یادداشت یک عضو کُرد پارلمان عراق خطاب به سران اقلیم کردستان:

قابل پیش‌بینی بودن تحولات «کرکوک»/«به شکست خود اعتراف کنید»

کدخبر: 2128377

یک عضو کرد پارلمان عراق از مسئولین ارشد اقلیم کردستان که در برگزاری رفراندوم ۲۵ سپتامبر دخیل بوده اند درخواست کرده است به شکست خود اعتراف کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در اقلیم کردستان عراق، «کاوه محمد» عضو پارلمان عراق از جنبش تغییر در یادداشتی که در رسانه های کردی منتشر شده است به انتقاد از برگزاری رفراندوم پرداخته و درخواست کرده است بانیان برگزاری این پروسه جرات اعتراف به شکست خود را داشته باشند.

در یادداشت این عضو کرد پارلمان عراق آمده است که: آنچه که در کرکوک روی داده است قابل پیش بینی بود، به ویژه از سوی آنانی که به خوبی با ماهیت حکمرانی شکست خورده 26 ساله اقلیم آشنا بوده و در مقاطع و فرصت های مختلف، خطرات تداوم وضعیت سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و نظامی اقلیم را مطرح و نقشه راه چاره یابی آنها را هم ارائه کردند. قبل از همه آقای نوشیروان مصطفی از همان ابتدای دهه نود میلادی، نقطه نظرات جدی و کلیدی در این زمینه ها داشت.

مصیبتی که امروزه بر سر کرکوک و ساکنین آن درآمده است تنها نتیجه سرکشی رفراندوم حزبی بارزانی نیست که در زمان و زمینه سازی نامناسب تصمیم به برگزاری آن گرفته شد بلکه نتیجه انباشت مشکلات و شکست های مداومی است که جماعت سیاسی شکست خورده انحصارطلب در مدت 26 سال گذشته در آن سهیم هستند و در این همه سال هیچ گاه آماده توجه به نقد دلسوزانه نبوده تا راه پر اشتباه خود را تصحیح کنند. فارغ از این بی توجهی و اصرار بر رویه سیاسی خود، می طلبد در برهه کنونی دارای اندکی از شجاعت سیاسی بوده و به شکست های پی در پی خود معترف و از پست های تصاحب شده استعفا دهند. نبود چنین شجاعتی در نزد سردمداران اقلیم در نهایت این مردم را از شکستی به شکست دیگر سوق داده و آنها را به وضعیتی رساند تا این روزهای پر از شرمندگی را برای خود رقم بزنند.

آنچه که در کرکوک روی داد شکست نیروهای پیشمرگ نبود، بلکه شکست سیاستمداران و فرماندهان بی سوادی است که در راستای حفظ منافع شخصی، خانوادگی و حزبی قادر به هیچگونه اقدام جدی در سازماندهی اصولی و اتحاد نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان نبوده و تنها در پی تشکیل لشکرها و گردان هایی بودند که وابسته به فلان مسئول و فرمانده باشد. آنان در سازماندهی یک نیروی نظامی ملی آموزش دیده که تنها چند ساعت توان دفاع در نبردهای سنگین را داشته باشد، ناموفق بودند. در این میان، مسعود بارزانی در شکستهای گذشته و شرمساری کرکوک مسئول است زیرا وی در همه این سال ها فرمانده کل نیروهای مسلح اقلیم کردستان و بعدها هم قهرمان برگزاری رفراندوم بوده است. وی که زمانی قبل از برگزاری رفراندوم به همه توصیه ها و پیشنهادهای داخلی و خارجی بی توجه بود اعلام می کرد شکست رفراندوم را متحمل و آماده سربازی در این راه است.

اکنون زمان آن فرا رسیده است با هدف جلوگیری از افزایش دامنه شکست ها و خسارات وارده به کردها، شکست خود و یارانش را اعلام و تنها یک بار هم خود را مدافع منافع مردم بداند نه مدافع خود و خانواده و حزب دموکرات کردستان عراق.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: