خسروپناه در همایش زعیم ذوفنون:

روح حاکم بر منظومه فکری رهبر انقلاب توحید است/ موسس فقه راهبردی

کدخبر: 2128275

نویسنده اثر «منظومه فکری آیت الله خامنه ای» با بیان اینکه روح اصلی حاکم در منظومه فکری رهبری توحید است گفت:رکن این منظومه مردم و غایت آن تمدن نوین اسلامی است که به دنبال زمینه سازی ظهور است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و نویسنده اثر فاخر «منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای» در مراسم رونمایی این کتاب که عصر امروز در همایش «زعیم ذوفنون» برگزار شد، گفت: این کتاب در دو جلد تدوین شده است و تدوین آن دو سال و چاپ آن ۶ سال به طول انجامید.

وی گفت: بنده یک سال تمام وقت مجموعه فرمایشات آقا را جمع کردم که مجموعه بسیار وسیعی جمع شد و به یک ساختار نظام مندی رسیدیم. وقتی مدخل ها معین شد به محققان ارجاع داده شد تا تحقیقات انجام شود.

خسروپناه افزود: این کتاب ۴ بخش دارد؛ در بخش اول جهان بینی و بحث های بینشی مقام معظم رهبری و نگاه کلان رهبر انقلاب در حوزه جهان بینی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم نظام منشی است که مباحث اخلاقیات و معنویات در آن مطرح می‌شود. در بخش سوم به نظامات اجتماعی پرداخته ایم. نظام فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی و ... در این بخش قرار می گیرد. در بخش چهارم اهداف اجتماعی اسلام از منظر مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار گرفته که مباحثی مانند آزادی، عدالت، پیشرفت و تمدن را شامل می‌شود.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: اندیشه مقام معظم رهبری اندیشه ای اجتهادی است. یعنی در هر بحثی که ایشان وارد شده اند دقیقا با روش اجتهادی بحث کرده اند. من یک ادعا در اندیشه رهبری ندیده ام که ذوقی باشد. نکته دوم اینکه شخصیت هایی مانند حضرت آقا چون شخصیت های جامعی هستند سخنانشان نظام مند است و اجزای آن یکدیگر را تکمیل می کنند. مثلا کسی بخواهد همه نظامات اجتماعی را بداند باید نظام فرهنگی رهبری را ببیند چون روح نظامات اجتماعی در نگاه رهبری، فرهنگ است.

وی با بیان اینکه روح اصلی حاکم در منظومه فکری رهبری توحید است، گفت: توحیدی که رهبری بیان می کنند در مباحث دیگر مانند ولایت، دین شناسی، اخلاق و ... جریان دارد. توحید نباید در عرصه کلامی حبس شود، توحید باید به عرصه سیاست بیاید. توحید را نباید یک عقیده ببینیم بلکه باید در رفتار و کنش هم حضور بیابد.

وی افزود: روح منظومه فکری آقا توحید است و رکن این منظومه مردم اند و غایت آن تمدن نوین اسلامی است که می خواهد برای ظهور زمینه سازی کند.

خسروپناه گفت: ویژگی چهارم اندیشه فکری و اجتماعی رهبری استمرار و تکامل بخشی منظومه فکری امام است. از حسنات حضرت امام(ره) این بود که رهبری فرزانه تربیت کرد که دقیقا همان نظام بینشی و نظام منشی و نظام کنشی امام را استمرار بخشید. منظومه حضرت آقا ادامه منظومه امام است. گویا روح فکری امام در این کالبد دمیده شده و قابل حرکت است.

وی ادامه داد: در منظومه امام، مباحث فلسفی پررنگ تر است و در منظومه آقا مباحث راهبردی پررنگ تر است. حضرت آقا موسس فقه احکام راهبردی است. ما غیر از فقه احکام رفتاری دارای فقه احکام راهبردی و نهادسازی هستیم. وقتی آیت الله شاه آبادی شرکت های مخمس را پیشنهاد می دهند در واقع با کمک فقه نهادسازی می کردند. برخی متفکران فقط بر مبانی بسنده می کنند و بحث های آنها کاربردی نیست.

حجت الاسلام خسروپناه در پایان گفت: نظام فکری رهبری هم مبنا دارد و هم این مبنا به عرصه های کاربردی و راهبردی سرایت می کند. اندیشه رهبری تنها به مبانی و راهبردها هم بسنده نکرده بلکه به نهادها و ساختارها هم پرداخته است. اگر احکام رهبری را در نصب نهادهای مختلف را ببینیم پیوند مبنا و راهکار و راهبرد قابل مشاهده است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: