات، قابل توجیه نیست

کدخبر: 2127048

رییس نظام پزشکی استان قزوین ضمن تاکید بر مبنا قرار گرفتن کتاب کالیفرنیا در ارزش‌گذاری خدمات سلامت، در عین حال تاکید کرد: کاهش ارایه خدمات به دلیل اعتراضات صنفی و محروم کردن بیماران از خدمات مورد نیازشان، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

دکتر محمدرضا خردمند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعتراضات برخی گروه‌های پزشکی نسبت به کاهش تعرفه‌هایشان و بعضا ایجاد اختلال در روند درمان بیماران، گفت: باید توجه کرد که کتاب کالیفرنیا یا ارزشگذاری نسبی خدمات مورد قبول همه جوامع پزشکی، نظام‌های سلامت مدرن و نظام‌های بیمه‌ای در کلیه کشورهای توسعه‌ یافته قرار گرفته است. در کشور ما نیز همین کتاب کالیفرنیا به صورت مرجع مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما طی سال‌های اخیر این کتاب از سوی وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی از قسمت‌های آن تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: به نظر برخی کارشناسان تغییرات انجام شده در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، تعادلی را که به صورت علمی و بعد از دهه‌ها کار اقتصاد سلامت در حوزه ارزشگذاری خدمات انجام شده بود، بر هم زد و در نتیجه عدالتی که مورد نظر تدوین‌کنندگان این کتاب مرجع بوده، دچار مشکل شده است؛ به طوریکه این مسئله در دو گروه پزشکان متخصصین بیهوشی و متخصصین رادیولوژی در ماه‌های اخیر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

خردمند با اشاره به کاهش تعرفه‌ای در خدمات این دو گروه، ادامه داد: هرچند انجام این خدمات و جبران مالی آنها با مشکل مواجه شده، اما به نظر من در این اعتراضات، کاهش ارائه خدمات به بیماران به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. بر این اساس به هیچ عنوان پذیرفته نیست که بخواهیم قسمتی از ارائه خدمات‌مان را به دلیل اعتراضات صنفی کاهش دهیم و برخی از بیماران را از دریافت خدمات مورد نیازشان محروم کنیم. بنابراین کاهش ارائه خدمات چه برای بیماران الکتیو (غیر اورژانس) و چه درباره بیماران اورژانس قابل توجیه نیست و نباید اعتراض‌مان را به این صورت منعکس کنیم.

خردمند افزود: از طرف دیگر مراجع صنفی و قانونی مهمی چون سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی و صنفی که به وسیله پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف ایجاد شده‌اند، مدافع حقوق پزشکان هستند. بنابراین به نظر می‌رسد مسیر منطقی اعلام این اعتراضات این است که همکاران ما اعتراضات‌شان را از طریق انجمن‌ها و سازمان نظام پزشکی پیگیری کنند.

خردمند با اشاره به اظهارات رئیس کل سازمان نظام پزشکی، گفت: دکتر فاضل به طور مکرر از تغییر اصول مندرج در کتاب کالیفرنیا انتقاد کردند و خواهان بازگشت به کتاب اصلی شده‌اند و حتی پیشنهاد ترجمه اصل کتاب کالیفرنیا را ارائه دادند. بر این اساس به نظر من این اعتراضات هم باید از طریق سازمان‌های صنفی و انجمن‌ها پیگیری شود.

وی افزود: بنابراین فکر می‌کنم بهتر است همکاران ما تحمل و تامل کرده و اقداماتی چون تجمع را به زمانی موکول کنند که نتیجه پیگیری‌های سازمان‌های صنفی مشخص شود. البته باید توجه کرد از آنجایی که این اعتراض همکاران ما موجه است، برخوردهای سلبی هم نباید با آنها انجام شود. بنابراین تاکید می‌کنم که باید اعتراضات را از طریق سازمان‌های صنفی و انجمن‌های علمی پزشکی، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها پیش بریم تا مسائل‌مان را از این طریق حل کنیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: