لزوم شفاف‌سازی وزارت ورزش؛ مراقب استعدادکشی‌ باشیم

مسابقات داخلی و خارجی ندارد، فدراسیون تیروکمان فقط از خانواده‌ها پول می‌گیرد/«کمک‌های مردمی» در بودجه فدراسیون لحاظ می‌شود؟

کدخبر: 2128294

برای فدراسیون تیراندازی با کمان تفاوتی ندارد که مسابقات خارجی باشد یا داخلی، بزرگسالان باشد یا نوجوانان، آنها فقط به فکر پول گرفتن از خانواده‌ها برای اعزام به رقابت‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، اعزام کمانداران نوجوان به مسابقات جهانی آرژانتین در ازای دریافت مبلغ 16 میلیون تومان از خانواده ها توسط فدراسیون تیراندازی با کمان در حالی مطرح و از سوی رئیس فدراسیون تایید شد که ابعاد جدیدی در پس این ماجرا وجود دارد. ظاهرا این تنها اتفاق از این دست در فدراسیون تیراندازی با کمان و حتی برخی از فدراسیون های دیگر نبوده است.

موضوع دریافت پول از خانواده ها در این روزها در برخی از رشته ها به امری عادی تبدیل شده به طوری که فدراسیون ها از آن به عنوان کمک های مردمی یاد می کنند در حالی که به آفت های این موضوع و پیامدهای آن در آینده توجه نمی شود.

ظاهرا دریافت پول از خانواده های وررزشکاران به خصوص در رشته تیراندازی با کمان در این سال ها به امری عادی در امور اداری فدراسیون تیراندازی با کمان تبدیل شده و به گفته برخی از نزدیکان کمانداران، فدراسیون در ازای دریافت پول از خانواده ها برای اعزام کمانداران به 4 مرحله جام جهانی تیراندازی با کمان اعلام آمادگی کرده بوده و حتی خانواده ها می توانستند با پرداخت 12 میلیون تومان فرزندان خود را به مسابقات آمریکا نیز اعزام کنند. علاوه بر این موارد می توان به مسابقات کاپ آسیا در تایلند و مسابقات تیراندازی با کمان داخل سالن هنگ کنگ نیز اشاره کرد.

در این بین سوالات زیادی وجود دارد که پاسخگویی به آنها می تواند بسیاری از شائبه ها از بین ببرد. با توجه به اینکه بخش اعظم هزینه های فدراسیون ورزشی با بودجه تخصیص داده شده از سوی وزارت ورزش تامین می شود و فدراسیون ها باید در ازای هزینه های خود به وزارت ورزش پاسخگو باشند، آیا فدراسیون تیراندازی با کمان هزینه اعزام کمانداران خود را در شرایطی که بخش از هزینه اعزام توسط خانواده ها تامین شده، به وزارت ورزش ارائه کرده است؟ آیا بازرسان وزارت ورزش و خزانه دار فدراسیون که چشم بینای وزارت ورزش در فدراسیون ها هستند نظارت مستقیم بر مباحث مالی فدراسیون دارند و وزارت ورزش نیز در جریان این امور قرار دارد؟ آیا در صورت کسب مدال در اعزام هایی که با دریافت پول از خانواده ها انجام شده و رئیس فدراسیون در تامین بودجه اعزام عاجز مانده است، می توان مدال ها را به پای فدراسیون نوشت و در کارنامه کاری این مدیران ثبت کرد؟

آیا در جلسات فدراسیون با معاون قهرمانی وزارت ورزش برای دفاع از بودجه فدراسیون و ارائه برنامه ها و تعداد اعزام ها آیا موضوع دریافت پول از خانواده ها مطرح می شود؟ آیا کمک های خانواده های کمانداران به عنوان آورده های فدراسیون از بخش خصوصی مطرح می شود؟ (در تفاهم نامه فدراسیون های ورزشی و وزارت ورزش فدراسیون ها موظف به تامین بخشی از بودجه از بخش خصوصی هستند).

امیدواریم که وزارت ورزش و نمایندگان و بازرسان آنها در فدراسیون ها مراقب باشند که اینگونه اعزام ها که تامین بخشی از آن با هزینه خانواده ها و از سر ناچاری آنها برای تامین آینده فرزندانشان است، به عنوان اعزام با بودجه فدراسیون و بودجه دولت تلقی نشود.

این اتفاقات و دریافت پول از خانواده ورزشکاران به خصوص در رشته تیراندازی با کمان در حالی رقم می خورد که تامین این میزان پول برای خانواده بیشتر کمانداران مقدور نیست با این روشی که فدراسیون در پیش گرفته استعدادسوزی در تیراندازی با کمان را شاهد خواهیم بود. این موضوع در ماه های اخیر جای سوال داشت که چرا فدراسیون با وجود برگزاری مسابقات متعدد کشوری و رنکینگ از حضور کمانداران جوان و با انگیزه و البته مستعد استفاده نمی کند. چرا در پایان 4 مرحله مسابقات رنکینگ قهرمانی کشور در دو رشته ریکرو و کامپوند این استعدادها در تیم ملی دیده نمی شوند؟ شاید پیش شرط های عجیب فدراسیون کار را برای کمانداران تازه نفس سخت کرده است؟

این نکته را نیز باید یادآور شد که در جریان 4 مرحله مسابقات رنکینگ کشور نیز فدراسیون در هر مرحله 60 هزار تومان بابت ورودیه و 60 هزار تومان نیز بابت اسکان در خوابگاه از کمانداران دریافت کرده و هزینه سفر به استان های میزبان نیز بر عهده خود شرکت کنندگان بوده که همین امر هزینه ای تقریبا معادل 300 هزار تومان برای هر مرحله از مسابقات شرایط حضور را برای برخی از کماندارانی که از نظر مالی در شرایط مناسبی قرار نداشتند را فراهم نکرد.

با انتشار اینگونه اخبار مبنی بر دریافت مبالغ میلیونی از خانواده ها برای حضور در میادین بین المللی و متاسفانه بدعت گذاری این رویه با توجیه های عجیب از سوی رئیس فدراسیون و احتمال تعمیم آن به سایر فدراسیون ها لازم است تا وزارت ورزش با ورود به این مسئله مانع از پولی شدن ورزش شود و اجازه دهد ورزش همچنان در کشور عمومی و برای تمام اقشار جامعه باشد.

مهم ترین اصل در توسعه ورزش همگانی و البته قهرمانی، تامین شرایط لازم برای عموم جامعه در رشته های مختلف ورزشی و شناسایی استعدادها بدون توجه به اوضاع مالی خانواده های آنها است اما ظاهرا این اصل در برخی از فدراسیون ها فراموش شده و اردوها و اعزام ها با پرداخت پول از سوی خانواده ها برنامه ریزی می شود. جای تاسف دارد در شرایطی که وزارت ورزش در بدترین شرایط اقتصادی کشور بدون چشم داشت به جیب ورزشکاران و خانواده های آنها در تلاش برای تامین بودجه است تا ورزشکاران مستعد بدون دغدغه و نگرانی تنها به بعد ورزش حرفه ای خود بپردازند برخی با وسط کشیدن پای پول، در مسیر وزارت ورزش نیز خدشه ایجاد می کنند.

نباید فراموش کنیم که در ورزش استعدادها از دل خانواده هایی که شرایط مالی متوسط رو به پایین دارند، ظهور پیدا کرده و آنها توانستند در میادین ورزشی خوش بدرخشند و حیف است که با وسط کشیدن پای پول به جای استعدادیابی، استعدادکشی کنیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: