عضو شورای اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در گفتگو با تسنیم:

لزوم تبعیت جریان‌های سیاسی کُرد از نقشه راه طالبانی/روابط با ایران برای ما حائز اهمیت است

کدخبر: 2129141

یک عضو شورای اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق با تاکید بر اهمیت فراوان روابط با جمهوری اسلامی ایران برای کردها از جریان‌‎های سیاسی این منطقه خواست از نقشه راه طالبانی پیروی کنند.

ادریس سلیمانی ، خبرنگار خبرگزاری تسنیم، اقلیم کردستان عراق : عراق با شرایط فوق العاده حساسی روبرو است. برگزاری رفراندوم و تاکید بر تجزیه عراق از سوی رئیس اقلیم کردستان شرایط داخلی اقلیم و عراق را با پیچیدگی های خاصی همراه کرده است. سال ها پیش و با حضور جلال طالبانی در پست ریاست جمهوری عراق، از مشکلات کنونی خبری نبود و عراقی ها از هر قومیت و مذهب، اتحاد و یکپارچگی خود را حفظ کردند. اینک با فوت دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان بیشتر نگاه ها در آینده روابط اقلیم - مرکز متوجه این حزب است که از پیشینه روابط بهتری با جریان های سیاسی عراقی به ویژه شیعیان برخوردار است تا این کشور از مرحله بحرانی کنونی همچون فتنه داعش عبور کند.

عضو شورای اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان معتقد است که تنها راه برون رفت از بن بست کنونی در اقلیم کردستان و داشتن روابط بهتر با حکومت مرکزی، بازگشت به سیاست های کردستانی - عراقی جلال طالبانی است.

حاکم قادر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با اشاره به فوت جلال طالبانی گفت: فوت دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان و رئیس جمهوری سابق عراق، فوت رهبر بزرگی بود که عمری را در راه مبارزه با رژیم دیکتاتوری بعث و تحقق آزادی و دموکراسی در عراق صرف کرد و به همین دلیل نه تنها در داخل کردستان عراق بلکه در عراق و منطقه نیز تاثیرگذار بوده است.

وی جلال طالبانی را رهبری دانست که دارای بیشترین روابط با سران کشورهای مختلف جهان و جریان های سیاسی داخلی عراق بوده است.

عضو شورای اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: جلال طالبانی شخصیتی با تجربه در عالم سیاست بوده است که با درک واقع بینی از شرایط عراق و منطقه و جهان، دوران موفقی را در پست ریاست جمهوری عراق پشت سر گذاشت و بدون شک نبود وی تاثیرات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

به گفته حاکم قادر، جلال طالبانی همیشه توصیه کرده است که جریان های سیاسی کرد ضمن داشتن روابط حسنه با یکدیگر از بهترین روابط با حکومت مرکزی عراق و کشورهای منطقه برخوردار باشند.

حاکم قادر تاکید کرد که رئیس جمهوری سابق عراق مذاکره و گفتگو را بهترین راه حل مشکلات کردها با بغداد دانسته و از هر گونه تصمیم فردی اجتناب کرده است.

عضو شورای اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در تشریح وظایف این حزب در این مرحله حساس از روابط اقلیم و مرکز گفت: نه تنها اتحادیه میهنی کردستان بلکه دیگر جریان های سیاسی کردستان عراق هم باید در این شرایط حساس از سیاست و توصیه های همیشگی جلال طالبانی درس بگیرند، زیرا مشکلات کنونی نه تنها اقلیم کردستان بلکه کلیت عراق و حتی وضعیت منطقه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی مذاکره و اتحاد عراقی ها را سیاست همیشگی جلال طالبانی دانست و تاکید کرد اقلیم کردستان باید دنباله رو چنین نقشه راهی باشد که همگان از نتایج آن سود برده اند و منافع اقلیم کردستان می طلبد که دارای روابط بهتری با حکومت مرکزی و کشورهای منطقه باشد.

حاکم قادر در ادامه این گفتگو به تلاش های ویژه اتحادیه میهنی کردستان در خصوص عادی سازی روابط اقلیم کردستان و حکومت مرکزی هم اشاره کرد و گفت: ما وظایف سنگینی را در مرحله پس از فوت جلال طالبانی بر عهده داریم و لازم است در وهله اول با حفظ اتحاد داخلی حزب که همیشه مورد تاکید وی بوده است با الهام گرفتن از نقشه راه و سیاست های اصولی رهبر خود به چاره یابی مشکلات کنونی کردها در عراق بپردازیم.

عضو شورای اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان به روابط تاریخی این حزب با جریان های شیعی عراق هم اشاره کرد و گفت: اگرچه جلال طالبانی و اتحادیه میهنی کردستان با جریان های شیعی عراق دارای روابط بهتری بوده اند، اما با جریان های اهل سنت و دیگر جریان های سیاسی عراق هم روابط حسنه ای وجود داشته است. روابط ما با جریان های سیاسی شیعی عراق به دوران مبارزه مشترک علیه رژیم صدام برمی گردد و در برهه کنونی لازم می دانیم در جهت تحکیم این روابط قدم های بیشتری برداریم.

حاکم قادر بر احقاق حقوق تمام قومیت ها و مذاهب عراقی در چارچوب قانون اساسی این کشور تاکید کرد.

عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان در بخش پایانی این گفتگو، روابط با جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشور مهم منطقه و همسایه عراق، حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: روابط جلال طالبانی و اتحادیه میهنی کردستان با سران و رهبران جمهوری اسلامی ایران یک رابطه دو سویه و مبتنی بر احترام متقابل بوده است و مراتب تقدیر و تشکر خود را از پیام های تسلیت رهبران ایران و حضور جناب آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در مراسم بازگشت پیکر جلال طالبانی در سلیمانیه اعلام می کنیم.

وی تاکید کرد که ما به عنوان اتحادیه میهنی و اقلیم کردستان عراق اهمیت بالایی برای روابط با کشورهای همسایه و منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: