در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

خامه‌یار: تلاش سعودی‌ها وادار کردن رژیم صهیونیستی به جنگ با حزب‌الله لبنان است/سیدافقهی: اقدام آل‌سعود در ربایش سعد حریری، خودزنی سیاسی محسوب می‌شود

کدخبر: 2136101

کارشناس مسائل سیاسی گفت: ورشکستگی سیاسی و دیپلماسی عربستان به فرهنگ توحش تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ رفتار های عربستان و زندان یا حصر خانگی سعد حریری در عربستان ۲۰ آبان ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی، عدنان منصور وزیر خارجه سابق لبنان و خامه یار کارشناس مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عباس خامه یار کارشناس مسائل غرب آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون وضعیت لبنان و سعد حریری گفت: ربایش سعد حریری آدم ربایی تمام عیار از سوی عربستان سعودی بود.

وی با بیان اینکه اقدامات سعد حریری برای سعودی ها قابل تحمل نبود افزود: تلاش سعودی ها وادار کردن رژیم صهیونیستی به جنگ با حزب الله لبنان است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی آمادگی حمله به حزب الله لبنان را ندارد، ادامه داد: نیرو های مقاومت کارآزموده اند.

خامه یار با اشاره به اینکه عربستان به دنبال سناریوی جدید برای بر هم زدن وضعیت لبنان است، خاطرنشان کرد: اروپایی ها در رابطه با آمریکا سیاست مقابله در بحث لبنان را دارند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه عرب باید مدافع ساختار رژیم ها و کشور های عربی باشد، اما شاهد تحرک از سوی آن ها نیستیم، تصریح کرد: عربستان در سطح جهان، منطقه و در جامعه اهل سنت رسوایی بزرگی را برای خود رقم زده است.

خامه یار با اشاره به اینکه حریری قبل از ربایش برنامه های خود را بر اساس پروژه های بزرگ اقتصادی دنبال کرده بود، گفت: سعد حریری پیروزی های جبهه مقاومت را در سوریه، عراق و لبنان کاملا پذیرفته بود به طوری که به دنبال فرستادن سفیر لبنان به سوریه بود.

وی با اشاره به اینکه حریری یک روز قبل از این اتفاق میزبان ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل بود، ادامه داد: در دستگاه مدیریتی رژیم صهیونیستی، آغاز جنگ دیگر برای این رژیم جعلی را ریسک بزرگ می دانند.

خامه یار گفت:: بیش از ۹۷ درصد از سرزمین سوریه توسط مقاومت آزاد شده است، لذا در شرایط فعلی این رژیم جعلی توانایی حمله به حزب الله را نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در لبنان اجماع نظر در خصوص حریری وجود دارد، افزود: این کشور همه مسائل را موکول به بازگشت حریری کرده است به طوری که میشل عون یک هفته فرصت داده تا اگر حریری آزاد نشود موضوع را به شورای امنیت خواهند کشاند و این موضوع به رسوایی سعودی ها در صحنه غرب آسیا و در صحنه جهانی تبدیل خواهند شد.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه اقدام آل سعود در ربایش سعد حریری خود زنی سیاسی در دنیای سیاست محسوب می شود، گفت: عربستان هزینه بسیار سنگینی در سطح منطقه، لبنان و حتی کشور خود پرداخت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برکت هزینه ای که عربستان کرده است به خود مردم لبنان برمی گردد، افزود: اکنون چیزی به عنوان آل سعود وجود ندارد، عربستان می خواست جو جنگ را در منطقه حاکم کند لذا برخورد لبنانی ها فرصت را از آن ها گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ورشکستگی سیاسی و دیپلماسی عربستان به فرهنگ توحش تبدیل شده است، ادامه داد: ادبیات بیانیه استعفای حریری شبیه ادبیات سعودی ها است به طوری که متن این استعفا نامه متعلق به حریری نیست، لذا بی سابقه است که نخست وزیر یک کشوری را این چنین می ربایند.

وی با اشاره به اینکه سعد حریری را وادار به خواندن بیانیه ای می کنند که تند، خشن و تهدیدآمیز است، عنوان کرد: حسن نصرالله همه لبنان را دعوت به آرامش کرده است.

سید افقهی با اشاره به بگیر و ببند هایی که در داخل عربستان از سوی محمد بن سلمان صورت گرفته است، اظهار کرد: وضعیت عربستان سعودی در منطقه مشخص است و رژیم صهیونیستی حال و روز خوبی ندارد به طوری که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه طرح آمریکایی ها و سعودی ها با شکست مواجه شده است، گفت: تهدید های ملک سلمان و محمد بن سلمان را از طریق کانال های مختلف به شورای امنیت ارسال کرده ایم.

عدنان منصور وزیر خارجه سابق لبنان طی گفتگوی زنده تلویزیونی از لبنان با اشاره به اینکه تحولات منطقه به خصوص در عراق و سوریه معادلات را برهم زده است به طوری که تروریست ها در منطقه شکست خوردند، گفت: سعودی ها و اسرائیلی ها نگران ناکامی گروه های تروریستی در منطقه هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: