از مشکلات خوابگاهی تا تغدیه؛

دانشجویان در صف مشکلات رفاهی/ ماه مهری از جنس سرگردانی و اعتراض

کدخبر: 2128152

از آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاه ها هنوز یک ماه هم نگذشته است که این مراکز شاهد اعتراضات و نارضایتی صنفی دانشجویان در دو حوزه مهم تغذیه و خوابگاه بوده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، آماده نبودن خوابگاه های دانشجویی، ادامه تعمیرات، کمبود اتاق ها، عدم اسکان دانشجویان در اتاق های خوابگاهی، خوابیدن در نمازخانه از جمله مشکلات دانشجویان در اولین روزهای های بازگشایی دانشگاه ها بوده است.

در حوزه تغذیه نیز صف های بلند سلف برای دریافت غذا، نبود کیفیت لازم مواد غذایی مهم ترین موضوعات در حوزه تغذیه بود که صدای اعتراض دانشجویان را بلند کرد.

اختصاص بودجه تعمیر و تجهیز به دانشگاه ها

هر ساله در تابستان به دانشگاه ها بودجه ای با عنوان تعمیر و تجهیز اختصاص می یابد که این بودجه برای بازسازی و آماده سازی خوابگاه ها، سلف های دانشجویی و آزمایشگاه ها در نظر گرفته شده است تا از این طریق در شروع آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها بتوانند با شرایط مناسب صنفی و رفاهی به استقبال دانشجویان بروند.

طبق گفته حسین عسگریان معاون مالی و اداری وزارت علوم در تابستان سال جاری بودجه ای بالغ بر ۵۸۰ میلیارد تومان با محوریت تعمیر و تجهیز از سوی سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه ها اختصاص داده شد. اما با همه اینها، در آغاز سال تحصیلی جدید شاهد مشکلات متعددی در خصوص اسکان دانشجویان در خوابگاه ها و عدم کیفیت لازم در غذای دانشجویی بودیم که این امر موجب اعتراض دانشجویان شد.

سرگردانی ۱۴۵ دانشجو دانشکده شمسی پور

در آغازین روزهای سال تحصیلی ۹۶-۹۷ تعداد ۱۴۵ نفر از دانشجویان دانشکده شمسی پور وابسته به دانشگاه فنی و حرفه ای به دلیل عدم اسکان در خوابگاه سرگردان بودند و مجبور بودند که در نمازخانه این دانشگاه مستقر شوند.

دلیل این سرگردانی به گفته مسئولان این دانشگاه بروز مشکل قضایی برای ملک اجاره شده به عنوان خوابگاه بود که قرار شد دانشجویان در فضای جدیدی پس از چندین روز به سر بردن در نمازخانه این دانشکده اسکان داده شوند.

زندگی ۱۷ روزه در نمازخانه دانشگاه سمنان

دانشگاه سمنان نیز یکی دیگر از دانشگاه های کشور بود که به دلیل عدم آمادگی لازم تعدادی از دانشجویان آن پس از آغاز سال تحصیلی مجبور شدند ۱۷ روز در نمازخانه دانشگاه زندگی کنند.

به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح تعدادی از دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه سال تحصیلی خود را در حسینیه خوابگاه فرهیختگان این دانشگاه آغاز کردند.

اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به عدم اختصاص خوابگاه

در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی که با حضور رئیس جمهور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در ۱۵ مهرماه برگزار شد، تعدادی از دانشجویان دختر دوره شبانه دانشگاه تهران دست به اعتراض زدند. این دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بودند و از مسئولان این دانشگاه درخواست داشتند که به مشکل آنها مبنی بر اختصاص خوابگاه رسیدگی کنند.

به گفته این دانشجویان در دفترچه راهنمای انتخاب رشته اعلام شده بود که به دانشجویان دوره شبانه این دانشگاه خوابگاه تعلق نمی گیرد اما سال گذشته مسئولان این دانشگاه در زمان ثبت نام به این دانشجویان اعلام کرده بودند که پس از ثبت نام در خوابگاه های این دانشگاه اسکان داده خواهند شد.

بنابراین این دانشجویان با امید به دریافت خوابگاه در این دانشگاه ثبت نام کرده بودند که علی رغم اینکه سال گذشته در خوابگاه اسکان داده شده بودند اما امسال با نه مسئولان مبنی بر ارائه خوابگاه مواجه شده بودند.

باتوجه به هزینه های بالای تامین مسکن در شهر تهران این دانشجویان با مشکل اسکان و در نهایت ادامه تحصیل مواجه شده اند.

تبدیل اتاق های ۴ تخته به ۶ تخته در دانشگاه صنعتی قم

دانشجویان خوابگاهی دانشگاه صنعتی قم نیز با انتشار تصاویری از افزایش ظرفیت اتاق های خوابگاهی گلایه داشتند چراکه ظرفیت خوابگاه های ۴ تخته این دانشگاه در سال تحصیلی جدید به ۶ تخت رسیده است.

آغاز تلخ زندگی خوابگاهی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

اما تلخ ترین اتفاق آغاز سال تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد رقم خورد که یک دانشجوی دختر خوابگاهی به دلیل نشت گاز در حمام خوابگاه جان خود را از دست داد.

شامگاه روز جمعه ۱۴ مهرماه زهره قاسمی دانشجوی ترم ۹ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و اهل روستای قلعه بهمن شهرستان فریدن استان اصفهان به دلیل مسمومیت با گاز مونو کسید کربن در حمام خوابگاه بهارستان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد جان خود را از دست داد که این موضوع از سوی پزشکی قانونی نیز تایید شد.

این اتفاق تلخ و ناگوار موجب اعتراضات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شد تا مسئولان به وضعیت خوابگاه های این دانشگاه بیش تر از گذشته توجه کنند.

تراژدی عدم کیفیت غذای دانشجویی ادامه دارد

عدم کیفیت غذای دانشجویی از موضوعاتی است که دانشجویان پس از بازگشایی دانشگاه ها همواره با آن مواجه بوده اند و در سال تحصیلی جدید نیز این وضعیت ادامه دارد.

این درحالی است که سال گذشته نیز دانشجویان در دانشگاه های مختلف کشور به نبود کیفیت لازم در غذای دانشجویی بارها اعتراض کردند.

در آغازین روزهای مهرماه دانشجویان دانشگاه های تهران و اصفهان از وجود صف های طولانی در مقابل سلف خبردادند و به این موضوع اعتراض داشتند.

همچنین دانشجویان دانشگاه بجنورد نیز با انتشار تصاویری از وجود کرم در وعده غذایی خود خبر دادند.

دانشجویان پردیس تهران دانشگاه خوارزمی نیز با وجود حشرات در یکی از وعده های غذایی خود مواجه شدند.

دانشجویان در آغازین روزهای سال تحصیلی جدید با مشکلات صنفی در حوزه های خوابگاهی و تغذیه ای مواجه شده اند و این مشکلات موجب دغدغه ها و نگرانی دانشجویان و خانواده های آنها شده است.

همه اینها درحالی است که هنوز آموزش عالی کشور سکان داری ندارد و صندلی تصدی این وزارتخانه خالی مانده و این وزارتخانه مهم کشور با حضور سرپرست اداره می شود. زمان معرفی گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه نیز از سوی دولت به امروز و فرداها موکول می شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: