۹۰ سال پس از تصحیح نیکلسون؛

تصحیح استاد موحد از مثنوی معنوی سرانجام زیر چاپ رفت

کدخبر: 2127184

«مثنوی معنوی» به تصحیح استاد محمدعلی موحد، از چهره‌های مطرح مولوی‌پژوهی، ۹۰ سال پس از تصحیح نیکلسون و پس از سال‌ها کار مدام این مولوی‌پژوه، سرانجام زیر چاپ رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، «لطف‌الله ساغراوانی» مدیر نشر هرمس از انتشار «مثنوی معنوی» به تصحیح استاد دکتر محمدعلی موحد تا پایان آبان ماه امسال از سوی این موسسه انتشاراتی خبر داده است.

به گفته وی، جلد اول این اثر در هزار صفحه شامل مقدمه استاد موحد در ۱۲۰ صفحه و نیز دفتر اول، دوم و سوم مثنوی و جلد دوم نیز شامل سه دفتر بعدی (چهار، پنج و شش) به انضمام کشف الابیات خواهد بود و حجم جلد دوم هم ۱۰۰۰ صفحه خواهد بود.

برابر این خبر، هر دو جلد این کتاب در قطع وزیری و با کاغذ کرم رنک خفیف و با صحافی گالینگور منتشر می‌شود.

یکی از ویژگی‌های تصحیح دکتر محمدعلی موحد این است که با نسخه‌های کامل و یا ناتمامی که تا ۱۵ سال پس از فوت مولانا، کتابت و تاکنون شناخته شده‌اند؛ مثل نسخه قونیه و نسخه قاهره و... کار تصحیح را با ذکر تمام نسخه بدل‌ها به انجام رسانده است.

چندی پیش غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز با ابراز امیدواری نسبت به انتشار تصحیح دکتر موحد از «مثنوی معنوی» گفته بود:‌ این کتاب نود سال بعد از تصحیح نیکلسون منتشر می‌شود و ادامه دهنده راهی است که نیکلسون در سال‌های قبل آن را پیموده است.

به گفته حداد عادل، این اثر نتیجه سال‌ها تلاش و کوشش محمدعلی موحد در حوزه مولاناپژوهی است و به محض انتشار، مراسمی در خور برای رونمایی از آن توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برگزار خواهد شد.

محمدعلی موحد از چهره‌های مطرح مولوی‌پژوهی در ایران است. به قلم این پژوهشگر آثار متعددی مربوط به مولانا و شمس و شاگردان این شاعر و اندیشمند بزرگ ایرانی منتشر شده است. از آن جمله می‌توان به کتاب «رساله در مناقب پروردگار» اثر فریدون بن احمد سپهسالار اشاره کرد. این اثر با تصحیح و توضیح محمدعلی موحد و صمد موحد از سوی نشر کارنامه به چاپ رسیده است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: