رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد

۸۳هزارکلاس نیازمند تجهیز سامانه گرمایشی و سرمایشی/کمبود ۴۰ میلیون مترمربع فضای آموزشی در کشور

کدخبر: 2129976

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه اکنون سرانه فضای آموزشی ۵.۱۶ متر مربع به ازای هر دانش آموز است گفت: با احتساب حدود ۱۳.۵ میلیون دانش آموز، حدودا با کمبود ۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی روبرو هستیم.

به گزارش ایسنا، محمدتقی نظرپور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها، سرانه فضای آموزشی 5.16 متر مربع به ازای هر دانش آموز است گفت: هنوز با استاندارد قابل قبول که 8.39 متر مربع است فاصله داریم.

وی افزود: با احتساب حدود 13.5 میلیون دانش آموز، حدودا با کمبود 40 میلیون متر مربع فضای آموزشی روبرو هستیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه استان یزد، تنها استانی به شمار می‌رود که سرانه‌اش بیش از استانداردهاست گفت: قبولی دانش آموزان یزد در کنکور سراسری نیز زبانزد است. تصور می کنم فضای کالبدی مناسب برای دانش آموزان از عوامل موفقیت آنهاست.

نظرپور ادامه داد: آخرین استان ما به لحاظ سرانه فضای آموزشی البرز است که سرانه فضای آموزشی آن 3.38 متر مربع است و یکی از علل آن مهاجرپذیری و جمعیت بالاست. سیستان و بلوچستان ، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و تهران بعد از آن قرار دارند و سرانه فضای آموزشی تهران 4.32متر مربع است.

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود هشت استان هر کدام بالای 200 کلاس درس را تحویل دادند عنوان کرد: خوشبختانه خراسان رضوی توانسته است در مهرماه 592کلاس درس را به مجموعه کلاس های خود بیافزاید. در استان تهران نیز 483 کلاس درس به مجموعه قبلی اضافه شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال همزمان با بازگشایی مدارس 1178پروژه شامل 5380کلاس درس با زیر بنای 718هزار و 591 متر مربع تحویل دادیم. از این میزان 67 درصد کلاس های ما مربوط به دوره ابتدایی و 7 درصد پروژه‌های ما مربوط به متوسطه اول بودند.

نظرپور با اشاره به مشارکت خیرین در سال 96 گفت: حدود 50درصد پروژه های سال جاری به همت و مشارکت‌ خیرین ساخته شد. در سال 95 بالغ بر 50 درصد تعهدات خیرین محقق شد. در سال 96 هم تعهدات خیرین بالغ بر هزار میلیارد تومان است که پیش بینی می کنیم تا 700 میلیاردتومان آن محقق شود.

وی ادامه داد: طبق قانون دولت مکلف است معادل اعتبار صرف شده از سوی خیرین برای تکمیل پروژه ها بودجه تخصیص دهد، تلاش می کنیم این میزان را در بودجه سال آینده بگنجانیم. پیش بینی می کنیم متوسط سرانه فضای آموزشی را به 6 متر مربع تا پایان برنامه ششم توسعه برسانیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر ضرورت بروزرسانی و تجهیز هنرستان های کشور تاکید کرد و درباره وضعیت سیستم گرمایشی مدارس گفت: استانداردسازی سامانه281هزار کلاس درس در سال 90 شروع شد. طی شش سال اخیر 161هزار کلاس درس معادل 57 درصد استانداردسازی شده است. اکنون استانداردسازی 14 درصد معادل 38هزار کلاس درس در دست اجراست. 83هزار کلاس درس نیازمند تجهیز سامانه های گرمایشی است. یا به عبارتی در مجموع 15.6 درصد کلاس های درس ما نیازمند تجهیز سامانه گرمایشی و سرمایشی هستند.

وی افزود: بحث اصلی ما حذف سوخت از کلاس های درس است.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: