نماینده پارلمان سوریه در گفتگو با مهر:

دمشق با تجزیه عراق مخالف است/ حامی اقدامات بغداد علیه تجزیه هستیم

کدخبر: 2128668

نماینده پارلمان سوریه با اعلام اینکه همه پرسی اقلیم کردستان عراق برای جدایی، یک طرح اسرائیلی است، اظهار داشت: دمشق با هر گونه تجزیه در جهان عرب مخالف است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - سمیه خمارباقی: علیرغم افزایش مخالفت های بغداد و کشورهای همسایه عراق با جدایی اقلیم کردستان و تجزیه عراق، همه پرسی جدایی کردستان عراق ۲۵ سپتامبر برگزار شد.

ناظران معتقد هستند جدایی احتمالی اقلیم نفع و صرفی برای مردم کرد نخواهد داشت؛ چرا که کشوری محصور در خشکی و با ضعف ژئوپلیتیک و عدم شناسایی از سوی جامعه بین المللی در سرزمین پر منازعه خاورمیانه ظهور خواهد کرد.

حسین راغب الحسین نماینده پارلمان سوریه درباره نتایج همه پرسی اقلیم کردستان عراق به خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: ما این همه پرسی را باطل می دانیم و از نظر ما ارزشی ندارد. این همه پرسی با حمایت اسرائیل صورت گرفت. این همه پرسی قانونی نیست و ما هرگز آن را به رسمیت نخواهیم شناخت.

وی خاطرنشان کرد: ملت و دولت سوریه تنها از عراق واحد و یکپارچه حمایت می کند و آن را به رسمیت می شناسد، دمشق با جدایی اقلیم کردستان عراق و تجزیه عراق مخالف است. دولت سوریه هر گونه تجزیه در جهان عرب را رد می کند و به شدت با آن مخالف است. ما خواست ملت عراق را که با تجزیه و برگزاری چنین همه پرسی هایی مخالف است، تایید می کنیم.

حسین راغب الحسین در ادامه گفت: ما معتقدیم برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق که با حمایت اسرائیل صورت گرفت توطئه ای در راستای تجزیه جهان عرب است لذا دمشق قویا آن را رد می کند.

و ی با بیان این مطلب افزود: موضع دولت سوریه از همان ابتدای طرح همه پرسی اقلیم کردستان عراق واضح و روشن و مبتنی بر مخالفت با چنین طرحی بود. ما از همین جا اعلام می کنیم که حامی اقدامات دولت عراق در قبال جدایی اقلیم کردستان عراق هستیم.

نماینده پارلمان سوریه در خصوص پیامدهای جدایی اقلیم کردستان عراق نیز گفت: پیامدهای این همه پرسی بسیار خطرناک است به خصوص که طرحی است که از سوی اسرائیل حمایت می شود.اگر خدای نکرده جدایی اقلیم کردستان عراق صورت بگیرد، هرج و مرج، منطقه را فرامی گیرد و هر قوم، طائفه و مذاهب مختلف داعیه جدایی طلبی سرمی دهد و امنیت کل منطقه را به مخاطره می اندازد. ما به ملت اصیل کرد زبان احترام می گذاریم اما این ملت باید به اصل همزیستی پایبند باشد و شرایط موجود را درک کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: