نقد برنامه‌های صداوسیما

«یک برنامه خوب شبکه‌ای را نجات می‌دهد»

کدخبر: 2128506

یک منتقد آثار نمایشی می‌گوید که «بهتر است مدیران به جای فکر کردن به تولید انبوه، به این فکر کنند که چقدر ظرفیت اجرایی و توانایی مالی و نیروی متخصص دارند؛ یک برنامه خوب می‌تواند کار ۲۰ برنامه ضعیف و متوسط را انجام دهد و در عین حال برای تلویزیون بازخورد مناسبی هم داشته باشد. اگر هر یک از شبکه‌ها یک برنامه یا اثر نمایشی خوب داشته باشند، آن شبکه نجات پیدا می‌کند.»

شاهین امین در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی افزایش کمی سریال‌ها همراه با کاهش کیفی آنها، با بیان اینکه یک برنامه خوب می‌تواند کار ۲۰ برنامه ضعیف و متوسط را انجام دهد، اظهار کرد: در عین حال می‌توان گفت که تولید سریال‌ و برنامه‌های خوب می‌تواند برای تلویزیون نیز بازخورد مناسبی داشته باشد. اگر هر یک از شبکه‌ها یک برنامه یا اثر نمایشی خوب داشته باشند، آن شبکه نجات پیدا می‌کند.

او ادامه داد: البته انتقاد در این زمینه از تحلیل گذشته و دیگر تبدیل به غر شده است؛ چون عملاً کسی به آنها توجهی نشان نمی‌دهد. اصلاً منظورم این نیست هر انتقادی که به تلویزیون می‌شود درست و تحلیلی است، اما وقتی به انتقادهای عینی و مستدل توجهی نمی‌شود، کسی هم مدام آنها را تکرار نمی‌کند تا دیگر تبدیل به غر زدن نشود.

امین با طرح این پرسش که «در بحث انبوه‌سازی آثار نمایشی تلویزیون در ابتدا این پرسش مطرح می‌شود که مگر اساساً تلویزیون ظرفیت این حجم از سریال‌سازی با کیفیت را دارد؟»، گفت: در حال حاضر اغلب مردم از بسیاری از برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی خبر ندارند، ولی این موضوع اصلاً به این معنی نیست که تلویزیون کلاً مخاطب ندارد؛ چراکه تجربه به خوبی نشان داده که اگر تلویزیون برنامه خوبی تولید و پخش کند، مخاطب زیادی را هم می‌تواند جذب کند؛ کما اینکه مردم برنامه‌های «نود» و «خنداونه» را می‌بینند و حتی برنامه «هزارداستان» هم از همان ابتدا توانست مخاطب خودش را جذب کند. همین چند نمونه به خوبی نشان می‌دهد که تلویزیون بیننده دارد، اما برنامه خوبی ندارد که آنها را جذب کند.

این منتقد با تاکید بر اینکه انبوه‌سازی نیاز به ظرفیت دارد، بیان کرد: در سازمان صداوسیما تعداد زیادی شورا وجود دارد، ولی به شخصه تصور نمی‌کنم معنی این حجم از شوارها کیفیت باشد؛ حداقل تا به حال که اینگونه نبوده است. شوراها حداکثر می‌توانند مقداری از بایدها و نبایدها را لحاظ کنند و نمی‌توانند کیفی‌سازی کنند. کیفیت احتیاج به آدم‌هایی دارد که فکر می‌کنند و جوشش درونی دارند. در این راستا شاید اگر نیروهای جوانی که کمتر شناخته شده‌اند وارد این عرصه شوند و به آنها امکان جسارت کردن داده شود، اتفاق‌های خوبی در تلویزیون رخ دهد. از طرفی هم باید به این نکته توجه کرد که آوردن نیروی جوان جسارت و تشخص می‌خواهد.

امین با بیان اینکه برنامه کیفی آدم کیفی می‌خواهد، اضافه کرد: آقای میرباقری می‌خواهد همچون دوره قبل که معاونت سیما را بر عهده داشت، سیاست‌ انبوه‌سازی را پیش بگیرد و در این میان هم چند سریال خوب هم تهیه و پخش کند. ولی آیا واقعاً اثرهای خوبی که پیش‌تر در دوران معاونت ایشان پخش شد، الان امکان ساخت و پخش دارند؟ آیا الان اجازه می‌دهند که سریالی مثل «میوه ممنوعه» ساخته شود؟ آیا این امکان را می‌دهند که همان فیلمسازهای خوب دوباره سریال‌سازی کنند؟ فیلمساز و نویسنده خوب که به یک باره خلق نمی‌شود. اینگونه نیست که یک باره تصمیم بگیریم سریال یا برنامه باکیفیت تولید کنیم، بلکه باید برای تولید آثار کیفی، آدم‌های خوب و با کیفیت را پیدا کنیم و به آنها اختیار دهیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: