محمد سرور رجایی خبر داد؛

انتشار فراخوان نهمین جشنواره ادبی «قند پارسی»

کدخبر: 2128258

خانه ادبیات افغانستان نهمین جشنواره‌ ادبی «قند پارسی» را با هدف شناساندن چهره‌های تازه در عرصه شعر و داستان جوان کشور برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد سرور رجایی، معاون خانه ادبیات افغانستان، با بیان اینکه جشنواره ادبی قند پارسی برای ایجاد فضای رقابتی بین شاعران و نویسندگان جوان زیر ۳۰ سال افغانستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: اهالی ادبیات افغان که در ایران و یا افغانستان و هر کشور دیگری ساکن هستند، می‌توانند برای این دوره از جشنواره آثار خود را ارسال کنند و این آثار توسط داوران ایرانی و افغانستانی بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره قرار است در اسفندماه امسال و در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شود.

رجایی همچنین گفت: خانه ادبیات افغانستان در سال ۱۳۸۲ توسط جمعی از شاعران و نویسندگان مهاجر افغان در ایران راه اندازی شد و در اولین اقدام برای معرفی چهره های ادبی و استعدادهای جوان ادبیات افغانستان، جشنواره قند پارسی راه اندازی شد. این جشنواره در سه سال نخست، هر ساله برگزار می شد و پس از آن نیز به دلیل وجود برخی مشکلات، به صورت دوسالانه برگزار شد.

معاون خانه ادبیات افغانستان با اشاره به نکوداشت جایگاه ادبی «محمدشریف سعیدی» شاعر و پژوهشگر معاصر افغانستان در نهمین دوره جشنواره قند پارسی عنوان کرد: در هر دوره از جشنواره قندپارسی از یک چهره و شخصیت پیش‌کسوت ادبی این کشور تجلیل و تقدیر به عمل می‌آید و این دوره نیز، قرار است از «محمدشریف سعیدی» تجلیل به عمل آید. ایشان از شاعران برجسته افغان هستند که در ایران به بالندگی رسیدند و برای جامعه ادبی افغانستان هم خدمتگزار و هم تاثیرگذار بودند.

این شاعر افزود: در این دوره از جشنواره جایگاه فرهنگی و تمدنی «بلخ باستانی» تشریح و تکریم می شود و این استان کشور افغانستان به نوعی معرفی خواهد شد.

گفتنی است متن فراخوان نهمین جشنواره ادبی «قند پارسی» به شرح زیر است:

شاعران و نویسندگان افغانستانی ساکن ایران، افغانستان و سراسر جهان می‌توانند آثار خود را با در نظر داشتن شرایط زیر به دبیرخانه‌ جشنواره بفرستند:

۱. دوره زمانی شرکت در این جشن‌واره، از ۲۰ میزان (مهر) تا ۳۰ عقرب (آبان) ۱۳۹۶ است.

۲. این جشنواره تنها در رشته‌ «شعر» (سنتی و آزاد) و «داستان کوتاه» برگزار می‌شود.

۳. تنها افراد زیر سی سال (متولدان اول حمل (فروردین) ۱۳۶۶ به بعد) می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

۴. فرستادن آثار شرکت داشته در دوره‌های پیشین این جشنواره سبب حذف کامل شرکت‌کننده از فرایند داوری می‌شود.

۵. در بخش شعر، ۴ شعر پذیرفتنی است و بیش از آن حذف می‌شود.

۶. در بخش داستان، ۲ داستان پذیرفتنی است و بیش از آن حذف می‌شود.

۷. ‌همه آثار باید در قالب word و در یک فایل پیوستی (attachment)، تنها از طریق نامه الکترونیک (Email) به نشانی دبیرخانه فرستاده شود و عبارت «برای قند پارسی ۹» حتما در بخش موضوع (Subject) ثبت شود.

۸. اگر فردی در دو بخش شعر و داستان شرکت می‌کند، باید شعرها و داستان‌های خود را با رعایت مفاد بند هفتم، در قالب دو فایل پیوستی درون یک نامه الکترونیک بفرستد.

۹. مشخصات کامل صاحب اثر (شامل نام و نام‌ خانوادگی، تاریخ تولد، زادگاه، سکونت‌گاه کنونی، میزان تحصیلات، فهرست کتاب ادبی چاپ شده، نشانی پستی، تلفن تماس ثابت و تلفن همراه) در صفحه اول فایل وُرد پیوست شده آثار به صورت دقیق تایپ شود.

۱۰. اسکن دقیق و بدون خدشه از تصویر تذکره (شناسنامه) یا کارت شناسایی مهاجرت یا گذرنامه معتبر در فایلی جداگانه به همراه فایل آثار درون همان نامه الکترونیک فرستاده شود.

۱۱. هر شرکت‌کننده‌ای که یکی از شرایط یادشده را رعایت نکند و مشخصات نام‌برده، ناکامل و اسکن مدارک وی، مخدوش یا مجعول باشد، از فرایند داوری حذف می‌شود.

به سه اثر برتر و سه اثر شایسته قدردانی در هر رشته، جایزه‌هایی به رسم یادبود اهدا خواهد شد.

این دوره از جشنواره «قند پارسی» به دبیری دکتر صادق دهقان شاعر و مدیر خانه ادبیات افغانستان برگزار می‌شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: