همایش زعیم فنون_۱

ویژگی‌های فقهی رهبر معظم انقلاب / نسبت رهبر انقلاب با میرداماد

کدخبر: 2128274

رئیس حوزه‌ علمی امام رضا(ع): رهبر معظم انقلاب دارای جامع‌نگری عجیبی است، که از فقه گرفته تا تاریخ، هنر، ادبیات،‌کلام و... را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، همایش زعیم ذوفنون با محوریت رونمایی از کتاب منظومه فکری آیت الله خامنه ای با حضور علی اکبر ولایتی، فرهاد رهبر، غلامعلی حداد عادل، علی اکبر رشاد، عبدالحسین خسروپناه و جمعی از اساتید و بزرگان عرصه علم و فرهنگ از حوزه و دانشگاه امروز (دوشنبه 24 مهر) در سازمان مرکزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد.

آیت الله رشاد در این همایش گفت: رهبر معظم انقلاب شخصیتی است استثنایی که هم از طرف مادری و هم از طرف پدری به نسب اشخاص بزرگی در طول تاریخ متصل هستند. برای نمونه ایشان با فیلسوف و متکلف عظیم و الشان جهان اسلام مرحوم میرداماد استرآبادی نسبت دارند. همچنین ایشان دارای ذهنی منسجم و حافظه ای نیرومند هستند. رهبر معظم انقلاب در سنین بسیار کم (18 سالگی) در درس خارج حضرت آیت الله بروجردی شرکت می کردند. ایشان شاگردی بزرگانی نظیر علامه طباطبایی، امام راحل، شیخ مرتضی حائری یزدی، آیت الله میلانی، شیخ مجتبی قزوینی و... را کرده اند و عصاره مکتب فکری این بزرگان محسوب می شوند.

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: شخصیت رهبری واجد ابعاد متنوع و جامعی است که می توان آن را به نوعی حضرت امیر(ع) تشبیه کرد. ایشان در فقه فقیهی جامعه نگر و نواندیش است. در حوزه کلام دارای دیدگاهی نو هستند و برای نمونه اثر موجز طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ایشان ظرفیت این را دارد که منبعی اصلی برای دایره المعارفی در این زمینه محسوب شود. علاوه بر این حوزه ها ایشان در حیطه تاریخ غرب و به خصوص تاریخ معاصر آن درک دقیق و مطالعه عمیقی دارند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در ادبیات بسیار متبحر هستند و به اشعار عربی تسلط کافی دارند.

رئیس حوزه های علمی تهران با بیان ویژگی های فقهی رهبری بیان داشت: برخی از ویژگی های فقهی رهبر معظم انقلاب عبارت است از نظام مند دیدن فقه، نگاه حکومتی به فقه (یعنی نگاه گره گشا به فقه)، موضوع شناسی، پویایی و جمودگریزی، جهان اندیشی در فقه، نگاه به حیثیت اسلام در صدور فتوا، روزآمدی نظراتی که ایشان به آنها ورود می یابند و ... بنده ضمن احترام به تمام مراجع عظیم و شان قم و با همه عظمت و کرامتی که این بزرگان دارند باید بگویم رهبر معظم انقلاب در موضوع شناسی در فقه بسیار سرآمد است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: