نخستین آکادمی تئاتر خصوصی ایران افتتاح شد

تماشاخانه شانو، علیه جریان تئاتر بنگاهی

کدخبر: 2127084

قطب‌الدین صادقی در گشایش آکادمی تئاتر خود و تماشاخانه شانو، حرکت خود را علیه جریان تجاری‌سازی تئاتر در بدنه تئاتر خصوصی دانست.

به گزارش خبرنگارفرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، تماشاخانه شانو که به همت قطب الدین صادقی در قالب آکادمی تئاتر صادقی گشایش یافت، شب گذشته در مراسم آغازین خود میزبان شخصیت های هنری و دولتی از جمله علی مرادخانی، محمود صلاحی، مهدی شفیعی، پیمان شریعتی، ایرج راد، گلاب آدینه، رحمت امینی، محمدجواد حق شناس و جمعی از هنرمندان و هنرجویان تئاتر بود.

در این مراسم صادقی یکی از راه های توسعه را غیردولتی کردن عرصه ها و سپردن آن به دست کسانی دانست که تعریف دیگری از تئاتر دارند. او در بیان دلایل گشایش این آکادمی به وضعیت اسفناک آموزش اشاره کرد و گفت: «وضعیت به نحوی است که دانشگاهی در یک ورودی ششصد نفر ثبت نام کرده است.»

صادقی مسئله دوم را بی مکانی گروه خود و از دست دادن مکان های تمرین به بهانه ها و توجیهات مختلف برشمرد که او را آزار می داده و برای کار پیگیر و منسجم به مکانی ثابت نیاز داشته است.

وی سومین نکته در برپایی چنین مؤسسه ای چنین برشمرد: «در همه جای دنیا تئاترهای بزرگ مدیریت برعهده کارگردانان بزرگ صاحب سبک است و براساس تعریف و سلیقه خود کارها را برمی گزیند و صرفاً یک کنترل مالی دارد. مدیریت در ایران به کارمندی سپرده می شود که بدان اطمینان دارند. پس خودم می خواستم آثاری که دوست داشتم و تعریف مرا داشتند را دعوت کنم.»

کارگردان «مروارید» مسأله بعدی را حرکتی علیه تئاتر تجاری دانست و مدعی شد تاجرها به این عرصه حمله کرده اند. وی افزود: «یکی از رنج های من فضای شبه روشنفکرانه به دور از زندگی مردم است. گول مخاطب حول ستارگان سینمایی را نخوریم که آنان مخاطب تئاتر نیستند.»

این استاد دانشگاه درباره هزینه های مالی گفت شراکتی با کسی یا ارگانی ندارد و مدعی شد از او هفتاد میلیون اختلاس شده است. او همچنین با اشاره به مشکل ادارای و فضای غامض بوروکراسی گفت«آنجا فهمیدم کافکا چه می گوید.» وی او از حق شناس، عضو شورای شهر درخواست کمک کرد تا این فضای فرهنگی سقوط نکند.

وی از مرادخانی، شفیعی، افضلی، صلاحی، امرآبادی، مهندس فیاضی، مدیر نشر قطره، خانم وجدانی، دانشجوی خود و خانم کریمیان و بهلول بابت همکاری و حمایت مالی تشکر کرد و اعلام کرد هم اکنون 430میلیون بدهکار است و چندین بار نزول کرده است. وی افبزود: «همه ریسک های که در زندگی نکرد بودم را انجام دادم.»

طبق گفته های صادی این تماشاخانه از اول آبان میزبان دو نمایش «من» و «پینوکیو دروغ بگو» فرهاد تجویدی و «فروغ سارا پینا» محسن حسینی خواهد بود.

علی مرادخانی در سخنانی با اشاره به اینکه از پیگیران کارهای صادقی است، به برنامه ای اشاره کرد که در آن دولت در پی فعال کردن بخش خصوصی است. وی گفت: «برای ما توفیق است هنرمندان پیگیر هستند و خودشان آستین را بالا زده اند. برای حمایت از حرکت صادقی با سازمان برنامه و بودجه صحبت های شده و اینکه بتوان از بانک ها اعتباری کسب کرد.»

در این مراسم قطعاتی از نمایش های «فروغ ساراپینا»، «من» و «نامه های عاشقانه از خاورمیانه» اجرا شد.

تماشاخانه شانو در خیابان وصال، کوچه بهنام واقع شده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: