معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت:

۳۰ درصد زنان ایرانی چاق هستند/ابتلای سالانه ۳۳ درصد جمعیت کشور به سرطان پستان

کدخبر: 2128715

 معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه ۳۰ درصد زنان ایرانی چاق هستند گفت: سالیانه به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت کشور، ۳۳ نفر به سرطان پستان مبتلا می شوند.

به گزارش ایسنا دکتررضا ملک‌زاده روز چهارشنبه، 26 مهرماه جاری در حاشیه افتتاحیه گنکره سه گانه پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه تمرکز اصلی این کنگره‌ها بر سرطان پستان است، اظهار کرد: هم اکنون شایع‌ترین سرطان در ایران و بین زنان ایرانی سرطان پستان است؛ به گونه‌ای که به ازای هر صد هزار جمعیت کشور 33 نفر سالانه به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: البته سرطان پستان سرطان قابل درمان است و درصد معدودی که دچار سرطان بسیار بدخیم می‌شوند، امکان درمان در آن‌ها کم است.

وی با بیان اینکه در اکثر مواقع که این سرطان به‌موقع تشخیص داده شود به خوبی قابل درمان خواهد بود، گفت: تلاش برای تشخیص زود و درمان سرطان پستان یکی از اولویت‌های تحقیقاتی است.

ملک‌زاده در ادامه با اشاره به قابل پیشگیری بودن نزدیک به 50 درصد سرطان‌ها، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین عامل بروز سرطان روده و پستان، چاقی است که متاسفانه شیوع چاقی به‌ویژه در زنان زیاد بوده، به گونه‌ای که 30 درصد زنان ایرانی چاق هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: شیوع چاقی در زنان ایرانی حتی از زنان آمریکایی بیشتر است و از طرفی نزدیک به 90 درصد مردم ایران تحرک بدنی ندارند و بیش از 34 درصد غذایی که مردم مصرف می‌کنند، پرکالری است.

وی تصریح کرد: مصرف سرانه کالری در سال‌های گذشته دو هزار بود، اما این رقم در سال 95 به 3100 کالری رسید.

ملک‌زاده با بیان اینکه چاقی علاوه بر سرطان منجر به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود، گفت: وزارت بهداشت مبحث پیشگیری را در دستور کار قرار داده است و برنامه مفصلی را برای درمان تشخیص زودرس سرطان‌ها تدوین و در برخی از مراکز اجرا کرده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه فعال‌ترین بخش تحقیقات سرطان در مورد سرطان پستان است، گفت: از مجموع تحقیقاتی که هر سال به چاپ می‌رسد، نزدیک به 17 درصد در این زمینه بوده که پیش‌بینی می‌شود این تحقیقات طی 5 تا 6 سال آینده وسیع‌تر نیز شوند.

وی در پایان با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در حوزه تحقیقات، گفت:‌ جهاد دانشگاهی یکی از نهادهایی است که در زمینه تحقیقات بسیار فعال بوده و ما همچون مراکز تحت نظر وزارت بهداشت از این نهاد نیز حمایت می‌کنیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: