یادداشت بین الملل؛

نسخه دیپلمات افراطی برای برجام/ سناریویی برای تحمیل توافق ثانویه

کدخبر: 2128389

ظاهرا مقامات واشنگتن به این نتیجه رسیده اند که باید عملا توافق موجود را کنار گذاشت و توافقی ثانویه در این‌باره منعقد کرد که بتواند دغدغه های چند گانه رئیس جمهور آمریکا را در برجام تامین کند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ محمد قادری: جان بولتون نماینده اسبق ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد و یکی از اصلی ترین مخالفان توافق هسته ای، در تازه ترین سخنان خود تاکید کرده است که برجام اساسا قابل تغییر نیست.

بولتون اذعان کرده است که توافق هسته ای امضا شده بین کشورهای ۱+۵ و ایران قابل اصلاح نیست و نمی توان بندی به آن اضافه کرد.

بولتون در این باره تاکید کرده است: «آنچه مهم است افزودن بندهای فرعی به این توافق نیست بلکه اصل توافق اشتباه بوده و به هیچ وجه قابل اصلاح نیست»!

این اظهارات بولتون را باید در کنار اظهارات اخیر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا قرار داد. وی که خود یکی از مخالفان نقض ظاهری توافق هسته ای از سوی کاخ سفید است، اخیرا از احتمال انعقاد «توافق ثانویه» میان ایران و اعضای ۱+۵ سخن به میان آورده است!

تیلرسون اخیرا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با تاکید بر اینکه کاخ سفید از کنگره درخواست اعمال تحریم‌هایی علیه ایران را ندارد که موجب لغو برجام شود گفته است: «اگر اقدامی در خصوص این توافق صورت نگیرد، رئیس جمهوری اصرار دارد که از آن خارج شود. رئیس جمهوری راهبرد جامع‌تری در قبال ایران می‌خواهد. برای مدت زمانی طولانی و به ویژه در دولت پیشین، ما روابط با ایران را محدود به توافق هسته‌ای کردیم. این توافق نقص ها و ضعف‌هایی دارد که ما نه تنها می‌خواهیم به این‌ها رسیدگی کنیم، بلکه قصد داریم مجموعه تهدیدهای بسیار دیگری هم که از جانب ایران متوجه منطقه است، مورد بررسی قرار دهیم. یک توافق داریم که می‌خواهیم با دیگر طرف‌ها برای رفع نواقص آن تلاش کنیم و امکان دارد که این موارد را در توافقی ثانویه بگنجانیم»!

به نظر می رسد مشاوران حقوقی ترامپ به این نتیجه رسیده اند که وضع محدودیت های جدید در برجام در قالب یک الحاقیه یا اصلاحیه اساسا امکان پذیر نیست زیرا الحاقیه، نباید به مثابه نقض مفاد و بندهای اصلی یک توافق تلقی شود. این در حالی است که تاکید ترامپ در خصوص اصلاح بندهای موسوم به «غروب آفتاب» به معنای تغییر متن توافق اصلی خواهد بود.

در چنین شرایطی، مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که باید عملا توافق موجود را به کناری گذاشت و توافقی ثانویه در این خصوص منعقد کرد که بتواند دغدغه های چند گانه رئیس جمهور آمریکا را در قبال برجام تامین کند.

بدیهی است که میان اظهارات بولتون درباره غیر قابل تغییر بودن برجام و اظهارات تیلرسون در خصوص احتمال انعقاد توافقی ثانویه هماهنگی کامل وجود داشته است.

لازم به ذکر است که طی هفته های اخیر، بحث های زیادی در کمیته بررسی برجام در آمریکا بر سر شیوه و شکل اعمال تغییر در توافق هسته ای صورت پذیرفته است.

آنچه مسلم است اینکه؛ اساسا برای جمهوری اسلامی ایران اهمیتی ندارد که مقامات آمریکایی در راستای اعمال خواسته های ترامپ در برجام به کدام مکانیسم ظاهری و شکلی متوسل شوند و هر

گونه تلاش و اقدامی در راستای تغییر توافق هسته ای ـ هر اندازه هم این تغییر کوچک و محدود باشد ـ از سوی کشورمان غیر قابل قبول است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: