میرسلیم در گفت‌وگوی مشروح با تسنیم مطرح کرد

چرا اکثر قراردادها به نفع طرف خارجی تمام شده است؟

کدخبر: 2128969

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از دولت آمریکا توقعى بیش از این نداشته‌ایم و نداریم که در دشمنى با ما در حد لجاجت سفیهانه اقدام کنند.

سید مصطفی میرسلیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با اشاره به انتقادهایش از مذاکرات دولتمردان با شرکت هاى خارجى، درباره مناسبات صنعتى و بازرگانى با دولت ها و شرکت هاى خارجى اظهار داشت: اولا انتقاد این جانب هیچ گاه جنبه تخریبى نداشته و همواره سعى کرده ام به گونه اى مناسبات مان را با سایر کشورهاى خارجى بررسى کنم که اگر نقصى دارد برطرف شود و خیر آن نصیب مردم و خوشنامى آن هم متوجه دولتمردان درستکار شود.

وی افزود: ثانیا هیچ معامله اى نیست که بدون ایراد باشد مگر براثر مشورت، قرارداد آن با دقت تنظیم و اجرا شود. دولت باید در اجراى قانون، اطلاعات قرادادها را در اختیار عموم قرار دهد تا بتواند توقع داشته باشد از خیرخواهى دیگران بهره مند شود. متأسفانه قراردادها در شرائط مشکوکى منعقد مى شود. وزیر سابق صنعت دو روز قبل از پایان دوره اش شتابزده مبادرت به انعقاد قرارداد با رنو مى کند و شرائط قرادادهاى نفتى ما در هاله اى از ابهام است. ثالثا من چگونه مى توانم مدعى مخالفت با همکارى با سایر کشورها باشم در حالى که خودم چندین قرارداد مهم و موفق بویژه به لحاظ انتقال دانش فنى با کشورهاى پیشرفته صنعتى بسته ام؟

میرسلیم تصریح کرد: مهم این است در این قرادادها منافع طرفین به صورت عادلانه تأمین شود نه این که ما هزینه بکنیم و بازار خود را در اختیار خارجى ها بگذاریم و دست آخر تبدیل به مصرف کننده کالاهاى آنها بشویم، بدون آن که کوچکترین حرکتى در زمینه کسب فناورى نصیب مان شده باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اظهارات اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: از دولت آمریکا توقعى بیش از این نداشته ایم و نداریم که در دشمنى با ما در حد لجاجت سفیهانه اقدام کنند اما یادمان باشد که در صحنه بین المللى هیچ کشورى و هیج شرکتى منافع خود را فداى مظلومیت ما نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمام موضع گیری ها و معاملات آنها در درجه اول براى تأمین منافعشان است، گفت: این را من از این لحاظ نمى گویم که شما نتیجه بگیرید معامله با سایر کشورها همواره مذموم است. معامله لازم است اما سادگى نباید به خرج داد و فکر کرد فلان کشور یا فلان شرکت عاشق چشم و ابروى ما است و در پیشنهاد قراداد خود به دنبال آرمان گرایى براى احقاق حق ما است در پاى میز مذاکره آنها به فکر منافع خود و مصلحتهاى سیاسى و امنیتى و اقتصادى کشورشان هستند.

میرسلیم با اشاره به اینکه ما باید خود را به سادگى نزنیم و گروه مذاکره کننده اى انتخاب کنیم که باتجربه و متخصص و پاکدست باشند تا بتوانند منافع و مصلحتهاى ما را تأمین کنند، تأکید کرد: متأسفانه تاکنون کمتر به این ویژگی هاى سه گانه توجه شده و قراردادها در نهایت بیشتر به نفع طرف خارجى تمام شده است. هرقدر هم مى گوییم اطلاعات قراردادها را طبق قانون در اختیار بگذارید تا کمکتان کنیم گوش نمى کنند و با مخفى کارى و سیاسى کارى اقدام مى کنند و فکر مى کنند تا ابد آن اطلاعات مخفى مى ماند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که چه نکاتی را باید در مذاکره لحاظر کرد، گفت: نکته اول این که باید شرائط کشور را واقع بینانه در نظر گرفت. بسیارى از صنایع ما از چهل سال پیش تاکنون تحولى متناسب با پیشرفت هایى که در دنیا رخ داده است، نیافته اند. تا 1386 که گرفتار مصائب جنگ بودیم و بعد از آن هم ناگزیر بودیم هر چه سریع تر بازسازى را انجام دهیم یعنى ارتقاء کیفى تحت شعاع گستردگى کمّى فعالیت هاى بازسازى قرار گرفت به دنبال آن هم با مطرح کردن شعار آزادى سیاسى، افکار از مسیر شایسته پیشرفت منحرف شد و جبهه اى فرعى در داخل با آثار و تبعات منفى ایجاد شد.

وی افزود: در همان دوران ، تحریمهاى اقتصادى با وجهه اى جدید علیه ما شکل گرفت که دولت هاى ما در ابتدا نخواستند آن را جدى تلقى کنند تا این که آثار خود را بویژه در عدم تحقق اهداف چشم انداز نشان داد. سپس ماجراهاى انحراف و فتنه گریبان مردم را گرفت و چند سال کشور را به قهقرا کشاند. در آن سال ها بسیارى از صنایع ما ورشکست شدند یا از پا در آمدند. موفق ترین شان آنهایى اند که تعطیل نشده اند. به جز تعداد اندک، اغلب آنها نتوانستند همراه با روند پیشرفت صنعت جهانى خود را بازسازى کنند و رشد دهند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه صنعت نساجى ما مضمحل و صنعت نفت فرتوت شد، گفت: البته این فرتوت شدن به مفهوم آن نیست که کارکنان صنعت نفت در تعمیر و راه اندازى مجدد تأسیسات نفتى موفق نبوده اند، بلکه نوسازى در صنعت نفت بویژه براى بهره بردارى صیانتى از مخازن و نیز در صنایع پایین دستى براى تکمیل زنجیره استفاده غیر سوختى از نفت و گاز قدمى اساسى پیش نگذاشته ایم. صنعت خودرو سازى وابسته ماند و نتوانست به خیزش لازم دست یابد و فاصله خود را با رقباى جهانى پر کند.

میرسلیم با تأکید بر اینکه دانشگاههاى ما بدون توجه به نیازهاى جامعه در بخش صنعت و خدمات دانشجو گرفتند و مدرک صادر کردند و بهترین دستاوردشان مقالات ISI شد و اسم آن را گذاشتند رشد علمى، تصریح کرد: در حالى که رشد علمى حقیقى آن گاه حاصل مى شود که فارغ التحصیلان دانشگاهى ما جوابگوى نیازهاى تخصصى کشور در بخش هاى مختلف خدماتى و صنعتى و کشاورزى شوند نه آن که با واسطه اى به نام المپیاد بهترین های شان را نشان و دودستى تقدیم رقبای مان کنیم و نام آن را بگذاریم سهیم شدن در رشد جهانى علم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: چه قبل از انقلاب و چه بعد از پیروزى انقلاب، آنچه ما اکثراً از خارجی ها گرفته ایم و ادامه دادیم یا خودمان تکرار کردیم، دانش نگهدارى و تعمیر و تا حدودى بهره بردارى بوده است و بندرت وارد مقوله شناخت و طراحى و نوآورى و ارتقاء بازده و بهره ورى و کیفیت و رقابت پذیرى و مراعات اقتضاهاى محیط زیست سالم شده ایم. تسلط ما بر فناورى هاى نوین جز در چند رشته انگشت شمار ، واقعاً ابتدایى است. از همین رو است که یکى از وزراى دولت قبل مى گفت ما باید مدیران خود را نیز از خارج وارد کنیم!

وی درباره راهکارهای اصلاح وضع موجود و خروج از این بن بست گفت: اگر مأیوس شویم ناشکرى بزرگى خواهد بود نسبت به امکانات طبیعى و هدایتهاى معنوى که خداى متعال به ما داده است. ایران بالقوه کشورى غنى است و نیروى انسانى مستعد دارد. از جایگاه جغرافیایى و مزیتهاى نسبى کم نظیرى برخوردار است. در مدیریت کشورى تنگ نظرى نباید نشان داد و سپس آرزومند آن شد که با وارد کردن مدیران خارجى کشور نجات یابد و جوانان نخبه ما در کشورهاى رقیب ما موفقیت کسب کنند و فاصله ما را با رقبایمان بیشتر کنند. شایسته سالارى را از مرحله شعار باید به مرحله عمل نزدیک کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه اعتبارات کشور را نباید فداى اهداف دون سیاسى کرد، گفت: مانند ادامه توزیع عمومى یارانه هاى نقدى در شرائطى که طلبکاران دولت مرتباً ورشکسته یا کارگاهشان تعطیل مى شود یعنى تولید راکد و بر بیکارى و در نتیجه یأس و انحراف جوانان ما افزوده مى شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در قراردادهاى خارجى دستاوردهاى دانش بنیان خودى را نباید نادیده گرفت یا تحقیر کرد یا به حساب نیاورد، اظهار داشت: شرکت هاى خارجى نباید تصورشان از ایرانیان در بهترین شرائط و زیر نظر آنها، بهره برداران و تعمیرکاران و کارگران زبده و ماهر باشد. هر قراردادى باید در چارچوب سیاست هاى اقتصاد مقاومتى اعتبار یابد و دست کم منتهى به کسب دانش فنى نوین و راهگشایى فناورانه و ترغیب نوآورى شود. مبادلات علمى و صنعتى و فنى ما، با خودباورى کامل بر این مبنا باید پایه گذارى شود و از نمونه هاى خوبى که وجود دارد الگوبردارى شود. اینها است آن فرصتهاى طلایى که نباید از دست داد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: