توضیح «حیدر العبادی» درباره اوضاع کرکوک و پیام او به نیروهای پیشمرگه

کدخبر: 2128231

نخست‌وزیر عراق ضمن توضیح دادن وضعیت جاری در کرکوک و اطمینان بخشی به ساکنان آن و مردم منطقه کردستان از نیروهای پیشمرگه خواست که بر اساس قانون، تحت فرمان نیروهای فدرال عراق عمل کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق از نیروهای پیشمرگه خواست تا به وظیفه خود تحت فرمان نیروهای فدرال کشور عمل کنند و در عین حال به شهروندان منطقه کردستان و کرکوک اطمینان داد که نیروهای عراقی به حفظ امنیت و سلامت آنها اهتمام می‌ورزند.

وی طی بیانیه‌ای گفت: وظیفه من، اقدام بر اساس قانون اساسی برای خدمت به شهروندان و حمایت از وحدت کشور است. کشوری که به دلیل پافشاری صاحبان قدرت در منطقه کردستان به برگزاری همه‌پرسی به طور یکجانبه، در خطر تجزیه قرار گرفته است. این اقدام در شرایطی انجام شد که ما درگیر جنگ با تروریسم و به طور مشخص داعش بودیم.

در ادامه این بیانیه که نسخه‌ای از آن در «الغد پرس» منتشر شد، آمده است: ما تلاش کردیم که برادرانمان در راس اداره منطقه کردستان را از برگزاری همه‌پرسی منصرف کنیم و مانع نقض قانون اساسی شویم و همگی بر روی مبارزه با داعش متمرکز باشیم اما آنها به ما گوش ندادند. سپس از آنها خواستیم تا نتایج این همه‌پرسی را لغو کنند اما این درخواست ما نیز بی‌فایده بود.به آنها درباره میزان خطری که عراق و ملت ما با آن مواجه هستند، توضیح دادیم اما باز آنها منافع شخصی و حزبی خود را بر مصلحت عراق با تمام قومیت‌های عربی و کردی و ...ترجیح دادند و قانون اساسی را زیر پا گذاشتند و از توافق ملی و مشارکت میهنی خارج شدند و تمامی هشدارها و توصیه‌های بین‌المللی درباره همه پرسی و خطر تجزیه عراق را نادیده گرفتند و تلاش کردند تا کشوری مبتنی برقومیت گرایی و نژادپرستی بنا کنند.

نخست‌وزیر عراق در ادامه افزود: ما به ساکنان منطقه کردستان و به ویژه مردم کرکوک اطمینان می‌دهیم که به فکر امنیت و سلامت و منافع آنها هستیم و صرفا به وظیفه قانونی خود برای اداره این استان و برقراری امنیت و حمایت از سرمایه ملی در کرکوک عمل می‌کنیم. ما می خواهیم که شهر کرکوک همچنان نماد همزیستی همه عراقی‌ها با تمامی قومیت‌ها باشد.

در ادامه این بیانیه از تمام شهروندان عراقی خواسته شده که با نیروهای مسلح کشور همکاری کنند تا این نیروها نیز اولویتشان حفظ جان و امنیت شهروندان است، در کرکوک امنیت را برقرار کنند و در عین حال از تاسیسات و زیرساخت‌ها و نهادهای کشوری در این استان، حمایت کنند.

العبادی در ادامه از نیروهای پیشمرگه خواست که به وظایف خود تحت فرماندهی دولت فدرال عمل کنند زیرا آنها نیز بخشی از نیروهای مسلح عراق به شمار می‌روند.

وی همچنین از کلیه کارمندان در کرکوک خواست که به طور عادی به کار خود ادامه دهند و از تعطیل کردن کار بپرهیزند زیرا پای منافع شهروندان عراقی در میان است.

نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق همچنین از پلیس محلی و سرویس‌های اطلاعاتی کرکوک خواست تا از جان و مال شهروندان عراقی دفاع کنند و با هوشیاری بالا مانع هرگونه فتنه‌انگیزی میان مردم و ساکنان این استان شوند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: