انارکی محمدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جلوگیری از قاچاق کالا نیازمند همکاری قوا و دستگاه‌هاست/هنوز نحوه برآورد میزان قاچاق روشن نیست

کدخبر: 2128977

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت:مبارزه با قاچاق یک پدیده فراسازمانی، فراقوه‌ای و فرادستگاهی است و دستگاه‌های مختلف باید همکاری کنند.

احمد انارکی محمدی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جلسات متعدد این هیئت با دستگاه های مربوطه برای بررسی سوالات نمایندگان گفت: با مسئولان برخی دستگاه ها مانند گمرک، منطقه آزاد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین صنعت و معدن جلساتی داشته ایم که سوالات را پاسخ دادند.

وی با بیان اینکه نشست هایی را هم با دستگاه های دیگر برای بررسی این تحقیق و تفحص خواهیم داشت، افزود: متأسفانه تاکنون آمار دقیقی بدست نیاورده ایم، اکنون در مرحله اول رعایت نشدن قانون از سوی دستگاه های مربوطه را بررسی می کنیم و بعد از آن به صورت مصداقی آماری را که مراکز مختلف درباره قاچاق کالا و ارز به ما داده اند، پیگیری خواهیم کرد.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید براینکه آمار دقیقی از میزان قاچاق کالا از یک مرز مشخص در کشور تاکنون نداشته ایم، اظهار کرد: گزارش هایی به ما تحویل داده شده است که برخی مقادیر را مشخص می کند مانند اینکه با انجام کوله بری در مرزهای غربی در یک روز 11 میلیارد تومان جنس وارد کشور شده که تنها 70 میلیون تومان آن به کوله بر داده شده و مابقی آن مشخص نیست در کجا صرف شده است.

انارکی محمدی تصریح کرد: قاچاق یک پدیده فراسازمانی، فراقوه ای و فرادستگاهی است و دستگاه های مختلف باید با همکاری یکدیگر زیرساخت ها را برای جلوگیری از این موضوع آماده کنند به عنوان مثال گمرک تا زمانی که تجهیزات لازم را در اختیار نداشته باشد، این مشکل حل نمی شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار بیان داشت: میزان نظارت بوسیله دستگاه های نظارتی و در مناطق آزاد بیشتر شده اما اجرا نکردن صحیح قوانین خود موجب قاچاق کالا و ارز می شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که وزارت اقتصاد و بازرگانی کد کالا را مشخص نکند نمی توان نظارت کافی انجام داد زیرا تشخیص یک کالای قاچاق از غیرقاچاق سخت خواهد بود.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه نقش و همکاری برخی افراد در ارگان های نظارتی هم بر موضوع واردات قاچاق کالا در کشور قطعا در این جلسات بررسی می شود، گفت: ما می خواهیم همه جوانب را رصد کنیم و گزارشی از آمار و اطلاعات دقیق به مردم ارائه کنیم، براین اساس آدرس سایتی در اختیار مردم قرار داده شده تا هر اطلاعاتی درباره تخلفات افراد در دستگاه های نظارتی و مربوطه در موضوع قاچاق کالا دارند، به ما اعلام کنند تا بررسی کنیم.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: در جلسه اخیر این هیئت بحث بر سر تعیین نحوه برآورد میزان قاچاق کالا و ارز به کشور بود زیرا درصدهای مختلفی اعلام می شود اگرچه مرجع رسمی برای اعلام میزان قاچاق طبق قانون بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که اکنون میزان قاچاق را 12.6 میلیارد تومان اعلام کرده البته بعضا در گذشته این رقم میان 20 تا 30 میلیارد هم بوده است.

انارکی محمدی با اشاره به اینکه بعضا تعرفه هایی وجود دارد که براساس آن امتیازاتی به برخی مراکز داده می شود، افزود: نمی دانیم آیا این موارد هم جزو قاچاق محسوب می شود یا خیر.

وی تصریح کرد: هنوز بحث برآورد میزان قاچاق برای ما روشن نیست که آیا از روش عرضه و تقاضا بررسی می شود یا تجارت بین کشوری یا میزان مصرف در کشور، اما باید در نهایت با استفاده از این سه روش میانگینی به دست بیاید تا میزان قاچاق کالا در کشور مشخص شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: