باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نگاهی بر "دکترین خروج" دولت جمهوری خواه "دونالد ترامپ" + آمار و جزئیات

کدخبر: 2128140

در طول حضور ترامپ در راس کاخ سفید، این کشور از پیمان‌هایی همچون "پاریس"، "نفتا"، "یونسکو" و "ترنس پاسیفیک" یا خارج شده و یا این پیمان‌ها را زیر سوال برده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی با شگاه خبرنگاران جوان ؛ 11 ماه است که دولت جمهوری خواه دونالد ترامپ فعالیت خود را در راس هیئت حاکمه آمریکا آغاز کرده و در این ماه ها بارها بر سر مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خبر ساز شده است.

یکی از مواردی که دولت جمهوری خواهد "دونالد ترامپ" به آن اعتقاد دارد، خارج شدن از پیمان هایی است که از سوی روسای جمهور سابق آمریکا و به خصوص "باراک اوباما" منعقد شده بود.

تحلیلگران معتقدند که یکی از راهبردهای دولت کنونی ترامپ ، استراتژی خروج است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در این زمینه با اشاره به نقل قولی از شورای روابط خارجی آمریکا مبنی بر اینکه اگر دولت ترامپ یک دکترین در سیاست خارجی داشته باشد آن دکترین، دکترین خروج از تعهدات بین المللی است، عنوان داشت: اگر یک تعبیری برای کلمه یاغی (آمریکا) داشته باشیم این است که به هیچ درباره مقررات و موازین بین المللی پایبند نیست (بیشتر بخوانید) .

گزارش ها نشان می دهد که در طول حضور ترامپ در راس کاخ سفید، این کشور از پیمان هایی همچون "پاریس"، "نفتا"، "یونسکو" و "ترنس پاسیفیک" یا خارج شده و یا این پیمان ها را زیر سوال برده است. درباره برجام هم دولت ترامپ اقدامات مخربی را برای مخدوش کردن آن انجام داده است.

***خروج آمریکا از پیمان "پاریس" ترامپ در روز پنچ شنبه اول ژوئن 2017 (11 خرداد) تصمیم خود مبنی بر خروج آمریکا از کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش کاهش گازهای گلخانه ای (موسوم به معاهده اقلیمی پاریس) را اعلام کرد و در اوت 2017 رسما از این پیمان خارج شد.

"اریک سولیم" مدیر اجرایی دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد درباره تصمیم رییس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق پاریس می گوید: تصمیم آمریکا برای خروج از این توافقنامه اقلیمی تلاش های جهانی برای مقابله با این چالش مشترک را متوقف نخواهد کرد. پاسخ علم به مساله تغییرات اقلیمی کاملا واضح و روشن است. ما نیاز به تلاش بیشتر داریم نه کمتر. این مساله یک چالش جهانی است و هر ملتی موظف است که برای مقابله با آن اقدام کند و از هم اکنون نیز این اقدامات باید صورت گیرد.

وی گفت: حدود ۱۹۰ کشور در حال حاضر تصمیم جدی و عزم راسخ خود را برای همکاری با بازیگران اصلی در زمینه مقابله با گرمای جهانی به منظور حفاظت خود و نسل های آینده در برابر این چالش مشترک نشان داده اند. در حال حاضر یک حرکت باورنکردنی برای مقابله با پدیده تغییرات اقلیمی از سوی تمامی کشورها، شهرها، بخش خصوصی و حتی شهروندان در سراسر دنیا صورت گرفته و بنابراین تصمیم سیاسی تنها یک کشور، این تلاش بی نظیر را از مسیر خود منحرف نخواهد کرد.

**خروج دولت ترامپ از "یونسکو"

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد ، (به انگلیسی: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) که به طور خلاصه یونسکو (UNESCO) نامیده می شود، یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد. هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین المللی در زمینه های آموزشی و علمی و فرهنگی و تربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است. بیش از 190 کشور عضو یونسکو هستند.

نگاهی بر اخیرا دولت جمهور خواه آمریکا اعلام کرد از سازمان یونسکو خارج خواهد شد و دلیل این اقدام هم مواضع ضد اسرائیلی این سازمان است. "ولادیمیر چیژوف" نماینده دائم روسیه در مقر اتحادیه اروپا در این زمینه می گوید: اعتبار سازمان یونسکو به دلیل خروج آمریکا نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه تقویت هم خواهد شد. تصمیم واشنگتن دقیقا مطابق با سیاست رئیس جمهوری جدید آمریکاست که بارها از اینکه چرا آمریکا باید پول گزافی را به سازمان ملل بپردازد، انتقاد نموده است.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا از زمان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که هزینه های پرداختی به سازمان ملل را کاهش خواهد داد. به گفته وی، آمریکا 22 درصد از بودجه یونسکو را می پردازد، در حالیکه در خاک ایالات متحده هیچ بنای تاریخی وجود ندارد که این سازمان بخواهد در حفظ آن همکاری داشته باشد. بنابراین طبیعی است که آنها تمایل نداشته باشند، چنین پولی را به این ساختار بپردازند.

**پیمان "ترانس پاسیفیک" و "نفتا"

آمریکا از زمان روی کارآمدن دولت دونالد ترامپ بارها تهدید کرده بود که از پیمان ترنس پاسیفیک خارج خواهد شد. "پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام" موسوم به "پیمان ترانس پاسیفیک" TPP در سال 2015 بین کشورهای استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند، پرو، سنگاپور ، ویتنام و آمریکا به امضا رسیده بود. دونالد ترامپ در ابتدای روی کارآمدن خود با یک دستور این پیمان را زیر سوال برد. وی مدعی است که این اقدام به نفع کارگر آمریکایی خواهد بود.

نگاهی بر

نفتا (NAFTA) مخفف عبارت North American Free Trade Agreement است که آن را قرارداد یا پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی هم می نامند. پیمان نفتا، یک توافق سه جانبه است که بین ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک منعقد شده و این پیمان با هدف حذف تدریجی موانع مبادلات تجاری بین آمریکا، مکزیک و کانادا (در یک بازه ی زمانی پانزده ساله) منعقد شده است. پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا، از آغاز سال ۱۹۹۴ (زمان کلینتون) اجرایی شد و قرار شد جایگزین پیمان ضعیف تر و دوجانبه ای باشد که قبلاً بین آمریکا و کانادا وجود داشت.

نگاهی بر

نگاهی بر آمریکا در خصوص نفتا هم بارها تهدید کرده که از این پیمان خارج می شود ؛ اما مواضع دولت ترامپ مشخص نکرده که تصمیم نهایی آن ها در خصوص این تفاهمنامه چیست؛ هرچند که تحلیلگران می گویند اقدامات ترامپ در ماه های اخیر به نحوی خروج از این پیمان را نشانه گرفته است.

**اقدامات مخرب دولت آمریکا در قبال "برجام"

دولت جمهوری خواه دونالد ترامپ از ابتدا با برجام مخالف بودند و تلاش می کردند با اقدامات گوناگون از این پیمان بین المللی خارج شوند. هرچند که هنوز آمریکا از این موافقتنامه بین المللی خارج نشده اما اقدمات مخربی را در قبال ساز و کار اجرایی شدن برجام و وضع تحریم های گوناگون علیه ایران انجام داده است. رئیس جمهور آمریکا اخیرا هم پایبندی ایران را به برجام تایید نکرد و تصمیم گیری درباره برجام را به عهده کنگره آمریکا گذاشت.

نگاهی بر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در این زمینه می گوید: "از این پس دیگر هیچ کشوری به هیچ یک از دولت های آمریکا اعتماد نخواهد کرد و وارد گفتگوهای درازمدت نخواهد شد زیرا دوره زمانی هر تعهدی از سوی دولت های آمریکا، باقیمانده دوره ریاست جمهوری، رئیس جمهور وقت خواهد بود . فکر می کنم دولت ترامپ چشم هایش را به روی واقعیت های منطقه ما بسته است (بیشتر بخوانید)".

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اقدام اخیر دونالد ترامپ در عدم تایید پایبندی ایران به برجام می گوید: "برجام یک توافق دو جانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد. این یک توافق چند جانبه است و هیچ کشوری نمی تواند برجام را لغو کند."

نگاهی بر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: "برای حفظ توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی به یک فرآیند جمعی نیاز است. برجام قابل مذاکره دوباره نیست. هیچ کشوری حق ندارد به توافقنامه هسته ای پایان دهد. برجام یک مسئله داخلی نیست بلکه یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است (بیشتر بخوانید)."

دولت دونالد ترامپ همه پیمان های بین المللی را با دلایل واهی زیر سوال می برد و استراتژی خروج تنها راهبردی است که دولت جمهوری خواه کنونی آمریکا برای مقابله با فرار کردن آمریکا از تعهدات بین المللی در پیش گرفته است.

گزارش از محمد زرچینی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: