رهایی در نشست اعضای شورای آموزشی دانشگاه مطرح کرد؛

راه‌اندازی رشته­‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد با رویکرد میان‌رشته‌ای و فناوری‌های نوین

کدخبر: 2128714

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توسعه و جابجایی عدالت محور رشته‌ها، استفاده حداکثری از امکانات و منابع دانشگاه، تعیین مأموریت برای واحدها و راه‌اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی با رویکرد میان رشته‌ای و علوم و فناوری‌های نوین از اهداف توسعه و بازمهندسی هدفمند رشته‌هاست.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رهایی در نخستین نشست اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به سند آمایش آموزش عالی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: این سند دارای ویژگی‌هایی چون توسعه استانی، تحلیل وضعیت موجود هر استان از حیث تقاضا و عرضه آموزش عالی و توجه به اسناد بالادستی توسعه استانی و تحلیل وضعیت موجود با نگاه به آینده است.

وی، توجه به موقعیت اقلیمی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی، در نظر گرفتن نیاز استان به نیروی ماهر، جابجایی نیروی انسانی، با صرفه بودن آموزش و همچنین پرهیز از موازی‌کاری را از دیگر ویژگی‌های سند آمایش آموزش عالی برشمرد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، بسترسازی و کمک مؤثر به تحقق اهداف سند چشم انداز کشور در افق 1404 و سند علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور را از نتایج مورد انتظار طرح آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی دانست و افزود: تحقق عدالت آموزشی و در دسترس قرار دادن آن برای هم‌میهنان منطبق بر اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور هدف دیگر این طرح است.

دکتر رهایی ادامه داد: شناسایی و معرفی استراتژی‌های توسعه کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روشن کردن موقعیت و نقش آموزش عالی در ایجاد تعادل بین جمعیت و فعالیت در سطح مناطق مختلف و تأثیر آن بر فعالیت‌های دیگر از جمله نتایج اجرای طرح آمایش آموزش عالی است.

وی با اشاره به شکل‌گیری شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سازمان مرکزی، واحدها و مراکز آموزشی و دانشکده‌ها، اظهار کرد: برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دوره‎های تحصیلات تکمیلی و ارائه آن به شورای دانشگاه و بررسی کیفیت آموزشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی از وظایف این شوراست.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، تعیین سیاست‏‌ها، راهبردهای توسعه آموزش عالی متناسب با اسناد بالادستی، تصویب سیاست‏‌های هماهنگ‌سازی توسعه برنامه‌‏های آموزشی و درسی متناسب با مزیت‌های نسبی و اعلام نظر در خصوص آیین‏‌نامه‌های آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را از دیگر وظایف شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی برشمرد.

وی بر بازمهندسی رشته‌های تحصیلی به منظور حل مشکلاتی نظیر وجود رشته‌های موازی در واحدها و مراکز آموزشی مجاور، توسعه کمی غیرضروری تحصیلات تکمیلی و ... تأکید کرد و افزود: توسعه و جابجایی عدالت محور رشته‌ها، استفاده حداکثری از امکانات و منابع دانشگاه، تعیین مأموریت برای واحدها و راه‌اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی با رویکرد میان‌رشته‌ای و علوم و فناوری‌های نوین از دیگر اهداف توسعه و بازمهندسی هدفمند رشته‌هاست.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: فرآیند ساماندهی رشته محل‌های دانشگاهی بر اساس شناخت و تحلیل وضع موجود واحدها و مراکز آموزشی و همچنین بررسی ترکیب اعضای هیأت علمی هر رشته انجام می‌گیرد.

دکتر رهایی با تأکید بر اهمیت عملکرد گروه‌های آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مدیران گروه باید خیلی جدی، تخصصی و قانونمند به وظایف خود عمل کنند، چرا که نقش مهمی در ارتقای سطح آموزش دارند.

دکتر محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد نیز در این جلسه بر اهمیت آموزش در علوم پزشکی تأکید کرد و گفت: علوم پزشکی چون با جان انسان سروکار دارد، از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در پذیرش رشته‌های تخصصی دانشگاه‌های دولتی نمرات خوبی کسب می‌کنند و این نتیجه آزمون‌های مختلفی است که در دوران تحصیل برای این دانشجویان برگزار می‌شود.

دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد نیز گفت: طرح‌های توسعه کلان پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین و برنامه‌ریزی است و بزودی ارائه می‌شود.

در ادامه این نشست دکتر امیررضا شاهانی، سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به ارائه گزارشی از طرح ساماندهی آزمون متمرکز جامع دوره دکتری تخصصی و برگزاری مصاحبه دوره دکتری تخصصی به صورت منطقه‌ای پرداخت.

دکتر علیرضا وحیدی، مدیر کل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیحاتی را در خصوص ساختار و وظایف شورای گروه و شرح وظایف مدیران گروه‌های آموزشی ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین نشست اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر علیرضا رهایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، دکتر محسن نفر معاون علوم پزشکی، دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری، دکتر امیررضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش، مدیران کل این حوزه و معاونان آموزشی در مناطق 10 گانه طرح آمایش سرزمین برگزار شد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: