محققان دریافتند؛

داروهای ریفلاکس معده احتمال آسیب کبدی را افزایش می دهند

کدخبر: 2127055

محققان دریافتند مصرف داروهای رایج ریفلاکس اسید معده، با تغییر در باکتری های خاص روده، منجر به آسیب کبدی و پیشرفت بیماری های مزمن کبدی می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود ۱۰ درصد مردم از داروی مهارکننده پمپ پروتون (PPI) برای توقف ترشحات اسید معده و از بین بردن علائم سوزش سر دل و ریفلاکس معده استفاده می کنند. درصد استفاده کنندگان از این داروها در بین مبتلایان به بیماری های مزمن کبدی تا ۷ برابر افزایش پیدا می کند.

سیروز کبدی دوازدهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب شده و تعداد افراد مبتلا به بیماری های مزمن کبدی به سرعت در کشورهای غربی درحال افزایش است. علت این افزایش ناشی از افزایش شیوع چاقی است که با کبد چرب غیرالکی نیز مرتبط است.

فقدان اسید معده باعث افزایش رشد باکتری های انتروکوک در روده و انتقال آن به کبد می شود که موجب بروز التهاب و تشدید بیماری های مزمن کبدی می گردد.

انواع داروهای PPI موجود در بازار عبارتند از Prilosec ، Nexium و Prevacid .

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقات خود بر روی موش و انسان به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد، توقف اسید معده به گونه ای منجر به تغییر در باکتری های خاص روده می شود که باعث بروز آسیب کبدی و پیشرفت ۳ نوع بیماری مزمن کبدی می گردد.

برند شنابل، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «معده با تولید اسید معده، میکروب های فرآوری شده را از بین می برد و مصرف دارو برای توقف اسید معده می تواند ترکیب میکروبیوم روده را تغییر دهد.»

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: