رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور:

۱۰ سال برای اسقاط خودروهای فرسوده زمان نیاز داریم

کدخبر: 2129969

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: اگر عمل‌کرد سال ۹۵ را در نظر بگیریم و با سال‌های قبل میانگین بگیریم حدود ۱۰ سال طول می‌کشد تا همه خودروهای فرسوده را اسقاط کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نیک‌دار در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت موضوع آلودگی هوا گفت: در بحث اسقاط، انواع و اقسام خودرو را اسقاط می‌کنند اما برای اینکه بتوان این را مقایسه کرد همه آمار را به معادل سواری تبدیل می‌کنیم. تمام خودروهایی که در کشور اسقاط می‌شوند اطلاعات و آمارشان در سامانه ثبت می‌شود و بنابراین این آمار مربوط به کل کشور است و از سامانه ستاد استخراج شده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ بیشترین گواهی اسقاطی که صادر شده و اسقاطی که انجام شده در سال ۹۵ بوده و عدد آن ۳۵۰ هزار معادل سواری بوده است. اگر عمل‌کرد سال ۹۵ را در نظر بگیریم و با سال‌های قبل میانگین بگیریم حدود ۱۰ سال طول می‌کشد تا همه خودروهای فرسوده را اسقاط کنیم اما باید این را هم در نظر بگیریم که هر سال به این عدد افزوده می‌شود.

نیک دار با بیان این که برای اینکه بتوانیم این فرایند را در چهار سال به سرانجام برسانیم مصوبه‌ای به دولت بردیم که واردکنندگان به ازای خودرویی که وارد می‌کنند و مصرف سوخت آن باید خودرو اسقاط کنند، گفت: با تغییراتی که در جدول این موضوع دادیم سهم اسقاط خودرو در ازای وارداتی‌ها از حدود ۲۰۰ هزار گواهی به حدود ۴۰۰ هزار گواهی رسید. حدود ۱۴۰ هزار تا هم سهم خودروهای داخلی بود. بندی هم اضافه کردیم که خودروهایی که به مناطق آزاد وارد می‌شوند باید خودرو اسقاط کنند که پیش از این وجود نداشت و آماری نداشتیم. اکنون این عدد به ۸۰۰ هزار رسیده و این تقاضا را به دولت برده‌ایم. خودروسازان داخلی اعتراض کردند چرا که برای هر اسقاط باید دو و نیم تا سه میلیون تومان هزینه کنند و در حق مردم اجحاف می‌شد و الان این سهم ۱۴۰ هزارتایی کم خواهد شد.

وی با اشاره به این که اتفاق خوبی که در شهریورماه به خاطر این مصوبه رخ داد این بود که به یکباره شاهد افزایش اسقاط در کشور بودیم گفت: در شهریور ۹۵، ما ۲۵ هزار واحد اسقاط انجام دادیم اما شهریور امسال این عدد به ۶۰ هزار رسید. اتفاق بدی که افتاد این بود که بحث خودروساز داخلی حذف شد و ثبت سفارش هم مسدود شد و الان وارداتی انجام نمی‌شود و واردات که انجام نشود اسقاط هم انجام نمی‌شود و به همین دلیل واردکنندگان به هیچ عنوان گواهی اسقاط نمی‌خرند و بنابراین مراکز اسقاط هم اسقاطی انجام نمی‌دهند که باعث شده افت شدیدی در مهر ماه داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول بر این اساس هر زمان واردات افزایش یابد اسقاط هم افزایش می‌یابد در حالی که برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی داخلی هیچ اسقاطی انجام نمی‌شود که این مشکل بزرگی است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: