آیت‌الله عابدی:

اگر کسی سینه بزند و بعد حق مردم را بخورد با روح عزاداری فاصله دارد

کدخبر: 2127066

استاد حوزه و دانشگاه حقیقت عزاداری را عادلانه رفتار کردن بیان کرد و گفت: اگر کسی سینه بزند و بعد برود حق مردم را بخورد، این با پیام عاشورا و حقیقت عاشورا بیگانه بوده و با روح عزاداری فاصله گرفته است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیت الله احمد عابدی استاد اخلاق اصل عزاداری بر اباعبدالله الحسین(ع) را عامل حیات و بقاء مکتب تشیع در تاریخ دانست و ابراز داشت: خیلی ها در تاریخ تلاش کرده اند جلوی عزاداری ها را بگیرند، اما نتوانسته اند. در زمان متوکل عباسی، سخت ترین دوران برای شیعیان بود، اما در همان زمان، ائمه (ع) شیعه را به عزاداری و زیارت امام حسین(ع) سفارش و ترغیب می کردند.

*اگر مظلوم بی دین باشد، از مظلوم باید دفاع کرد

وی با بیان اینکه امروزه در عزاداری ها بیشتر روی مظلومیت اهل بیت(ع) تأکید می شود، افزود: اما آن چیزی که باید بیشتر در این ایام مورد تأکید قرار گیرد و پافشاری شود، مسأله مبارزه با ظلم است. امام حسین(ع) اولاً و بالذات برای مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم قیام کرده است.

آیت الله عابدی با بیان اینکه هدف اول این است که ما به عنوان یک مسلمان باید از مظلوم دفاع کنیم(نه از مسلمان، از مظلوم)، تصریح کرد: اگر شما دیدید که یک کافر، یهودی یا یک مسیحی مورد ظلم واقع شده است، شما که مسلمانید وظیفه دارید از مظلوم دفاع کنید، حتی آن مظلوم بی دین باشد، از مظلوم باید دفاع کرد.

*امام حسین(ع) قیام کرد که مظلومین، امان پیدا کنند

وی ادامه داد: آنچه که در جریان کربلا برای ما بسیار مهم است این است که امام حسین(ع) قیام کرد که مظلومین، امان پیدا کنند، یعنی مشکل اصلی این نبود که بگوییم یزید غاصبانه در این مقام نشسته و یا یزید شراب خوار است و نماز نمی خواند و با سگ و حیوانات بازی می کند، اینها همه گناه است ولی مشکل اصلی یزید این است که درباره وی گفته اند که فرعون با آن همه جنایتی که انجام می داد، عادلانه تر از یزید عمل می کرد.

*اگر کسی سینه بزند و بعد حق مردم را بخورد با روح عزاداری فاصله دارد این استاد اخلاق پیام عزاداری ها را آزاد اندیشی، جوانمردی، روح شهامت و شجاعت، روح ایثار و فداکاری در برابر ارزش های اخلاقی دانست و گفت: اگر کسی سینه بزند و بعد برود حق مردم را بخورد، این با پیام عاشورا و حقیقت عاشورا بیگانه بوده، و با روح عزاداری فاصله گرفته است.

* حقیقت عزاداری عادلانه رفتار کردن است

وی حقیقت عزاداری را عادلانه رفتار کردن بیان کرد و افزود: کسی که بی جهت پایش را روی حیوانی می گذارد و او را تلف می کند، کسی که حق مردم را می خورد، کسی که سلام زیردستان را جواب نمی دهد، کسی که از وقت اداری تلف می کند و استفاده درست و بهینه نمی کند، کسی که مردم را بی جهت معطل می کند و پشت در نگه می دارد، این فرد هر چقدر هم سینه بزند، با سینه زنی بیگانه است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: