آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

جزئیات پرداخت سرانه دانش آموزی/آموزش‌ و پرورش گفتمان اصلی تصمیم سازان کشور باشد

کدخبر: 2127064

آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویداد‌های متنوعی مواجه بوده که برخی از این اخبار اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویدادهای متعددی مواجه بود که از جمله این موارد می توان به جزئیات پرداخت سرانه دانش آموزی ، رشد ۱۳پله ای دانشگاه شهید رجایی در پایگاه استنادی جهان اسلام و فاصله گرفتن آموزش و پرورش از بازار اشتغال اشاره کرد.

جزئیات پرداخت سرانه دانش آموزی

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دانش آموزان در مورد تامین هزینه های طرح ایران مهارت برای دانش آموزان گفت: بخشی از هزینه ها از سوی سازمان فنی و حرفه ای و بخشی از طریق مشارکت اولیا خواهد بود.

وی در مورد سرانه یادآور شد: اعتباری که گرفتیم به خزانه رفته و بخشی از آن برای اعتبارات پرسنلی و مطالبات حق التدریس ها و بخشی برای سرانه بوده که امیدواریم با گشایش خزانه کار تخصیص پیدا کند.

ارجاع بیش از ۱۲ درصد نوآموزان برای معاینات تخصصی

محمد حسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری آموزش و پرورش استثنایی درباره وضعیت سنجش نوآموزان پیش دبستانی اظهار کرد: این برنامه تقریبا از اواسط خرداد ماه به طور رسمی آغاز شده است و در 857 پایگاه کار ارزیابی انجام گرفت.

وی افزود: در بخش پیش دبستانی 181 هزار و 958 نفر تاکنون تحت طرح سنجش قرار گرفتند و تعدادی نیز نوبت گیری کرده اند که آمار آن 252 هزار و 426 نفر برآورد شده است.

وی در مورد وضعیت ثبت نام دانش آموزان در مدارس باتوجه به آزمایش های طرح سنجش اظهار کرد: در بخش ورود به دبستان 12 ونیم درصد به بخش معاینات تخصصی ارجاع داده شده اند و بیشترین علت این ارجاع برای مشکل تحصیل آمادگی بوده است که پس از ارزیابی های تخصصی برخی افراد مجددا برای مدارس عادی در نظر گرفته می شود در واقع در ارجاعات تخصصی نوآموزان مشکوک به مشکلات سلامتی و آمادگی تحصیلی هستند.

آموزش و پرورش از بازار اشتغال فاصله گرفته است

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دوره آموزش های عمومی باید مهارت ها در دانش آموزان تقویت شود، بیان کرد: یکی از این مهارت مساله مهارت های زندگی است که در آموزش آن چندان موفق نبودیم در نتیجه دانش آموز ارتباط موثری با اطرافیان ندارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مهارت هایی با هدف تقویت کارآفرینی و علاقه مندی به حوزه بازارکار از دیگر برنامه ها است و مذاکراتی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای داشتیم که بر این اساس برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم پودمانی مهارتی در بازه زمانی ۱۰تا ۱۲سالگی در نظر گرفتیم که به طور آزمایشی در مدارسی که امکانات آن فراهم باشد،شروع خواهد شد.

وی توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت هایی که افراد را برای اشتغال آماده می کند را از دیگر مهارت ها نام برد و اظهار کرد: دستاوردهای خوبی را در دهه ۷۰برای این نوع آموزش ها هموار کردیم اما متاسفانه طی سال های گذشته از این مساله فاصله گرفتیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهارت هایی که منجر به اشتغال می شوند را دنبال می کنیم و یکی از مهم ترین عوامل انحرافی این هدف فاصله گرفتن آموزش و پرورش از حوزه اشتغال بوده است و هنرستان جوان در کشور نداریم که باید این حلقه مفقوده را باز گردانیم.

دانش آموزان را از رویکرد کارمندی به کارآفرینی هدایت می کنیم

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه مهارت آموزی در برنامه درسی ملی از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: براساس ویژگی های کار و فناوری، دانش آموزان باید ویژگی های لازم را برای بازار کار کسب کنند.

زرافشان تصریح کرد: شایستگی یادگیری مادام العمر باید برای دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد که آموزش و پرورش بخشنامه ای ۱۲ساله برای آن در نظر گرفته است.

وی افزود: رویکرد تربیت کارمندی را به رویکرد دانش آموزان کارآفرینی تبدیل کردیم تا از مهارت های خود برای تولید، اشتغال و رونق اقتصادی کشور استفاده کنند.

رشد ۱۳پله ای دانشگاه شهید رجایی در پایگاه استنادی جهان اسلام

حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه شهیدرجایی با بیان اینکه دانشگاه در چهار دهه فعالیت خود روند رو به رشد داشته است، عنوان کرد: این روند همچنان وجود داشته و اگر بخواهیم موفقیت ها را ارزیابی کنیم باید شاخص های دانایی برای آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: ظرفیت های دانشگاه را با تمام توان در اختیار آموزش و پرورش قرار دادیم و با احتساب دوره های مهارت آموزی حدود ۸هزار نفر وارد آموزش و پرورش شدند.

وی گفت: دانشگاه شهید رجایی در سال ۹۵،به استناد ISC سیزده پله صعود داشته و در میان برخی شاخص ها از بسیاری از دانشگاه های مطرح بالاتر بودیم.

نباید کتاب های درسی آموزش و پرورش را با آموزش عالی مقایسه کرد

محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در وزارت آموزش و پرورش نوع عملکرد در حیطه کتاب های درسی نسبت به جاهای دیگر مطلوبتر بوده است، گفت: وضعیت کتاب های درسی آموزش و پرورش را با آموزش عالی نباید مقایسه کرد. . مدیرکل دفتر تالیف و برنامه ریزی آموزشی افزود: شاید علت نقدها به دلیل این باشد که ما در ارائه کارها کوتاهی کرده ایم.

امانی طهرانی گفت: هرکتاب قبل از انتشار مرحله اعتبار سنجی توسط 64 معلم را در کشور طی می کند و پس از جمع آوری نظرات آنها کتاب اولیه تدوین شده و سال اول اجرای آزمایشی است و پس از رصد کتاب اصلاح می شود. در این راستا کتاب تفکر و سواد رسانه ای در سال اول رصد شد و پس از آن برای 5 سال اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان سنجش نقش اجرایی و نگاه پژوهشی و علمی برای برگزاری کنکور با آسیب کمتر را ندارد، گفت: سوالات طراحی شده کنکور برای درس دینی امسال انتقادات بسیاری به همراه داشت و جلسات مختلفی را درباره کاهش آسیب کنکور داشتیم و اکنون کنکور درحال دفرمه کردن آموزش های مااست.

آموزش و پرورش گفتمان اصلی تصمیم سازان کشور باشد

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با اشاره به اینکه صاحب نظران توسعه محور منابع انسانی و طبیعی را در بحث توسعه کشور مهم می دانستند، افزود: این مساله جز با آموزش و پرورش امکان پذیر نیست و نقش معلم در فرآیند تحول و توسعه کشور باید مورد توجه قرار گیرد و آموزش و پرورش گفتمان اصلی تصمیم سازان کشور باشد.

معاون وزیر تصریح کرد: باید دانش آموزان را از آموزه های حافظه محور به آموزش های خلاق و کاربردی محور انتقال دهیم همچنین در آنها فرهنگ قدردانی ، مسئولیت پذیری و پاسخگویی را احیا کنیم.

زینی وند افزود: اگر بخواهیم دانش آموز امروز به هویت تاریخی و ملی خود افتخار کند و برای آینده خوشبین و انگیزه لازم را داشته باشد راهی به جز تغییر داده های امروزی نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: