رئیس دانشگاه اصفهان تاکید کرد:

متاسفانه وزارت علوم را به سیاسی کاری متهم می کنند

کدخبر: 2129836

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: متاسفانه وزارت علوم را به سیاسی کاری متهم می کنند اما اینگونه نیست و سیاسی کاری از بیرون دانشگاه صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، هوشنگ طالبی در جلسه هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور گفت: متاسفانه وزرات علوم را همیشه به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند در صورتی که بر عکس است و این سیاسی کاری از بیرون از دانشگاه صورت می‌گیرد و آن را به دانشگاه نسبت می‌دهند.

رئیس دانشگاه اصفهان اظهار داشت: باید این مسئله در وزارت علوم جدی گرفته شود. ما انتظار داریم که رای و نظر دانشگاه‌ها در اداره امور وزرات علوم بیش از پیش مورد توجه واقع شود.

طالبی عنوان کرد: دانشگاه باید حرکت کند و باید این مسئله در دولت جا بیفتد. شاید کار یک سازمان به دلیل نبود بودجه متوقف شود اما دانشگاه نمی‌تواند متوقف شود. وزیر علوم در جا انداختن این مهم در دولت تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم باید متولی آموزش عالی کشور باشد. باید طرح جامع از سوی وزارت علوم ارائه شود که مشکل موجود در این حوزه را برطرف سازد.

تاخیر در معرفی وزیر علوم کار را برای وی سخت می کند

محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این جلسه گفت: تاخیر در معرفی وزیر علوم، کار را برای وی سختتر کرده است، زیرا باید آنقدر سریع بدود که به بقیه برسد و از بقیه جلو زدن تلاش چند برابر می‌خواهد.

وی با اشاره به مسائل دانشگاه تصریح کرد: آموزش عالی یک خانواده است. اکنون زمان آن است که مسائل و مشکلات برون خانوادگی را مطرح کنیم. نباید مشکلات را در درون خودمان بریزیم و در بیرون شرایط را آرمانی جلوه دهیم. ما مطالبات زیادی داریم که باید گفته شوند، باید از این وضعیت خارج شویم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: اگر وزارت علوم مسئولیت دارد، باید اختیارات نیز داشته باشد. باید مشکلات را مطرح کرد و قاطع و طلبکارانه پیش رفت. مسائل درون خانوادگی را باید بگذاریم برای بعد از انتخاب وزیر.

دانشگاه ها قدرت اصلی وزارت علوم هستند

محمد علی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در این جلسه نیز با اشاره به مشکلات دانشگاه‌ها گفت: ما با وزارت علوم مشکل نداریم و مشکل ما بیرون از دانشگاه‌ها است. این مشکل با اتحاد همه ما حل می‌شود.

وی افزود: دانشگاه‌ها قدرت اصلی وزارت علوم هستند و باید از وزیر حمایت کنند.

یک سوم از دانشگاه ها نیازمند حمایت مالی دولت هستند

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این جلسه با اشاره به بحث استقلال مالی دانشگاه‌ها گفت: اگر نگاه این است، آنگاه باید بپذیریم که دانشگاه درآمدزا و دارای استقلال مالی، کارکردی غیر وضعیت کنونی دارد.

وی با اشاره به محدودیت حمایت‌های دولت از دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: اکنون یک سوم از دانشگاه‌ها نیازمند حمایت دولت هستند. این عدد خیلی زیاد نیست و متاسفانه بودجه دانشگاه‌های نابرخوردار به نسبت بیشتر از دانشگاه‌های سطح یک است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از کمک دولت به بخش آموزش عالی خارج از وزارت علوم متذکر شد: اکنون دو هزار میلیارد تومان به آموزش دولتی خارج از وزارت علوم کمک می‌شود. اگر کمبود بودجه وجود دارد پس این پول از کجا می‌آید و چرا این گونه هزینه می‌شود؟ به این مسائل باید سپردن مسئولیت به نهادهای خارج از وزارت علوم را نیز اضافه کرد.

تحول آموزش عالی مورد توجه وزیر علوم آینده باشد

احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: وزیر پیشنهادی برای دفاع از برنامه‌های خود باید همه شرایط، امکانات و سلایق سیاسی را در نظر گیرد تا هم رای اعتماد کسب کند و هم در ادامه راه با مشکل کمتری مواجه شود.

وی تاکید کرد: ضمن آنکه تحول در آموزش عالی یک موضوع مهم است که باید مورد توجه وزیر آینده باشد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: